آنتی اسکالانت احتیاج اساسی تصفیه آب

به گزارش آسمان تو، فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) قدرتمندترین و گران ترین روش تصفیه آب صنعتی می باشد، از این رو تعمیر و نگهداری از دستگاه به دقت و توجه بالایی نیازمند است. یکی از روش های مهم در نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده پیوسته آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم است.

آنتی اسکالانت احتیاج اساسی تصفیه آب

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

فرایند تصفیه آب به روش اسمز معکوس (RO) قدرتمندترین و گران ترین روش تصفیه آب صنعتی می باشد، از این رو تعمیر و نگهداری از دستگاه به دقت و توجه بالایی احتیاجمند است. یکی از روش های مهم در نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی استفاده پیوسته آنتی اسکالانت و تزریق آن در سیستم است. زیرا استفاده مداوم از این ضد رسوب می تواند موجب طول عمر بیشتر دستگاه و کاهش هزینه های نگهداری از آن شود. آنتی اسکالانت ها مواد شیمیایی ضد رسوبی هستند که عمدتاً برای جلوگیری از گرفتگی روزنه های فیلتر ممبران در تصفیه آب صنعتی بکار می فرایند. استفاده از این مواد ضدرسوب احتیاجمند توجه ویژه ای است، زیرا چنانچه به مقدار بیشتر از حد مجاز به سیستم تزریق شود، نه تنها دربرطرف گرفتگی های ممبران موثر نخواهد بود، بلکه موجب مسائل بیشتری در سیستم تصفیه آب صنعتی خواهند شد. در این مقاله با روش نگهداری و استفاده از واحد تزریق آنتی اسکالانت در سیستم بیشتر آشنا شویم.

نحوه نگهداری از آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت اصولاً دارای دو نوع اسیدی و قلیایی می باشند. برای نگهداری از آنتی اسکالانت در محیط باید به نکات مهمی توجه شود که شامل موارد زیر هستند:

محیط نگهداری از این مواد ضد رسوب باید خشک، کاملاً تاریک و دارای دمای متعادل باشد. برای نگهداری از آنتی اسکالانت حتماً از ظروف در بسته، ترجیحاً از ظروف پلاستیک یا پلی اتیلن بهره ببرید. از نگهداری آنتی اسکالانت های اسیدی در نزدیکی مواد قلیایی و برعکس جداً خودداری کنید، زیرا ایجاد واکنش میان این مواد می تواند خاصیت موثر آنتی اسکالانت را از بین ببرد. از نگهداری آنتی اسکالانت های اسیدی در مجاورت نوع قلیایی جلوگیری کنید، زیرا ایجاد واکنش میان آنها می تواند خاصیت آنتی اکسالانت را از بین ببرد. اگر از سیستم تزریق مقداری آنتی اسکالانت نشت می یابد، مکان نشت را توسط خاک یا ماسه پر نموده و مواد نشت یافته را با مقدار آهک یا ترکیبات مناسب خنثی کنید.

نکات ایمنی استفاده از آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت های نوع اسیدی و بازی مواد بسیار خطرناکی هستند که اگر با بدن فرد تماس یابد سبب آسیب جدی به سلامتی فرد خواهد شد. بنابراین ضروری است که در هنگام استفاده از این ضد رسوب ها از دستکش و عینک مناسب مواد شیمیایی، ماسک ضداسید با فیلتر مناسب، لباس و چکمه های ضد اسید استفاده شود و در صورت ایجاد مشکل رعایت توصیه های ایمنی زیر می تواند آسیب بیشتر به فرد جلوگیری کند:

تماس آنتی اسکالانت با پوست می تواند سبب ایجاد حساسیت و التهاب در پوست شود. در صورت بروز این مشکل پوست را فوراً به مدت 15 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید. بویدن این ماده ضد رسوب می تواند سبب آسیب به سیستم ریوی شخص شود. در صورت روبرو شدن با این خطر ضروری است که فرد را به محیط آزاد منتقل نموده و در صورت احتیاج از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده شود. تماس این ضد رسوب با چشم موجب سوختگی آن می شود. در صورت بروز این خطر فوراً چشم را به مدت 15 دقیقه با آب فراوان مورد شستشو قرار دهید. در صورت بلعیدن مقداری آنتی اسکالانت ممکن است فرد دچار سوزش معده و موجب آسیب به سیستم گوارش او شود. اگر با این مشکل روبرو شدید، خونسردی خود را حفظ نموده و به فرد مقدار کافی آب و مایعات بدهید. در صورت لزوم آن را به مراکز درمانی منتقل کنید.

واحد تزریق آنتی اسکالانت

معمولاً آنتی اسکالانت ها را براساس قدرت ممانعت از ایجاد رسوبات معدنی با شاخصی به نام اندیس لانژلیر (LSI) نامگذاری می نمایند. این شاخص در واقع بیانگر میزان تمایل به رسوب گذاری و خوردگی در سیستم است و به فاکتورهای نظیر دما، PH و سختی بستگی دارد. بر این اساس مقدار LSI صفر نشان دهنده حالت تعادل و عدم تمایل به ایجاد رسوب و خوردگی در سیستم است. این شاخص تنها در دمای پایین تر از 80 درجه و در جریان های آرام آب کاربرد دارد، بنابراین استفاده از این ضد رسوب برای سیستم هایی مانند بویلرها یا دیگ های بخار مناسب نمی باشد.

میزان مطلوب شاخص لانژلیه برای آنتی اسکالانت مقدار در محدوده 1 تا 2 می باشد و اگر ضد رسوب مورد نظر شاخصی بالاتر از 2 داشته باشد، معمولاً جهت کاهش اندیس لانژیلر آنتی اسکالانت از آن به همراه اسید استفاده می شود. اسیدهایی عمدتاً بدین منظور استفاده می شوند، اسید کلریدریک و اسید سولفوریک هستند. از آنجایی که تزریق مقدار بالا از اسید سولفوریک می تواند باعث فولینگ فیلتر ممبران بشود، بنابراین از این اسید به صورت محدودتری استفاده می شود.

برای تزریق پیوسته این ضد رسوب در سیستم از واحد تزریق آنتی اسکالانت در دستگاه RO استفاده می شود. توجه به این نکته اهمیت دارد که در صورت خاموش بودن دستگاه، واحد تزریق آنتی اسکالانت نیز بلافاصله متوقف شود. مناسب ترین صندلی برای واحد تزریق این ضد رسوب پس از فیلترهای شنی و کربنی و نیز پیش از فیلترهای کارتریج یا میکرونی است، بنابراین سبب رسوبگذاری کمتر بر روی فیلترهای نظیر ممبران و فیلترهای کارتریجی و درنتیجه طول عمر بیشتر آنها می شود. سیستم تزریق آنتی اسکالانت دارای یک میکسر، دوزینگ پمپ و مخزنی برای نگهداری محلول آنتی اسکالانت می باشد. از این رو بهتر است بهترین برند آنتی اسکالانت را خریداری فرمایید.

دوز تزریق آنتی اسکالانت در سیستم RO

آنتی اسکالانت باید به صورت مداوم با خوراک تصفیه آب صنعتی مخلوط شده به سیستم تزریق می شود. دوز مجاز تزریق این ضدرسوب به عواملی نظیر بررسی دقیق آب خوراک، دبی آب، PH، ریکاوری سیستم، مخزن آب، درجه تزریق دوزینگ پمپ، غلظت محلول، نوع و چیدمان فیلترهای ممبران بستگی دارد. دوز تزریق آنتی اسکالانت در سیستم معمولاً حدود 1 تا 6 ppm می باشد. اما باید دقت داشت که تزریق دقیق آنتی اسکالانت اهمیت بالایی دارد زیرا می تواند منجر به فولینگ ممبران شود.

در سیستم تصفیه آب صنعتی معمولاً آنتی اسکالانت پس از ماده سولفیت سدیم به دستگاه تزریق می شود تا کلر موجو در آب پیش از ورود به سیستم حذف شود. دوز تزریق مناسب آنتی اسکالانت در سیستم اسمز معکوس از رابطه زیر محاسبه می شود:

مقدار آنتی اسکالانت مصرفی در 24 ساعت (gr) = (1-6ppm) دوز مصرفی پیشنهادی × حجم آب ورودی به سیستم در (m3) مدت 24 ساعت

آنتی اسکالانت های موجود در بازار معمولاً به صورت گالن های پلاستیکی 20 تا 200 لیتری به فروش می رسند.

نصب دوزینگ پمپ در سیستم اسمز معکوس

برای برطرف گرفتگی و فولینگ فیلترهای ممبران، باید آنتی اسکالانت با فشار مناسبی به سیستم تزریق شود، زیرا عدم اعمال فشار کافی در واحد تزریق موجب ته نشین شدن ذرات آنتی اسکالانت و درنتیجه گرفتگی ممبران خواهد شد. این فشار مورد احتیاج برای تزریق ضدرسوب به وسیله دوزینگ پمپ فراهم می شود، به این پمپ، اصطلاحاً پمپ دوزینگ یا دوزینگ پمپ (Dosing pump) می گویند.

سوپاپ موجود در دوزینگ پمپ عمدتاً به صورت یکطرفه در دستگاه طراحی می شود تا فشار آب در لوله ها به پمپ صدمه ای وارد نکند. در هنگام راه اندازی سیستم تزریق آنتی اسکالانت باید دقت داشت که فشار کاری لازم برای دوزینگ پمپ حدود 3 تا 4 بار (Bar) بیشتر از فشار بوستر پمپ باشد تا دوزینگ پمپ از قدرت لازم برای تزریق ضد رسوب در سیستم برخوردار باشد.

بیشتر:

انتخاب بهترین آنتی اسکالانت

جهت نصب دوزینگ پمپ در واحد تزریق، ابتدا دو مخزن 25 و 40 لیتری فراهم نموده و آنها را توسط آب تصفیه شده پر نمایید. به ازای هر 40 لیتر آب تصفیه شده ضروری است که 300 الی 400 میلی لیتر آنتی اسکالانت به مخزن ها افزوده شود. در مرحله نهایی، محلول حاصل توسط شیلنگ مکش آنتی اسکالانت و تنظیم درجه دوزینگ پمپ (به مدت 24 ساعت) به سیستم تزریق می شود. در هنگام نصب دوزینگ پمپ در سیستم توجه به نکات زیر اهمیت بالایی دارد:

مطمین شوید که از دوزینگ پمپ هیچ ماده ای نشت پیدا نمی کند. اگر از وجود نشت در واحد تزریق اطمینان کافی ندارید، فوراً پمپ را متوقف نمایید. برای خاموش کردن دوزینگ پمپ ضروری است، برق آن را قطع کنید. اگر از مواد خورنده در سیستم استفاده می کنید، از مقاومت کافی اجزای پمپ اطمینان حاصل کنید. تنظیم دوزینگ پمپ برای تزریق مایعات متنوع باید توسط کارخانه صورت گیرد. برای اطمینان بیشتر از هوابندی اتصالات پمپ، حتماً از لوله ها و رابط های سایز مناسب بهره ببرید.

دوزینگ پمپ ها معمولاً براساس استانداردهایی مانند ASME و API فراوری می شود که شامل نکات فنی لازم در ساخت دستگاه می باشد.

فروشگاه تصفیه آب آبین عرضه نماینده انواع آنتی اسکالانت های مرغوب و با کیفیت از برندهای معتبر می باشد. اگر برای تهیه و انتخاب آنتی اسکالانت مناسب برای دستگاه تصفیه آب خود احتیاجمند مشاوره هستید می توانید با تماس تلفنی با کارشناسان آبین از مشاوره رایگان مجموعه برخوردار شوید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1786

به "آنتی اسکالانت احتیاج اساسی تصفیه آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتی اسکالانت احتیاج اساسی تصفیه آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید