زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد ، همه چیز درباره کراس اوور اختصاصی پارس خودرو

به گزارش آسمان تو، زوتی DL5 پارس خودرو با 144 قدرت دقایقی پیش از سوی این خودروساز رسماً رونمایی شد. DL5 قرار است با قوای محرکه توربو و گیربکس CVT اتوماتیک وارد بازار خودرو گردد. زوتی DL5 خودرویی است که شش سال از زمان رونمایی آن در بازار خودرو چین می گذرد. اما احتمالاً از اواخر سال جاری به عنوان محصولی نو به وسیله پارس خودرو وارد و مونتاژ خواهد شد.

زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد ، همه چیز درباره کراس اوور اختصاصی پارس خودرو

بیت ران - محمد فتح اللهی: حدود سه ماه قبل بیش از 30 دستگاه کراس اوور زوتی DL5 وارد ایران شدند. این خودرو که در بازار چین با نام Zotye T300 به فروش می رسد در ایران به عنوان زوتی DL5 وارد و مونتاژ خواهد شد.

پارس خودرو برنامه دارد تا در فاز اول این کراس اوور را بصورت وارداتی در بازار ایران به فروش برساند. اما پس از عرضه اولیه شاهد فراوری این خودرو چینی در پارس خودرو خواهیم بود.

اگر به گذشته برند Zotye در کشورمان بنگریم می بینیم که محصولات چشمگیری از این نشان در ایران حضور نداشتند. آریو یا همان زوتی Z300 سدانی بود که در سایت سایپا ساوه (بُن رو) فراوری شد و توانست کمی محبوبیت بدست آورد.

اما خودروهای دیگر زوتی مانند کوپا (زوتی T600) که در ریگان خودرو فراوری شد و دامای ایکس هفت (Domy X7) یاران خودرو اروند هیچگاه به خوش اقبالی سایپا آریو نبودند.

برنامه فراوری زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 پس از شش سال نخستین محصول مستقل در پارس خودرو به شمار می رود. در حقیقت محصولات فراوریی این خودروساز همگی متعلق به سایپا بودند. اما زوتی DL5 اولین خودرویی است که پارس خودرو مالک آن است و به وسیله این شرکت به بازار عرضه خواهد شد.

تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در زمان رونمایی از این خودرو نکته مهمی را درباره نام آن بیان نمود. به بیان وی، از آنجایی که تمامی مجوزهای استاندارد اروپایی زوتی DL5 با همین نام اخذ شد، این کراس اوور با همین برند و نام هم در بازار خودرو ایران عرضه می گردد.

مسئولین پارس خودرو بعلاوه بیان نمودند که رونمایی های دیگری از محصولات تازه را تا خاتمه امسال انجام خواهند داد.

در حال حاضر بیش از هزار دستگاه زوتی DL5 پارس خودرو در گمرک کشورمان وجود دارد. بعضی از این تعداد خودرو در هفته های قبل از گمرک ترخیص شدند و این روند همچنان ادامه دارد. البته بیش از هفت هزار دستگاه دیگر از این کراس اوور چینی در راه ورود به ایران هستند.

شاهسواری مدیر این پروژه در پارس خودرو هم در مرنام رونمایی از این کراس اوور چینی بیان کرد که بیش از 2 هزار دستگاه زوتی DL5 پارس خودرو در حال حمل به سمت گمرکات ایران هستند. وی از دولت درخواست یاری کرد تا تعهدات ارزی این شرکت به نحو احسن انجام گردد.

برنامه واردات پارس خودرو درباره زوتی DL5 حدود ده هزار دستگاه است. اما پیش تر اعلام شد که پس از اتمام برنامه واردات این خودرو، فراوری زوتی DL5 در پارس خودرو ادامه خواهد داشت.

فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو

فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو

تیموری مدیر عامل پارس خودرو پیش از رونمایی از این کراس اوور چینی خبر از تغییر چهره آن داد. به بیان تیموری، در آینده ای نزدیک فیس لیفت زوتی DL5 پارس خودرو وارد فاز تجاری خواهد شد.

از همین رو، احتمالاً پس از فروش و عرضه نسخه های اولیه این خودرو، نمونه فیس لیفت آن را در خیابان ها مشاهده خواهیم کرد. در تصویری که از نسخه فیس لیفت این محصول به نمایش عایدی، تغییرات عمده در چهره این خودرو مربوط به بخش جلو آن است.

مشخصات فنی زوتی DL5 پارس خودرو

زوتی DL5 پارس خودرو با دو قوای محرکه تنفس طبیعی و توربو در بازار خودرو چین به فروش می رسد. خوشبختانه نسخه ای که از این کراس اوور وارد ایران شد مجهز به موتور توربو است.

این موتور با حجم دقیق 1499 سی سی قدرتی برابر با 144 اسب بخار (106 کیلووات) در 5600 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می دهد.

گشتاور این قوای محرکه نیز 215 نیوتن متر است که در میان دورهای 2500 تا 4500 برترین عملکرد خود را به نمایش می گذارد. توان و گشتاور این موتور توربو 1.5 لیتری نیز به وسیله گیربکس اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می گردد.

متاسفانه نه تنها با موتور تازهی در این خودرو رو به رو نیستیم، بلکه باید گفت که این موتور حتی استانداردهای روز جهان را هم پاس نکرد.

طول، عرض و ارتفاع این کراس اوور چینی برابر است با 4405×1830×1665 میلیمتر و فاصله بین دو محور آن نیز به 2610 میلیمتر می رسد.

زوتی DL5 پارس خودرو آخرین بار در سال 2019 با گارانتی 3 ساله یا 100 هزار کیلومتری به فروش می رسید.

موتور غیر استاندارد زوتی DL5 پارس خودرو

براساس اطلاعات منابع چینی، این موتور که با استاندارد National V چین (سطح 5) فراوری می شد، یکی از دلایل خاتمه فروش زوتی T300 در چین بود.

اردیبهشت ماه امسال وزارت محیط زیست چین در اطلاعیه ای بیان کرد که مهلتی دو ماهه برای خودروهایی که استاندارد National VI (سطح 6) می دهد تا الزامات تازه را پاس نمایند.

وزارت محیط زیست این کشور رسماً بیان کرد که چین نسخه به روز استانداردهای آلایندگی خودروها را در سراسر کشور از اول جولای (تیر- مرداد امسال) اجرا خواهد نمود. این وزراتخانه خودروسازان را تحت فشار قرار می دهد تا موجودی مدل های قدیمی خود را قبل از اجرایی شدن قوانین تازه پاک نمایند!

براساس بیانیه وزارت محیط زیست این کشور، فراوری، واردات و فروش خودروهایی را که با استانداردهای ملی National VI مطابقت ندارند، ممنوع خواهد نمود. این استاندارد شامل الزامات سخت گیرانه تر در خصوص آلاینده ها از جمله مونوکسید کربن خودروهای بنزینی و گازسوز است.

پس از اعلام این تصمیم تازه، انجمن فروشندگان خودرو در چین مهلت بیشتری برای فروش خودروهای غیر استاندارد طلب کردند. این انجمن بیان کرد که بیش از 2 میلیون خودرو در چین وجود دارد که نمی توانند استانداردهای تازه را پاس نمایند. یکی از الزامات استاندارد تازه آلایندگی در چین تست RDE یا Real Driving Emissions (به معنای تست آلودگی خودرو در زمان حرکت واقعی) است. این تست تا پیش از قوانین تازه اجرایی نمی شد.

حال سوال این است که زوتی DL5 پارس خودرو از آنجایی که نمی تواند استانداردهای تازه چین را پاس کند، چطور به عنوان محصولی تازه استانداردهای ایران را پشت سر گذاشت؟

امکانات زوتی DL5 پارس خودرو

نمای داخلی زوتی DL5 پارس خودرو

این کراس اوور پارس خودرو از امکانات بسیار زیادی برخوردار نیست. از جمله آپشن های زوتی DL5 می توان به کروز کنترل، کلید کنترل خودرو در شرایط برفی، فرمان برقی، روکش چرمی فرمان، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید (استارت دکمه ای) و دوربین دید عقب اشاره نمود.

زوتی DL5 فقط به دو ایربگ راننده و سرنشین کناری مجهز است. کامپیوتر سفری، تریم چرمی صندلی ها، سامانه های کنترل حرکت خودرو در سرازیری و سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، آیینه های جانبی برقی به همراه گرمکن، چراغ های هالوژنی، هشدار ترمز اضطراری و سنسور پارک عقب هم از جمله آپشن های کاتالوگی این خودرو هستند.

ترمزهای دیسکی (خنک شونده در جلو)، تایرهای 215/55 با رینگ های 17 اینچی، ترمزهای ABS و EBD، کنترل فشار باد تایرها و هشدار باز بودن کمربند ایمنی راننده اشاره نمود.

تنها بخشی که می توان آن را مجذوب کننده توصیف کرد، نمایشگر 8 اینچی لمسی داشبورد است. این نمایشگر بخش مالتی مدیا، صدای سیستم صوتی را از تنها 2 بلندگو به سرنشینان منتقل می نماید.

گفتنی است که سنسور جلو در این کراس اوور وجود ندارد و راننده بدون وجود دوربین دید عقب، فقط با اتکا به سنسورها مجبور به پارک این خودرو است.

تارا V1 پلاس با گیربکس تازه فراوری می گردد / معرفی تیپ های تارا ایران خودرو

موتور سه سیلندر تازه ایرانی؛ تغییر در دقیقه نود

ری را ایران خودرو با نام تازهی به بازار می آید / ماجرای تغییر نام خودروهای تازه

قیمت کوئیک و شاهین در روسیه و ونزوئلا چقدر است؟

پژو 207 دستی پاناروما به همراه 5 محصول ایران خودرو، دیگر فراوری نمی شوند

منبع: بیت ران
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2432

به "زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد ، همه چیز درباره کراس اوور اختصاصی پارس خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوتی DL5 پارس خودرو رونمایی شد ، همه چیز درباره کراس اوور اختصاصی پارس خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید