شبکه آبی کشور را سکته ندهیم

به گزارش آسمان تو، تهران- خبرنگاران- مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است رودخانه ها رگ های حیاتی محیط زیست هستند و بعضی اقدامات مانند سدسازی و ساخت وساز در بستر و حریم آنها، با بستن این شریانها به شبکه آبی کشور سکته وارد می نماید.

شبکه آبی کشور را سکته ندهیم

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگار گروه علمی خبرنگاران ، رودخانه ها یکی از منابع زیست محیطی مهمی هستند که به دلیل جریان داشتن در جهتهای به نسبت طولانی و روبرو شدن با شرایط و فعالیت های مختلف زندگی شهری به مراتب بیشتر مورد آسیب قرار می گیرند و بستری ناپایدار را پدید می آورند که برای ادامه حیات احتیاج به حمایت دارند.

بر این اساس 14 مارس (23 اسفند) روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه ها و مقابله با سد سازی نام گرفته است و هزاران نفر از مردم در سراسر جهان آن را برای یادآوری اهمیت رودخانه ها و قدردانی از کسانی که برای حفاظت از آنها کوشش می نمایند، گرامی می دارند، مردم در این روز برای پیروزی هایی مانند حذف سدها و بازسازی رودخانه جشن می گیرند.

روز بین المللی اقدام برای حمایت از رودخانه ها، آب و زندگی و مقابله با سدسازی، در سال 1997 توسط شرکت نمایندگان در اولین نشست بین المللی قربانیان سدسازی در کوریتیبلی برزیل به تصویب رسید و نمایندگان کشورها تصمیم گرفتند 14 مارس را روز بین المللی اقدام برای رودخانه ها قرار دهند.

مردم در این روز خواهان بهبود در سیاست ها و شیوه تصمیم گیری مسئولان می شوند و از آن برای آموزش مردم درباره تهدیداتی که رودخانه ها با آنها روبرو هستند و یافتن راه چاره های مناسب برای ذخیره آب و انرژی استفاده می نمایند.

به گفته بانیان این روز، مهم تر از همه 23 اسفند روز اتحاد است تا همه در عمل نشان دهیم که مساله رودخانه ها مسئله ای محلی نیست، بلکه جهانی است.

در این میان رودخانه های ایران نیز وضعیت خوبی ندارند که بنا به گفته مسعود باقرزاده کریمی رودخانه ها مانند رگ های بدن، شریان های حیاتی آب کشور هستند که باید آنها را حفظ کنیم.

وی روز در گفت وگو با خبرنگار علمی خبرنگاران اضافه نمود: اگر بخواهیم تالاب ها را نیز احیا کنیم باید رودخانه ها را قبل از آنها احیا کنیم چون جریان آب را به تالاب ها می آورند.

وی با اشاره به اینکه رودخانه ها در کشور سه مشکل دارند، گفت: یکی سدهایی است که در جهت رودخانه ها احداث می شوند، درست است که آب پشت سد جمع می گردد و با یک دبی تعیین در رودخانه جریان می یابد اما همین قطع شدن رودخانه با سد از مهاجرت آبزیان در جهت رودخانه جلوگیری می نماید.

باقرزاده ادامه داد: بسیاری از آبزیان به ویژه ماهیان چه آنها که در رودخانه و چه آنها که در تالاب زندگی می نمایند برای تخم ریزی وارد رودخانه می شوند چون آب رودخانه ها در سرشاخه ها تمیز و خنک است و آنها می دانند باید جایی تخم ریزی انجام دهند که آب آن تمیز باشد تا نوزادنی که به جهان می آیند بیمار نشوند.

وی اضافه نمود: بنابراین آبزیان در جهت مهاجرت به دیواره سدها برخورد می نمایند که با این روند عملا این کریدور مهاجرتی قطع می گردد پس سدها با کاهش آب دهی نه تنها برای تالاب ها مشکل ایجاد می نمایند بلکه موجب قطع شدن کریدورهای مهاجرتی نیز می شوند.

** ساخت پلکان در سدها برای جلوگیری از قطع کریدورهای مهاجرتی آبزیان

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی با بیان اینکه این مشکل راه چاره دارد، پیشنهاد کرد: در کنار سدها به ویژه سدهای کوتاه و متوسط می توان پلکان ماهی طراحی کرد تا ماهی ها بتوانند مهاجرت خود را انجام دهند بنابراین ما نه می گوییم سدی خراب گردد تا دوباره رودخانه جریان یابد نه اینکه اصلا سدی ساخته نگردد، حتی برای بعضی سدهای ساخته شده نیز می توان این پلکان ها را طراحی کرد.

وی گفت: مشکل دوم آلوده شدن رودخانه هاست، متاسفانه در کشوری که در پیشینه تمدنی و باورهای دینی خود بیشترین اعتقاد را به حرمت و ارزش آب دارد، بیشترین آلودگی رودخانه ها نیز مشاهده می گردد که بسیار عجیب است، در قدیم حتی عشایر به خود اجازه نمی دادند در سرشاخه رودخانه ها اتراق نمایند تا آلودگی وارد رودخانه نگردد در واقع تا این حد برای آب حریم قائل می شدند اما الان رودخانه ها به زباله دان تبدیل شده اند.

باقرزاده کریمی ادامه داد: البته این مشکل نیز راه چارههای زیادی دارد و می توان با کارهای فرهنگی، حقوقی، قانونی و اجرایی در دولت این مشکل را حل کرد.

وی به ساخت وساز در حد و بستر حریم رودخانه به عنوان سومین چالش رودخانه های کشور اشاره نمود و گفت: ساخت وساز در حد بستر و حریم رودخانه عامل دیگری است که رودخانه ها را تهدید می نماید، نمی دانم به چه آفتی گرفتار شده ایم که همه دوست دارند ویلای خود را به رودخانه بچسبانند.

مدیر دفتر اکوسیستم های تالابی تاکید نمود: رودخانه یک کانال آب نیست بلکه در کنار خود زیستگاه های حاشیه ای دارد، زندگی یک سری موجودات کنار آبزی و دوزیست در حاشیه رودخانه است و با اینکه مستقیم در آب زندگی نمی نمایند اما برای ادامه حیات به آب وابسته اند و ما با ساخت وساز در حریم بستر آنها را نابود می کنیم.

وی گفت: این کار کاملا خلاف صریح قوانین و مقررات است، در این زمینه قوانین و مقررات سفت و سختی وجود دارد اما با مسامحه کاری، زد و بند، تقلب و تخلفات این کارها انجام می گردد، ساخت خانه و ویلاهای چسبیده به رودخانه، تخلف آشکار است، شورای امنیت ملی نیز در مصوبه ای بر جلوگیری از این کار تاکید دارد و طبق همان مصوبه باید تمام رستوران ها و ویلاهای حاشیه رودخانه جاده چالوس تخریب شوند.

باقرزاده کریمی گفت: در مجموع تمام این مسائل و چالش ها راه چاره دارد، این شریان ها باید باز شوند زیرا شرط نجات و رهایی ما از مسائل زیست محیطی احیای رودخانه هاست.

علمی 9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 5 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 233

به "شبکه آبی کشور را سکته ندهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبکه آبی کشور را سکته ندهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید