یک لوح قدیمی درباره ارواح در تمدن آشوری

به گزارش آسمان تو، در شمال کشور عراق، در ویرانه هایی که از یک شهر آشوری قدیمی باقی مانده است، سال ها پیش لوح هایی پیدا نموده اند که روی آن ها اطلاعاتی درباره تمدن آشوریان نوشته شده بود. این احوال اکنون در موزه های مختلف حفظ شده، اما اخیرا عکسی از یک دیو و همچنین نوشته هایی به زبان میخی اکدی قرار روی یکی از این الواح کشف شده است. به گفته باستان شناسان این نوشته ها اطلاعاتی از ارواح و شیاطین در فرهنگ آشوری به ما می دهند. خبرنگاران میخواهد در این مطلب به این موضوع بپردازد که داستان این لوح و اطلاعات روی آن چیست.

یک لوح قدیمی درباره ارواح در تمدن آشوری

در اطلاعاتی که درباره فرهنگ آشوری به دست ما رسیده می توان نتیجه گرفت که نه تنها مسائل و آیین ما فوق طبیعی در فرهنگ این مردم وجود داشته بلکه بسیار جدی گرفته می شده است. بیشتر این اطلاعات به دست آمده به وسیله کتاب های کیسیر آشور، پزشکی که 700 سال قبل از میلاد مسیح در این منطقه می زیست، به دست آمده است. اگر چه الواح به جا مانده از این طبیب سال ها مورد آنالیز قرار گرفته و اطلاعات زیادی نیز درباره فرهنگ مردم آشور به دست باستان شناسان داده اند اما در یکی از این الواح که در سال 2016 مورد آنالیز دوباره یک دانشجو در دانشگاه کپنهاگ قرار گرفته، نقش یک دیو کشف شده است.

این دانشجو در این خصوص مقاله ای نوشته است که طبق آن مقاله و به گفته او این دیو درازکش به صورت 90 درجه نقاشی شده است. او اعتقاد دارد آشوریان باستان این دیو که شاخ های باریک، دم بلند و زبان چنگال مانند دارد را دلیل جنون می دانستند و معتقد بودند این دیو عامل بیماری هایی همچون سرع و تشنج است. در واقع آشوریان دلیل همه بیماری ها را به چیزهایی مانند شیطان و روح و جن ربط می دادند و حتی اعتقاد داشتند اگر در هنگام شب بیماری کسی تشدید یابد به این معنی است که یکی از این موارد در روحش نفوذ نموده است.

شاید جالب باشد بدانید که در متن های باستانی بیماری های روانی مانند اختلال دو قطبی را نتیجه تنبیه فرد توسط خدایان می دانستند. آنها معتقد بودند که زمانی فرد دچار این بیماری ها می گردد که الهه ای از دستش عصبانی باشد. شاید تصورکنید اعتقاد به چنین خرافاتی تنها از دست آدم های بی سواد و ناآگاه برمی آیید اما اینگونه نیست زیرا صاحبان تمدن بین النهرین کاملا متمدن بوده و نسبت روش های بهداشتی آگاهی کامل داشته اند. آنها در خانه های خود فاصلاب و حمام داشته و قبل از غذا خوردن مراسم شست و شو انجام می داده اند. اما خرافات در بیشتر تمدن های باستان وجود داشته است و تمدن آشوریان نیز یکی از این ها است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 927

به "یک لوح قدیمی درباره ارواح در تمدن آشوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک لوح قدیمی درباره ارواح در تمدن آشوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید