تابستان فقط بروید بازفت!

به گزارش آسمان تو، اگر از آن دست گردشگرانی هستید که به سفر به مقصدی بکر و رویایی فک می کنید برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم؛ بدون تعلل در اولین تعطیلی بروید بازفت.

تابستان فقط بروید بازفت!

خبرنگاران: چهارمحال و بختیاری برترین مقصد برای فرار از گرمای تابستان است چرا که در روزهای گرم سال هم ممکن است با سرمایی ناگهانی مسافران را غافلگیر کند، این استان تا دلتان بخواهد جاذبه های طبیعی دارد که تماشایشان خاطره فراموش نشدنی از گردش در طبیعت را در جان و دلتان برجا خواهد گذاشت.اگر از آن دست گردشگرانی هستید که به سفر به مقصدی بکر و رویایی فک می کنید برای شما پیشنهاد ویژه ای داریم؛ بدون تعلل در اولین تعطیلی بروید بازفت.

سرزمین بازُفْت، به علت طبیعت زیبا و سحرآمیزش ازجمله آبشارها و جنگل های بلوط، آثار تاریخی شگفت آور و زندگی مردم عشایری، برای گردشگران کنجکاوی که در پی یک مقصد خاص برای سفر هستند، مقصدی دلخواه است .

بازفت یکی از بخش های شهرستان کوهرنگ است که در 190 کیلومتری شهرکرد و در مسیر راه شهرکرد- مسجدسلیمان استان خوزستان واقع شده است. نام این منطقه از آب رودخانه ای برگرفته شده که از این منطقه می گذرد. بله، بازفت نام یکی از رودهای سرچشمه گرفته از زردکوه است که از شهرستان های شهرکرد و بروجن عبور می نماید و به کارون ریخته می گردد. این رود در مسیر خود منظره ها طبیعی بسیاری را به وجود آورده است. از میان دره ها و جنگل های پرپیچ وخم می گذرد و روستاهای زیادی را آبیاری می نماید و به خاطر آب وهوا و پوشش گیاهی مناسب این منطقه همیشه یکی از محل های ایل راه های عشایر بوده است.

پا به پای عشایر دوست داشتنی

در کشور منطقه ها زیبایی طبیعی بسیار زیادی است اما شاید کمتر جایی به زیبایی بازفت چهار محال و بختیاری بتوان پیدا کرد که دست نخورده باشد و خبری از دست درازی های انسانها نباشد. اینجا طبیعت دست نخوردگی و بکر بودن خود را حفظ نموده است و اینجا مردمانی مهربان و مهمان نواز است که به دور تجملات و شلوغی شهری زندگی می نمایند.اینجا مردمانی هستند که به سادگی زندگی می نمایند و لحظه به لحظه شاکر خداوند هستند.

اگر مایلید زندگی مردم را از نزدیک لمس و تجربه و از غذاهای محلی نوش جان کنید، همراه شدن با مردم عشایر و هم سفرشدن با آنان برای تان مجذوب کننده خواهد بود؛چراکه منطقه بازفت کوهرنگ بختیاری به سمت زردکوه، محل کوچ بهاره عشایر است که در اصطلاح بختیاری مال رو می گویند. زمان کوچ از اواخر فروردین از شمال خوزستان شروع و در منطقه های از چهارمحال و بختیاری سرانجام می یابد و به طورمعمول به مدت پانزده الی بیست روز به طول می انجامد. آنان در مسیر خود از کوه های بلند و سربه فلک کشیده و رودخانه های پرآب و خروشان بختیاری گذر می نمایند.

تنگ هونی

چهارمحال و بختیاری، از زیباترین استان های ایران است که در روزهای گرم سال هم ممکن است با سرمایی ناگهانی مسافران را غافلگیر کند. این استان پُر است از جاذبه های طبیعی که تماشایشان خاطره خوشی از گردش در طبیعت را در فکر گردشگران باقی می گذارد. یکی از این جاذبه ها تنگ هونی است.

تنگ هونی در موقعیت غرب رودخانه بازفت در ارتفاع 1680 متری از سطح دریا شروع می گردد و در بالا دست تا ارتفاع 2200 متری از سطح دریا ادامه دارد تا به قله تاراز منتهی گردد. در کف تنگ رودخانه کوچکی که از ارتفاعات مجاور سرچشمه می گیرد، جریان دارد که به رودخانه بازفت می ریزد.

تنگ پوشیده از جنگل های تنک نارون است. در جنگل های زاگرس برخی از درختان و درختچه ها مانند بلوط ایرانی، بنه، کیکم، محلب، داغداغان، چنار، زالزالک، ون و … با تفاوت های نسبتا ناچیز در تمام گستره زاگرس با ترکیب های متفاوت پراکنده اند. در این میان برخی از نقاط مانند تنگ هونی بازفت در استان چهارمحال و بختیاری به علت شرایط زیستگاهی خاص، زمینه حضور یک توده منحصر به فرد نارون را در این منطقه فراهم نموده است و از این رو آنچه بیشتر در این منطقه به چشم می آید چترهای زیبای درختان نارون است.

دسترسی به تنگ هونی به وسیله جاده ارتباطی چهارمحال به خوزستان در منطقه بازفت، بعد از مورز، چمن گلی، شیخ عالی، گراب و سپس روستای تنگ هونی امکان پذیر است. روستا در ابتدای تنگ قرار گرفته است.

آبشار نیم ساعته

آبشار نیم ساعته بازفت بعد از روستای شیخ عالی و قبل از روستای گراب در مسیر جاده چهارمحال به خوزستان واقع شده است و برای رسیدن به آن از جاده اصلی تا آبشار حدود 15 دقیقه پیاده روی باید کرد. آبشار به صورت چشمه ای جوشان از میان شکافی غار مانند به بیرون می ریزد. آبشار پس از لغزش بر روی دیواره ای صخره ای تشکیل رودی کوچک را می دهد که نهایتا به رودخانه بازفت می پیوندد.

دره شیخ عالی

در بخش بازفت به هر جایی که سر بزنیم شاهد جاری شدن رودخانه خواهیم بود. یکی از زیبایی های این منطقه دره شیخ عالی است که به فاصله 5 کیلومتری از چمن گلی مرکز بخش بازفت و 170کیلومتری شهرکرد واقع شده است. در دل دره آبشاری واقع شده است که ترکیب هفت آبشار می باشد.

بلندترین آبشار 28 متر و کوتاه ترین 12 متر ارتفاع دارد. دبی و خروجی آب آبشار از 530 لیتر در ثانیه تا 50لیتر در ثانیه فرق دارد و به فصل های مختلف بستگی دارد. برای رسیدن به این آبشار اگر به سمت روستای گراب حرکت کنید نرسیده به روستا سمت چپ فرعی خاکی وجود دارد که اگر 15 دقیقه در این فرعی پیاده روی کنید به آبشار می رسید.

دره شیخ عالی یکی از منطقه ها ییلاقی کوچ عشایر و ایلراه های آنها است. از خصوصیات این منطقه پوشش جنگلی با درختان بلوط می باشد. تامین معیشت این عشایر از راه دامپروری است.

جنگل های بلوط

اگر عاشق طبیعت گردی هستید، از جنگل های بلوط شهرستان بازفت لذت خواهید برد، جنگل هایی که به خاطر شرایط خاص آب وهوایی به وجود آمده و به نقل از بسیاری خبرگزاری ها لقب زیباترین ذخیره گیاهی رشته کوه های زاگرس را به خود اختصاص داده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 31 تیر 1402 بروزرسانی: 31 تیر 1402 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2439

به "تابستان فقط بروید بازفت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان فقط بروید بازفت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید