تور آفریقای جنوبی: جایزه بوکر 2021 به نویسنده ای از آفریقای جنوبی رسید

به گزارش آسمان تو، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، دیمون گالگوت با داستان عهد -که توصیفی از یک خانواده سفیدپوست آفریقایی در اواخر آپارتاید است- پیروز به دریافت جایزه معتبر بوکر شد. هیئت داوران عهد را ارائه ای تماشایی از آنچه یک داستان ما را به دیدنش وامی دارد و افکارمان را نو می نماید توصیف و گالگوت را با ویلیام فاکنر و ویرجینا وولف مقایسه کردند.

تور آفریقای جنوبی: جایزه بوکر 2021 به نویسنده ای از آفریقای جنوبی رسید

با تور آفریقای جنوبی یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس ژوهانسبورگ را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

این اولین بار است که گالگوت با جایزه پنجاه هزار دلاری از این جایزه خداحافظی می نماید. نویسنده اهل آفریقای جنوبی پیش از این دو بار دیگر در میان نامزدهای نهایی بوکر قرار گرفته بود.

عهد نهمین داستان گالگوت و تنها رمانی است که طی هفت سال گذشته نوشته است. او سومین نویسنده یِ اهل آفریقای جنوبی است که برنده جایزه بوکر می گردد. پیش از این جی. اِم کوئتزی و نادین گوردمیر از آفریقای جنوبی برنده جایزه بوکر شده اند.

سفری به شمال نوشته آنوک آرودپراگسام، هیچ کس در این باره صحبت نمی نماید نوشته پاتریشیا لاکوود، مردان خوش شانس نوشته نادیفا محمد، حیرت نوشته ریچارد پاورز، چرخه عالی نوشته مگی شیپستاد دیگر آثار حاضر در لیست نهایی است.

در حالی که هیئت داوران همگی برای انتخاب گالگوت اتفاق نظر داشتند اما جانزوف، رییس هیئت داوران گفت که از خواندن پنج اثر دیگر حاضر در لیست نهایی لذت بردند. آثاری که باورشان داریم و معتقدیم شایستگی حضور در لیست نهایی را داشتند و همه داوران آثار را به دقت خواندند.

نادیفا محمد با کتاب مردان خوش شانس تنها نویسنده انگلیسی حاضر در لیست نهایی جایزه بوکر بود که طی چند سال گذشته نقدها زیادی به آن برای توجه نکردن به نویسندگان انگلیسی شده بود. جایزه ای که سال جاری حتی به نویسنده انگلیسی برنده نوبل ادبیات هم روی خوش نشان نداد.

نکته جالب لیست نهایی سال جاری حضور سه نویسنده آمریکایی بود. پاتریشا لاکوود، مگی شیپستاد، و ریچارد پاورز سه نویسنده آمریکایی حاضر در این لیست بودند. این در حالی است که من بوکر بیش از 40 سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک المنافع، انگلیسی ها و ایرلندی ها تعلق می گرفت اما از سال 2014 با وضع قوانین تازه تمام آثار نوشته شده به زبان انگلیسی حق شرکت در آن را پیدا نموده اند و همین موضوع فرصت را برای حضور نویسندگان آمریکایی فراهم کرد.

جورج ساندرزِ آمریکایی با کتاب لینکلن بین مرگ و تولد دوباره در سال 2017 برنده بوکر شد. البته در سال 2016 نیز پل بیتی با کتاب خیانت اولین نویسنده آمریکایی بود که توانست این جایزه را با خود به خانه ببرد.

جایزه من بوکر به برترین اثر تازه انگلیسی زبان که نوشته شهروندان همسود بریتانیا است اهدا می گردد. پیش از این نویسندگانی چون مارگارت آتوود، آیریس مرداک، و ایِن مک ایوان برنده این جایزه معتبر شده اند. سال گذشته داگلاس استوارت با اولین رمانش تحت عنوان شاگی بین جایزه بوکر را به دست آورد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2038

به "تور آفریقای جنوبی: جایزه بوکر 2021 به نویسنده ای از آفریقای جنوبی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آفریقای جنوبی: جایزه بوکر 2021 به نویسنده ای از آفریقای جنوبی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید