رد پای 153 هزار ساله از انسان خردمند ، اجداد ما از چه مسیرهایی عبور می کردند؟

به گزارش آسمان تو، دانشمندان قدیمی ترین ردپای شناخته شده اجداد انسان امروزی را در آفریقای جنوبی شناسایی کردند.

رد پای 153 هزار ساله از انسان خردمند ، اجداد ما از چه مسیرهایی عبور می کردند؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ساینس الرت، درست بیش از دو دهه پیش، با شروع هزاره نو، به نظر می رسید که ردپای به جای مانده از اجداد انسان باستانی ما با قدمت بیش از 50 هزار سال بسیار نادر است.

در آن موقع فقط چهار سایت در کل آفریقا گزارش شده بود. دوتایشان از شرق آفریقا بودند: لِیتولی در تانزانیا و کوبی فورا در کنیا. دو تای دیگر هم از آفریقای جنوبی (ناهون و لنگبان) بودند. در واقع سایت ناهون که کشف آن در سال 1966 گزارش شد، اولین سایت هومینین بود که تا آن موقع کشف شده بود.

در سال 2023 شرایط بسیار فرق دارد. امروزه آمار آفریقایی برای ایکنوسیت های هومینین با قدمت 50000 سال به 14 می رسد. این ها را می توان به راحتی به یک خوشه آفریقای شرقی (پنج سایت) و یک خوشه آفریقای جنوبی از ساحل کیپ (نه سایت) تقسیم کرد. 10 سایت دیگر در سایر نقاط دنیا از جمله بریتانیا و شبه جزیره عربستان وجود دارد.

با توجه به اینکه بقایای نسبتا کمی از هومینین های اسکلتی در ساحل کیپ یافت شده، آثاری که اجداد انسان ما در حال حرکت در گذرگاه های باستانی به جا گذاشته اند، راهی مفید برای تکمیل و تقویت درک ما از انسان های باستانی در آفریقا است.

در مقاله ای که اخیرا در Ichnos، مجله بین المللی ردیابی فسیل ها منتشر شده است، سن هفت ایکنوسیت هومینین نو که در پنج سال گذشته در ساحل جنوبی کیپ آفریقای جنوبی شناسایی شد، ارائه شده است. این سایت ها اکنون بخشی از خوشه آفریقای جنوبی متشکل از 9 سایت را تشکیل می دهند. نوترین آنها به 71000 سال قبل باز می شود. قدیمی ترین آنها که قدمت آن به 153000 سال قبل می رسد، یکی از قابل توجه ترین یافته های ثبت شده در این مطالعه است: این قدیمی ترین ردپایی است که تا به امروز به گونه ما، هوموساپین نسبت داده شده است.

تفاوت های قابل توجهی بین مسیرهای آفریقای شرقی و آفریقای جنوبی وجود دارد. مکان های شرق آفریقا بسیار قدیمی تر هستند: لیتولی، قدیمی ترین، 3.66 میلیون سال و جوان ترین 0.7 میلیون سال سن دارد.

این مکان ها به وسیله هوموساپین ها ساخته نشده اند، بلکه به وسیله گونه های قبلی مانند استرالوپیتسین، هومو هایدلبرگنسیس و هومو ارکتوس ساخته شده اند.

در مقابل، مکان های آفریقای جنوبی در ساحل کیپ بسیار جوان تر هستند و همه را به انسان خردمند نسبت داده اند. این ردپاها در صخره هایی به نام آئولیانیت کشف می شوند و به علت قرار گرفتن در معرض عناصر فرسایشی، معمولا به خوبی سایت های آفریقای شرقی حفظ نمی شوند.

این مسیر 153000 ساله در پارک ملی گاردن روت در ساحل جنوبی کیپ پیدا شد. دو مکان قدیمی آفریقای جنوبی، ناهون و لنگبان، به ترتیب حدود 124000 سال و 117000 سال قدمت دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2426

به "رد پای 153 هزار ساله از انسان خردمند ، اجداد ما از چه مسیرهایی عبور می کردند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای 153 هزار ساله از انسان خردمند ، اجداد ما از چه مسیرهایی عبور می کردند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید