دریاچه شورابیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست

به گزارش آسمان تو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، دریاچه شورابیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست.

دریاچه شورابیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست

در پی بارش سنگین برف طی یک هفته گذشته، سردی هوا طی روزهای اخیر در شهر اردبیل بین 10 تا 19 درجه سانتیگراد زیر صفر در نوسان بوده و تداوم برودت هوا موجب یخ بستن این دریاچه شده است.

هم اکنون سطح نوار ساحلی و بخشهای زیادی از این دریاچه پوشیده از یخ بوده و با تداوم سرمای حاکم در منطقه، احتمال یخ بستن کامل و افزایش ضخامت یخ سطح این دریاچه زیاد است.

مسئولان محلی با هشدار به شهروندان نسبت به مخاطرات حضور و پیاده روی در سطح یخ بسته شورابیل به وسیله رسانه ها هشدار داده و اعلام کردند که به دلیل ضخامت کم یخ های سطح دریاچه، احتمال شکستن یخ ها و سقوط افراد به داخل آب یخ زده وجود دارد.

عمق دریاچه شورابیل در بعضی نقاط بیش از چهار متر است و به همین دلیل حضور و سرگرمی افراد بر سطح یخ زده آن بسیار خطرناک است.

هشت سال پیش، 2 دختر دانشجو بر اثر شکستن یخ سطح این دریاچه به داخل آب سرد افتاده و جان خود را از دست دادند.

یخ بستن سطح آب دریاچه شورابیل پرندگان وحشی مهاجر را که برای زمستان گذرانی به این منطقه پناه آورده اند، در تأمین غذا با مشکل روبرو نموده است.

مساحت دریاچه شورابیل در فصول مختلف بین 80 تا 170 هکتار متغیر بوده و گنجایش نهایی آن 14 میلیون متر مکعب آب است.

این دریاچه در گذشته از دریاچه های شور منطقه بشمار می رفت ولی حدود 20 سال پیش با انتقال آب از رودخانه بالیخلو، به دریاچه ای با آب شیرین تبدیل شده و روند یخ بستن آب آن در ایام سرد سال تسریع و پرتکرار شده است.

دریاچه شورابیل در ارتفاع 1365 متری از سطح دریا قرار گرفته است و دلیل نامگذاری آن به شورابیل نیز این بوده که پیش از این، آب این دریاچه بسیار شور بوده است.

به گفته سالخوردگان، سطح آب این دریاچه تا پیش از این تغییرات، به دلیل شوری آب حتی در دمای پایین تر از 30 درجه سانتیگراد زیر صفر نیز یخ نمی بست و مکان مناسبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود.

این دریاچه با رینگ پیاده روی و فضای سبز ساحل، دارای چشم انداز زیبا و مجهز به امکانات جانبی همانند شهربازی و اسکله قایقرانی بوده و بیشتر در فصل های بهار و تابستان به عنوان یکی از مراکز سرگرمیی و گردشگری مهم استان اردبیل مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار میگیرد.

بیشتر بخوانیددیدنی های دریاچه شورابیل، دریاچه ای شگفت انگیز و زیبامنبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2364

به "دریاچه شورابیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه شورابیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا یخ بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید