از چاپ آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران تا در نظر دریافت اعتباری برای طلاب جامانده از ثبت نام

به گزارش آسمان تو، خبرنگاران: رئیس نمایشگاه کتاب تهران ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در این دوره نمایشگاه از چاپ آیین نامه نمایشگاه کتاب به صورت کتاب برای نخستین بار اطلاع داد و گفت: اعتباری برای طلاب جامانده از ثبت نام در نظر گرفته ایم.

از چاپ آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران تا در نظر دریافت اعتباری برای طلاب جامانده از ثبت نام

علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخاب ناشران برتر در مراسم اختتامیه گفت: انتخاب ناشران بر اساس دستورالعمل و شیوه نامه اجرایی نمایشگاه انجام می گردد، بر این اساس هر سال در بخش کودک و نوجوان، بزرگسال، ناشران خصوصی، ناشران دولتی، ناشران دانشگاهی و آموزشی ناشرانی را به عنوان برگزیده انتخاب می کنیم.

ناشران برتر چگونه انتخاب می شوند؟

وی در اشاره به معیارهای انتخاب گفت: ابتدا ناشرانی را که بالای 15 عنوان کتاب دارند، انتخاب می کنیم، سپس از این میان بالاترین آمار کتاب منتشر شده را انتخاب و در مرحله نهایی ناشران طبق 14 معیار ارزیابی می شوند. البته روز گذشته در جلسه با اعضای شورای سیاست گذاری تصمیماتی گرفته شد، اما هنوز به مرحله نهایی نرسیده ایم.

اسماعیلی گفت: انتخاب غرفه برتر نیز از دیگر اقداماتی است که در دست انجام است و غرفه های برتر در میان ناشران عمومی ، خصوصی ، دولتی، شهرستانی و کودک ونوجوان معرفی خواهند شد.

فرصت نشد از سند چشم انداز صنعت چاپ رونمایی کنیم

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه قرار بود، از سند چشم انداز صنعت چاپ در نمایشگاه رونمایی گردد؟ خاتمه این اقدام جه شد؟ گفت: روز گذشته جلسه شورای سیاست گذاری صنعت چاپ تشکیل شد و رئیس کمبسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حاضر شد، در این جلسه تدوین سند چشم انداز صنعت چاپ نهایی شد، ولی در نمایشگاه فرصتی نبود که به صورت رسمی از این سند رونمایی کنیم.

تدوین مقررات و دستورالعمل نمایشگاه

اسماعیلی از تدوین محموعه قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل و ضوابط نمایشگاه کتاب تهران در قالب کتاب برای نخستین بار اطلاع داد و گفت: در این کتاب قوانین و مقرارات و به طور کلی ساختار اصلی نمایشگاه کتاب تهران تدوین شده است.

وی در مورد اینکه چه اقداماتی برای ترجمه معکوس با استفاده از فضای بین الملل نمایشگاه کتاب تهران انجام شده است، گفت: ما این فضا راایجاد کردیم، اما با توجه به اینکه هنوز قانون حق نشر به صورت رسمی در کشور ما مطرح نیست ، چندان نمی توان در این موضوع وارد شد ، بازار جهانی کتاب به این منظور دیده شد، تا ما زمینه حضور ناشران داخل را در سطح بین المللی فراهم کنیم، اما کم و بیش ارتباطات خوبی برقرار شد، برای اولین بار 40 هزار کتاب بیش از سال های قبل در بخش بین الملل ارائه شد. تنوع کتاب ها سال جاری در بخش داخلی و خارجی خیلی بیشتر بود.

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد در اشاره به تخلفات صورت گفته گفت: سال جاری نمایشگاه ما پاک ترن نمایشگاه از نظر مسائل جانبی بود، کمترین آمار تخلف را در دوره بیست و ششم داشتیم و سال جاری با هماهنگی ناشران آثار بازبینی شد و همینکه ناشران آثاری خلاف ضوابط را به نمایشگاه نیاوردند ، شرایط را مطلوب تر کرد.

وی جداسازی بخش بین الملل از داخل را موجب رشد و شکوفایی این بخش دانست و گفت: سال های گذشته هیچ سفیر و رایزنی به صورت تعیین در نمایشگاه حضور نداشت، اما سال جاری بخش بین الملل به رسمیت شناخته شد و با در نظر دریافت تشریفات حضور مسئولان کشورهای بین المللی در نمایشگاه کتاب جدی شد.

اسماعیلی در اشاره به کاهش تعداد جمعیت بازدید نماینده گفت: سال جاری به دلیل جداسازی بخش بین الملل و افزوده شدن 30 هزار متر فضای مفید به بخش نمایشگاهی جمعیت بازدیدنماینده پراکنده تر شدند در نتیجه بعضی تصور کردند که آمار بازدید اندک است. در حالیکه آمار روز گذشته نشان می دهد ما بازدیدی از سال گذشته کمتر نداشتیم. روز گذشته 100 هزار نفر از بخش بین الملل بازدید نموده اند.

وی ادامه داد: در حالیکه در سال گذشته بخش بین الملل بیشتر حالت حاشیه ای داشت و غرفه های آن از روز چهارم آغاز به کار می کردند و دو سه روز مانده به انتهای نمایشگاه نیز خواهان تعطیلی بودند، سال جاری تا امروز هیچ غرفه ای درخواست جمع کردن غرفه خود را نداده است.

افغانستان در بخش بین الملل حضوری جدی داشت

اسماعیلی در اشاره به نشست های تخصصی برگزار شده در نمایشگاه نیز گفت: سال جاری برای نخستین بار سرای اهل قلم بین الملل را داشتیم که نشست های تخصصی را در حوزه بین الملل برگزار گرد و افغانستان بسیار جدی حضور داشت و نشان داد که همه کشورها می توانند از این فرصت ها استفاده نمایند.

کوشش کردیم جنبه نمایشگاهی غلبه داشته باشد

وی گفت: کوشش کردیم جنبه نمایشگاهی افزایش پیدا کند، نشست های سال جاری خیلی خوب بود و جمعیت نشست ها نیز هیچ سالی به مانند این دوره افزایش نداشت، تبادل علم افکار و اطلاعات در این فضا جدی گرفته شد، در حالیکه هیچ سالی به صورت جدی به این موضوعات توجه نمی شد.

اسماعیلی به بن کارت های دانشجویی اشاره نمود و گفت: تا به امروز 1 58 هزار و 415 بن کارت دانشجویی دریافت شده است که مدت مراجعه به بانک نیز تمام شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه فکری برای طلاب نموده اید یا خیر گفت: اینکه مطرح شد، طلاب نتوانستند وارد سیستم شوند، صحت نداشت، ما آماری که داریم نشان می دهد، نزدیک به هزار نفر از طلاب توانسته اند در سایت ثبت نام نمایند، البته در کوشش هستیم تا تمهیدی برای افرادی که نتوانستند ثبت نام نماینده بیاندیشیم و اعتباری برای آن ها در نظر بگیریم.

اسماعیلی در اشاره به تخلفات انجام شده در این دوره نمایشگاه نیز گفت: تخلفات انجام شده به شکل های مختلف بود، در مجموع 1300 تخلف در نمایشگاه انجام شده است که پس از نمایشگاه اطلاع رسانی دقیقی از آن انجام خواهد شد، بخش عظیمی از این تخلفات تأخیر در آغاز به کار غرفه بود، بخشی تعجیل در خروج بود، بخشی از تخلفات هم به ارائه کتاب های ناشران دیگر مربوط می شد. خوشبختانه ما واگذاری غرفه نداشتیم.

وی در خاتمه گفت: نکته مهم در این نمایشگاه برقراری نظم بود که بسیاری از بازدیدنمایندگان به آن اشاره نمودند، شهرداری تهران روزانه بین 40 تن زباله از نمایشگاه خارج می نماید و این کار آسانی نیست.

منبع: تسنیم
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 947

به "از چاپ آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران تا در نظر دریافت اعتباری برای طلاب جامانده از ثبت نام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چاپ آیین نامه نمایشگاه کتاب تهران تا در نظر دریافت اعتباری برای طلاب جامانده از ثبت نام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید