اما و اگرهای آرایشگری حتی در فضای باز

به گزارش آسمان تو، تعطیلی آرایشگاه ها در پی همه گیری ویروس کرونا، 2 برادر آرایشگر در سردشت را به شکل دیگری دست به کار نموده و آرایشگاه تازه تاسیس آنان در فضای باز که به صورت رایگان خدمات ارایه می دهد، با استقبال روبرو شده است.

اما و اگرهای آرایشگری حتی در فضای باز

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، این 2 جوان ساکن روستای زوران در استان آذربایجان غربی معتقدند در این شرایط که ویروس کرونا در حال جولان در کوچه پس کوچه های شهر و روستاهاست، باید ایده های جدید به یاری بیاید تا هم توصیه های بهداشتی رعایت گردد و هم گرهی از مسائل مردم باز گردد.

آنان که در شهر سردشت دارای مغازه آرایشگری هستند، امکانات ضروری کار را به روستای پدری خود منتقل و آرایشگاهی کوچک با امکانات محدود در دل طبیعت راه اندازی نموده اند.

ماسک، لباس مخصوص پیشگیری از کرونا و مواد ضدعفونی نماینده در این آرایشگاه روباز به سایر وسایل مورد احتیاج آرایشگاه های مردانه همچون جایگاه های چرخ دار، قیچی و شانه اضافه شده و برق آن نیز به صورت سیار تامین می گردد.

رحمان محمدی یکی از این 2 برادر می گوید: وسایل مورد احتیاج برای جلوگیری از انتقال ویروس فراهم است و تقریبا بیشتر اهالی روستا به این آرایشگاه روباز و رایگان مراجعه نموده اند.

فرهاد کریمی از اهالی روستا نیز می گوید: این 2 برادر قبل از اصلاح موی سر ابزارشان را با الکل و مواد ضدعفونی نماینده استریل می نمایند و این اقدام خداپسندانه آنان از دو جنبه قابل آنالیز است.

وی اضافه نمود: از یک سو این اقدام خودجوش مردمی موجب تقویت روحیه و همدلی در منطقه شده و از سوی دیگر نیز یکی از احتیاجهای بهداشتی مردم تامین شده است.

قدردانی بخشدار مرکزی از اقدام خیرخواهانه 2 برادر آرایشگر

بخشدار مرکزی سردشت از اقدام خیرخواهانه این افراد در زمینه برطرف بخشی از احتیاجهای بهداشتی مردم این روستا قدردانی می نماید و می گوید: نیک اندیشی و خدمات صادقانه این 2 برادر خیر در برطرف احتیاجهای مردم این روستا علاوه بر رضای الهی موجب اعتلای جو معنوی و ارتقای روح همبستگی اجتماعی خواهد شد.

ناصر یوسفی اضافه نمود: این افراد خیر توانستند در این مدت به بیش از 200 نفر خدمات رایگان ارایه دهند، تهدید ایجاد شده بر اثر شیوع بیماری کرونا فرصتی مناسب برای شناخت ابعاد مختلف ظرفیت های پنهانی جامعه و تقویت فرهنگ انسان دوستی و کارهای خداپسندانه است.

شاید در نگاه نخست و عمومی نسبت به موضوع چنین به نظر برسد که استفاده از ماسک و استریل شانه و قیچی و فعالیت این آرایشگاه در فضای باز به لحاظ پروتکل های بهداشتی مسئله ای نداشته باشد اما کارشناسان در این زمینه اعتقاد دیگری دارند.

فاصله اجتماعی در آرایشگاه قابل قابل رعایت نیست

مدیرگروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می گوید: امکان رعایت فاصله اجتماعی در آرایشگاه ها وجود ندارد و استفاده از پیشرفته ترین ماسک ها و اقلام بهداشتی نیز نمی تواند در مقابل انتقال ویروس کرونا بازدارنده باشد.

سعید مینایی اضافه نمود: آرایشگاه ها از مشاغل پرریسک به شمار می رود و بر همین اساس در شرایط فعلی امکان فعالیت آنها حتی در فضای باز و با رعایت بعضی موارد بهداشتی هم وجود ندارد.

به نظر می رسد فعالیت خداپسندانه این آرایشگاه و موارد مشابه در زمره همان فعالیت های خیرخواهانه ای قرار می گیرد که به فراوری و عرضه رایگان اما بدون استریل ماسک منجر می گردد.

فراوری خانگی و رایگان ماسک نیز در نگاه نخست شاید چنین به نظر برسد که در تقویت روحیه مردم نقش دارد و فشارهای روانی ناشی از کمبود اقلام بهداشتی را بر طرف می نماید اما همین موضوع گسترده در زمان حاضر از دغدغه های مدیران بخش بهداشتی و درمانی به شمار می رود.

خوشبختانه روستای زوران جانباز شیمیایی ندارد

همه گیری ویروس کرونا در سردشت که نخستین شهر قربانی سلاح های شیمیایی در دنیا به شمار می رود، بیشتر از جاهای دیگر مایه نگرانی است تا جایی که رئیس جمهوری برای توجه ویژه به جانبازان شیمایی و اهالی مظلوم ⁧این شهرستان در راستا مبارزه با کرونا⁩ دستور ویژه صادر نموده اما خوشبختانه روستای زوران که این آرایشگاه روباز در آن فعال است، جانباز شیمیایی ندارد.

بر اساس راهنمای گام دوم مبارزه با کووید- 19 و الزامات سلامت محیط و کار در آرایشگاه های مردانه و زنانه نیز باید از پذیرش مشتریان با علایم تب، سرفه، گلودرد و تنگی تنفسی خودداری گردد که لزوم توجه به جانبازان شیمیایی این شهرستان را معین می نماید.

سایر مردم با موهای خود چه می نمایند؟

یکی از ساکنان سردشت می گوید: با تعطیلی آرایشگاه ها بسیاری از مردان به تنظیم خط رویش مو بسنده می نمایند و بعضی دیگر نیز دست به دامن اعضای دیگر خانواده می شوند؛ زنان نیز فعلا مشکل چندانی با بلندی مو ندارند.

وی که خواست تا نامش فاش نگردد، بیان نمود: این روزها موی مردانی که در اثر اصلاح در خانه ها بالا و پایین می زند، خودنمایی می نماید اما با وجود همه گیری ویروس کرونا چاره ای جز اصلاح سر توسط اعضای دیگر خانواده در خانه وجود ندارد.

به گفته وی بازار ماشین های اصلاح نیز در این مدت گرم تر شده و هرکسی که قبل از کرونا در منزلش ماشین اصلاح نداشت، به خرید آن اقدام نموده است.

فعالیت واحدهای صنفی پر ریسک سردشت همچون سایر نقاط کشور با هدف مدیریت بیماری کووید - 19 تعطیل اعلام شده است و به نظر می رسد با توجه به ماهیت این مشاغل، این تعطیلی تا زمان مهار همه گیری بیماری ادامه داشته باشد.

روستای زوران که بر اساس سرشماری سال 1395 دارای حدود 600 نفر جمعیت است، در بخش مرکزی شهرستان مرزی سردشت واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1128

به "اما و اگرهای آرایشگری حتی در فضای باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اما و اگرهای آرایشگری حتی در فضای باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید