خورشید برای 65 روز با شمال آمریکا خداحافظی کرد

به گزارش آسمان تو، اوتکیاویک، نام منطقه ای در آلاسکا، شمالی ترین شهر ایالات متحده آمریکا است که روز یکشنبه گذشته آخرین اشعه های خورشید را احساس می کرد. این شهر تا انتها ژانویه سال بعد در آرزوی تماشا دوباره نور آفتاب خواهد ماند. اوتکیاویک که پیش از این با نام بارو شناخته می شد، پس از غروب آفتاب یکشنبه گذشته به مدت 65 روز در تاریکی فرو رفت.

خورشید برای 65 روز با شمال آمریکا خداحافظی کرد

شهر اوتکیاویک برای تماشا دوباره خورشید باید تا روز 23 ژانویه سال بعد ساعت 13:04 منتظر باشد. این تجربه منحصربه فرد که شب قطبی نام دارد، در فصل زمستان در تمامی مناطقی که داخل حلقه قطبی قرار می گیرند رخ می دهد. درواقع با آغاز فصل زمستان، به علت انحراف محور چرخش زمین، زاویه تابش پرتوهای خورشیدی به زمین از حالت مستقیم خارج شده و از اواسط ماه نوامبر تا اواخر ژانویه هیچ پرتویی به منطقه حلقه قطبی نمی تابد.

البته اوتکیاویک در حدود 330 مایلی حلقه قطبی قرار گرفته است و تا دو ماه آینده در تاریکی خالص فرو نخواهد رفت. در عوض شرایطی در این شهر دیده خواهد شد که اصطلاحا از آن با نام گرگ و میش شهری یاد می گردد. در این حالت خورشید در بالاترین حالت، 6 درجه پایین تر از افق قرار می گیرد. با وجود آنکه خود خورشید دیده نمی گردد، یک روشنایی نسبی در افق وجود دارد که باعث می گردد اطراف خود را در حالت نیمه تاریک یا اصطلاحا گرگ و میش ببینید. این حالت در اوایل دوره گرگ و میش شهری حدود 6 ساعت در روز طول می کشد؛ ولی با گذشت روزها، در اواخر دسامبر به سه ساعت در روز کاهش پیدا می نماید.

اوتکیاویک 4400 ساکن دارد که تمامی آنها به خوبی با مفهوم شب قطبی آشنا هستند و به آن عادت نموده اند. این شهر منزلگاه بسیاری از مردم بومی اینوپیاک (نژاد ساکنین شمال آلاسکا) و چندین ایستگاه تحقیقاتی است.

پس از تحمل 65 روز بدون نور آفتاب در فصل زمستان در اوتکیاویک، با آغاز ماه می سال بعد، ساکنین این منطقه باید در انتظار آغاز 80 روز بدون غروب خورشید و تابش (تقریبا) 24 ساعته نور آفتاب باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2357

به "خورشید برای 65 روز با شمال آمریکا خداحافظی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید برای 65 روز با شمال آمریکا خداحافظی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید