کشف یکی از اولین مساجد دنیا در سرزمین های اشغالی

به گزارش آسمان تو، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، کشف یکی از اولین مساجد دنیا در سرزمین های اشغالی صورت پذیرفت.

کشف یکی از اولین مساجد دنیا در سرزمین های اشغالی

مسجد 1200 ساله در صحرای نگب نمونه یکی از اولین مسجدهایی است که همزمان با گذار از حکمرانی مسیحیت به اسلام در این منطقه ساخته شدند. مسجد مذکور شامل یک اتاق مربعی و دیواری به سمت قبله است و یک طاقچه به سمت جنوب دارد.

باستان شناسان سه سال پیش یک مسجد دیگر را با قدمتی مشابه در همان نزدیکی ها کشف کردند که حالا از هر دوی آنها به عنوان اولین مساجد دنیا یاد می گردد.

محققان بعلاوه بناهایی با ویژگی های معماری مسیحیان و مسلمانان و یک خانه روستایی بیزانسی را در این منطقه کشف نموده اند. بسیاری از سازه های دوران اسلام در این منطقه خانه هایی از جنس خشت خام بودند. به احتمال زیاد ساکنان همین خانه ها بودند که در مسجد باستانی کشف شده به عبادت می پرداختند.

400 متر در شمال این مسجد یک عمارت اسلامی از قرن هشتم تا نهم میلادی وجود دارد که اتاق های آن به دیوار نقش های قرمز و زرد مزین شده و کف آن را سنگ یا مرمر پوشانده است. ظروف غذاخوری مجلل و مصنوعات شیشه ای منقش به طرح حیوانات و گیاهان از ثروت ساکنان این عمارت حکایت دارد.

به گفته محققان درگیر در این کاوش، شواهدی که تا به امروز جمع آوری شده، اطلاعات تازهی را درباره ورود اسلام، حکومت و فرهنگ های تازه به منطقه نگب بدست می دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2265

به "کشف یکی از اولین مساجد دنیا در سرزمین های اشغالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یکی از اولین مساجد دنیا در سرزمین های اشغالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید