مدیر محصول کیست و چگونه به یک مدیر محصول پیروز تبدیل شویم؟

به گزارش آسمان تو، در بسیاری از کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای آنلاین، مدیر محصول یک سمت کلیدی برای آن شرکت به شمار می آید. نیروی محرک هر کسب و کار موفقی، محصولات آن است و مدیریت محصول در به موفقیت رساندن محصولات و شناساندن ارزش آن ها به مشتریان نقشی کلیدی ایفا می کند.

مدیر محصول کیست و چگونه به یک مدیر محصول پیروز تبدیل شویم؟

مدیر محصول برای به تبدیل یک پروژه به محصولی پیروز فقط یک نقش را ایفا نمی کند و چندین وظیفه مختلف را برعهده می گیرد. در دنیای تجاری امروز، درخواست برای مدیر محصول بسیار زیاد است. به همین دلیل، ما در این مطلب تلاش می کنیم تا به صورت خلاصه به همه جوانب این جایگاه شغلی بپردازیم و شما را بیشتر با این فرصت شغلی مجذوب کننده آشنا کنیم:

مدیر محصول کیست؟

همان طور که از نامش پیداست، مدیر محصول فردی است که مسئولیت مدیریت و توسعه محصول را برعهده دارد. این محصول می تواند یک نرم افزار، دستگاه، سرویس، پوشاک و … باشد. اما مدیر محصول همیشه مسئولیت کل مجصول را به عهده ندارد و می تواند مسئول بخش ها یا ماژول هایی از محصول باشد.

در اغلب موارد، نقش مدیر محصول با مدیر پروژه اشتباه گرفته می شود، اما این دو جایگاه با هم متفاوت هستند. مدیر پروژه باید مقدار پیشرفت تیم را ارزیابی کند، به سامان دهی تیم بپردازد و عملکرد آن ها را زیر نظر داشته باشد. اما در سوی دیگر، مدیر محصول مسئولیت جنبه های استراتژیک یک محصول را برعهده دارد و بیشترین همکاری را از تیم می خواهد تا از پیروزیت محصول مطمئن شود.

به علاوه، مدیر محصول با افراد بسکمک مانند سهام داران شرکت و مشتریان هم ارتباط دارد و از آن ها بازخورد دریافت می کند و از این اطلاعات در مدیریت محصول مورد نظر استفاده می کند.

مسئولیت های مدیر محصول چیست؟

همان طور که در بخش قبلی اشاره شد، مدیر پروژه مسئول کلیه استراتژی ها و توسعه محصول است. اما، این پست پیچیده است و وظایف گسترده تری از آنچه فکر می کنیم دارد:

  • دریافت درک صحیح از محصول و بازار
  • توسعه استراتژی های کسب و کار و چشم انداز پیروزیت محصول
  • تفسیر تجربه کاربری و چرخه عمر محصول
  • کار نزدیک با تیم های تجاری، فناوری و خلاقیت
  • ارتباط با سهام داران
  • شناسایی ویژگی ها و توانایی های محصول
  • درگیر شدن با پیش بینی ها، گزارش ها و تحلیل های فروش محصول

علاوه بر این ها، نقش مدیر پروژه و مسئولیت هایش با توجه به نیازهای شرکت، مقدار شرکت و مقدار بازار هدف تغییر می کند. اگر شما در یک استارت آپ یا سازمان سطح میانه مشغول باشید، ممکن است مدیر کل محصول با شما باشد. اما اگر برای یک شرکت بزرگ کار می کنید، شما مسئول بخش یا ماژول هایی از محصول خواهید بود، مانند ویژگی های خاص یک نرم افزار.

همچنین، کار کردن با سازمان های کوچک تر مسئولیت های بیشتری را روی دوش شما می گذارد و خود شما را هم وارد فرایند تولید محصول می کند. اما در سازمان های بزرگ تر که محدودیت نیرو و فضا ندارند، یک تیم از متخصصان را در اختیار دارید که فرایند تولید را به عهده می گیرند تا شما بتوانید به اولویت های مهم تر برای توسعه چشم انداز پیروزیت محصول و هماهنگی با سهام داران بپردازید.

درآمد سالیانه چقدر است؟

جایگاه شغلی مدیریت پروژه ظرفیت های بی نظیری دارد و یکی از پرتقاضاترین پست های شغلی کمپانی های امروزی است. طبق اعلام Payscale، یک مدیر پروژه به صورت میانگین در سال 101172 دلار درآمد دارد. همچنین، این گزارش پیش بینی می کند که میانگین دستمزد یک مدیر پروژه سطح پایین حدود 83322 دلار در سال است که برای متخصصان تازه کار یک گزینه شغلی بسیار مناسب خواهد بود.

چطور در این جایگاه شغلی استخدام شویم؟

قرار گرفتن در جایگاه مدیر محصول مزایای بسکمک دارد. علاوه بر بحث درآمد که در بخش قبل به آن پرداختیم، حضور در این پست به شما کمک می کند با محصولات و صنابع مختلفی آشنا شوید و با افراد کلیدی هر تیم در ارتباط باشید و این شبکه سازی می تواند به پیروزیت شما بیشتر کمک کند.

به علاوه، حضور در این جایگاه به خلاقیت و نوآوری بسیار بالایی نیاز دارد و اگر فردی هستید که توانایی حل مسئله و بارش فکری بالایی دارید، قطعا مدیریت محصول یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود. اگر به حضور در این جایگاه علاقه دارید، بهتر است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1. مدرک مرتبط داشته باشید

بیشتر کسب و کارها داشتن یک مدرک مرتبط را پیش نیاز استخدام شدن در جایگاه مدیریت محصول می دانند. برای تصاحب این پست، باید در چندین حوزه دانش داشته باشید که مهم ترین آن ها برنامه نویسی، خلاقیت و ایده پردازی و تجارت است. بنابراین، مدارک مرتبط در علوم کامپیوتر، تجارت و بازاریابی می توانند به شما کمک کنند پیش نیازهای حضور در این شغل را فراهم کنید و مهارت های حرفه ای خود را توسعه دهید.

2. از دوره های آنلاین برای یادگیری مدیریت پروژه استفاده کنید

ارتقا مهارت به کمک دوره های آنلاین موجود به شما کمک خواهد کرد دانش مورد نیاز صنعت را کسب کنید و در بازار کار جایگاه برجسته ای کسب کنید. در ادامه چند دورهی مناسب را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما کمک می کنند مفاهیم بنیادین مدیریت محصول را بیاموزید:

  • گام های اولیه مدیریت محصول از
  • مفاهیم بنیادین مدیریت محصول از
  • مدیر محصول شوید از
  • مدیر محصول شوید: راهنمای کامل از
  • مدیریت محصول دیجیتال از

همچنین دوره های رایگان بسکمک برای یادگیری برنامه نویسی و بازاریابی وجود دارند که می توانید با جستجو در وب سایت های آموزشی معتبر انگلیسی زبان و حتی فارسی زبان به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنید.

3. مهارت های ارتباطی و رهبری خود را ارتقا دهید

یک مدیر پروژه باید با افراد بسکمک ارتباط برقرار کند، بنابراین باید مهارت های ارتباطی بسیار بالایی داشته باشد تا بتواند ایده های خود را ارائه کند و به صورت موثر با تیم همکاری داشته باشد. برای ارتقا مهارت های ارتباطی هم می توان از دوره های آموزشی آنلاین موجود در لینکدین لرنینگ بهره گرفت.

در واقع، یک مدیر محصول، محصول و تیم پشت آن را به سمت یک چشم انداز به پیش می برد. پس مهم است که مهارت های رهبری بالایی هم داشته باشد تا بتواند بهتر تیم و محصول را به هدف مورد نظر خود برساند.

4. با کارآموزی تجربه کسب کنید

داشتن تجربه میدانی از طریق کارآموزی به شما کمک می کند در حوزه مورد نظر مهارت کسب کنید و بین سایر متقاضیان استخدام شانس بیشتری داشته باشید. همچنین، کارآموزی یا کار پاره وقت در این حوزه به شما کمک می کند ساختار ذهنی خود را درباره این جایگاه شغلی شکل دهید و بتوانید تصمیم بگیرید که باید روی چه مهارت هایی تمرکز کنید تا در این شغل پیروز شوید.

همچنین، تجربه کار میدانی به شما کمک می کند با سایر افراد شبکه سازی کنید و این شبکه ها می توانند شما را به عنوان یک نیروی دارای ظرفیت به شرکت هایی که دنبال مدیر محصول هستند معرفی کنند. مزیت دیگر داشتن تجربه هم می تواند پربارتر کردن رزومه شما و سنگین کردن کفه ترازو به نفع شما در هنگام استخدام باشد.

کار خود را به عنوان مدیر محصول شروع کنید

نقش مدیر محصول یک نقش چالش برانگیز است و در پیروزیت یا شکست محصول تاثیر زیادی دارد. اما، این شغل با چاشنی نوآوری همراه است و به شما فرصت های شگفت انگیزی ارائه می کند تا بتوانید ظرفیت ها و مهارت های خود را ارتقا دهید و از آن ها برای عرضه یک محصول با کیفیت به مشتری نهایی استفاده کنید.

مدیریت محصول یک حوزه در حال رشد است که با درآمد مناسب خود می تواند یک انتخاب عالی برای افراد خلاق و خوش فکری باشد که مهارت رهبری و روابط عمومی بالایی دارند و از توانایی حل مسئله برخوردارند.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2325

به "مدیر محصول کیست و چگونه به یک مدیر محصول پیروز تبدیل شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیر محصول کیست و چگونه به یک مدیر محصول پیروز تبدیل شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید