تور ارزان یونان: سرگذشت صومعه های تاریخی متئورا در یونان

به گزارش آسمان تو، متئورا شهری در آسمان، یونان، ترکیبی از شش صومعه است که هفت قرن پیش بر روی ستون های سنگی ساخته شده است. ساختاری زیبا که تاریخ طولانی پناهگاه مذهبی راهبان و راهبه ها را به رخ می کشد و هنوز بعضی از آثار هنری دوره بیزانس را در دل خود جای داده است. و محلی برا نگهداری اجساد و جمجمه های ساکنین قبلی خود است.

تور ارزان یونان: سرگذشت صومعه های تاریخی متئورا در یونان

سفر با تور ارزان یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

غارهای تئوپترا

پیش از اینکه راهبان، صومعه را در بالای متئورا بنا نمایند، افرادی در غارهای نزدیک این مکان ساکن بودند. غارهای تئوپاترا تنها در سه مایلی جنوب متئورا قرار گرفته است و در پنجاه هزار سال پیش دارای ساکنان خود بوده است. غارها مکانی برای قدیمی ترین نمونه های ساخته دست بشر نیز هستند. سنگ ها برای جلوگیری از ورود بادهای سرد به داخل غارها استفاده شده است.

راهبان گوشه نشین

راهبان گوشه نشین تارک جهان، اولین کسانی بودند که حفره ها و شکاف های متئورا را اشغال کردند. در قرن نهم، انسان در ارتفاع 1800 پایی زمین رفت تا زندگی عابدانه و پرستش را شروع کند. با این وجود در این زمان هیچ صومعه ای ساخته نشده بود. راهبان برای ملاقات و عبادت در اطراف یک کلیسای سنگی در پای صخره ای به نام دوپیانی، گرد هم می آمدند.

قرن های 11 و 12

خیلی زود راهبان گوشه نشین، رسوم رهبانی ای را به نام اسکت استاگوی تشکیل دادند. آنان کلیسای سنگی دوپیانی را ترک کردند و نظاره گر رشد روز افزون کسانی بودند که برای زندگی عابدانه به متئورا می آمدند.

بیست صومعه

زمانی صخره های متئورا محل قرارگیری بیش از 20 صومعه بود. اما اکنون تنها شش عدد از آن ها به جای مانده است. تا قبل از اشغال یونان به دست نیروهای ترک، در طول 800 سال حمکرانی بیزانس تعداد قابل توجه ای از راهبان امنیت شهر را تامین می کردند.

صومعه بزرگ متئورون

در سال 1344، آتناسیوس کوینوویتیس یا همان سن آتناسیوس، صومعه مقدس متئورون را در صخره های براد پیدا کرد. ساختار آن بسیار قدیمی اما بلندترین و بزرگ ترین صومعه از بین شش صومعه موجود در متئورا بود. ارتفاع بلند صومعه، آن را از گزند خارجی حفظ می کرد. تنها راه ورود نربادنی بلند با نظارت راهبان بوده است. نقاشی های آبرنگ هنوز با ظرافت زیبایی بر دیوارهای محوطه صومعه به جای مانده است. بعلاوه تنور اصلی آشپزخانه، اجاقی برای دودکش ها.

صومعه مقدس ورلام

در سال 1517 نکتاریوس و تئوفانس دومین معبد بزرگ در متئورا را بنا کردند و نامش را ورلام گذاشتند. برای این دو راهب بالا بردن مصالح ساختمان بیش از بیست سال طول کشیده است. امروز نیز سبدی از جنس طناب از آن موقع به جای مانده است. بعلاوه انگشت سن جان و شانه سن اندرو نیز در اینجا نگه داری می گردد.

صومعه مقدس روزانو

صومعه مقدس روزانو در سال 1545 کشف شد. در طول جنگ جهانی دوم به وسیله آلمان ها آسیب فراوان دیده است. این صومعه یکی از اندک معابد در حال فعالیت در متئورا است و از سال 1988 به وسیله راهبه ها اداره می گردد. سرپرست این صومعه سن باربارا است.

صومعه مقدس سنت نیکولاس آناپاوسا (آناپاوساس)

صومعه مقدس سنت نیکولاس آناپاوسا (آناپاوساس) در قرن شانزدهم ساخته شد. صومعه شامل یک کلیسا و گنبدی کوچک است. همچون سایر صومعه ها دارای مجموعه ای از آثار هنری ماندگار دوره بیزانس است. صومعه بدست نقاش بسیار معروف، راهبی به نام تئوفانس نقاشی شده است.

صومعه مقدس ترینیتی

صومعه مقدس ترینیتی، تحسین برانگیزترین صومعه در بین شش صومعه موجود در متئورا است؛ که در صحنه پایانی فیلم جیمز باند، فقط برای چشمان تو نیز دیده می گردد. ساختمان آن در 1475 ساخته شده است و در سال های 1684، 1689، 1692 و 1741 بازسازی شده است.

صومعه مقدس سن استفان

در قرن شانزدهم ساخته و در سال 1545 تعمیر شده است. در طول جنگ جهانی دوم به وسیله نیروهای نازی بمباران شد. چرا که گمان می کردند تعدادی شورشی در معبد حضور دارند. پس از آن به وسیله راهبه ها بازسازی و اکنون نیز از آن نگه داری می نمایند.

راهبان

زمانی که راهبان در متئورا وقت می گذراندند، آن ها را از هرگونه تمدن به دور نگه داشته است. در اولین روزهای تاسیس صومعه، آن ها از تور یا سبد برای انتقال وسایل به بالا و پایین صخره ها استفاده می کردند. اجساد آن ها بعد از مرگ در همان صومعه باقی می ماند؛ جایی که اکنون جمجمه های آن ها به جای مانده است.

دهه 1920

در دهه 1920، برای دسترسی و انتقال راحت تر به صومعه های متئورا، پیشرفت هایی صورت گرفت. پله هایی در داخل صخره ها ساخته شد تا گردشگر ها و زائران مذهبی بتوانند به راحتی به معابد بروند. بعلاوه پل هایی به زمین های هموار مجاور کشیده شدند.

جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم متئورا بمباران شد و بسیاری از ساختمان هایش آسیب دیدند. اندک راهبان به جای مانده توان دفاع از شهر را در برابر نیروهای آلمانی و ایتالیایی نداشتند. سربازان آثار هنری را صومعه ها را دزدیده و شهر را غارت کردند. پس از تخریب، جمعیت اطراف شهر کار بازسازی صومعه ها را انجام دادند و امروزه به عنوان صومعه و کلیسای مقدس اورتودوکس های یونانی شناخته می گردد.

آیا به بالابر احتیاج است

اکنون یک بالابر دستی، بخش های مختلف صومعه های متئورا را به هم متصل می نماید تا هزاران گردشگری که هرساله برای بازدید می آیند، جابه جایی آسانی را تجربه نمایند. تمامی قسمت های به جای مانده از صومعه ها تحت حفاظت یونسکو است و به عنوان بناهای یادبود بشری به ثبت رسیده اند.

منبع: کجارو / allday.com
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2065

به "تور ارزان یونان: سرگذشت صومعه های تاریخی متئورا در یونان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان یونان: سرگذشت صومعه های تاریخی متئورا در یونان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید