13 علت برای سفر به قشم

به گزارش آسمان تو، وقتی صحبت از ایران می گردد، معمولاً کسی فکرش را هم نمی کند که جزیره ای در این کشور وجود داشته باشد؛ اما واقعیت این است که چندین جزیره در خلیج فارس وجود دارد. عظیم ترین آن ها جزیره دلفین شکل قشم است که به نام جزیره عجایب هفتگانه مشهور است. در این مقاله قصد داریم به 13 ویژگی منحصربه فرد این جزیره زیبا اشاره کنیم تا حتماً آن را در برنامه سفر خود قرار دهید.

13 علت برای سفر به قشم

طبیعت بکر

غارها، دره ها، جنگل ها و گذرگاه های باریک دست نخورده و بکر برای هر توریستی مجذوب نماینده و تماشای است، البته به شرط آنکه تحمل آفتاب سوزان و هوای شرجی جزیره قشم را داشته باشد. قشم برای علاقه مندان به طبیعت قطعاً تکه ای از بهشت است.

فرهنگ

فرهنگ بخش های جنوبی و جزایر ایران با بخش های دیگر کشور فرق دارد. آنچه که در همان ابتدا توجه هر شخصی را به خود جلب می نماید، پوشش زنان است. اغلب زنان در قشم از دو نوع نقاب استفاده می نمایند که ریشه مذهبی ندارد و یک سنت تاریخی است. یک نوع از این نقاب ها از دور شبیه ابروهای قطور و سبیل به نظر می رسد و در گذشته از آن برای گمراه کردن مزاحمان احتمالی استفاده می کردند تا آن ها را با مردان اشتباه بگیرند. نقاب مستطیلی شکل دیگری هم پوشیده می گردد که همه صورت به غیر از چشم ها را می پوشاند و محافظی در برابر باد، شن و نور خورشید است. چادر سیاه به ندرت در این منطقه ها دیده می گردد و بیشتر زنان لباس های رنگارنگ و گلدار دارند.

موسیقی بندری و دیگر موسیقی های محلی جنوبی هم منحصربه فرد و متمایز از سایر نقاط ایران هستند. این موسیقی شاد مخصوص جشن ها و عروسی ها است و معمولاً با رقصی خاص همراه می گردد.

مردم

تنوع قومیتی در ایران موج می زند و این موضوع را هم می توان به وضوح در جزیره قشم مشاهده کرد که شامل جمعیت عرب و ایرانیان آفریقایی تبار می گردد که اصالت آفریقایی دارند و قرن ها قبل به اسم برده به ایران آورده شدند و همینطور مهاجرانی که برای اشتغال به کار ملوانی پا به ایران گذاشتند.

عدم احتیاج به ویزا

قشم به اسم منطقه ای آزاد، احتیاج به ویزا ندارد و برای ساکنان حوزه خلیج فارس که دوست دارند با فرهنگ و مهمان نوازی ایرانی آشنا شوند، ایده آل به نظر می رسد.

گوشه ای دنج

اگر زمانی احساس کردید به خلوت و تنهایی احتیاج دارید، قشم می تواند گزینه خوبی برایتان باشد. چنانچه از مراکز خریدی که شلوغ و پرازدحام هستند، صرف نظر کنید، باقی نقاط قشم به حدی دنج هستند که می توانید احساس کنید کل جزیره متعلق به شما است. می توانید تنهایی به تماشا جاذبه های توریستی طبیعی جزیره بروید، بدون اینکه با کس دیگری روبه رو شوید. همینطور وقتی در ساحل نشسته اید، به غیر از چند شتری که در حال چریدن و خوردن بوته ها هستند، محتمل است حتی هیچ کس را نبینید.

ارزان

قشم، محل ارزانی برای مسافرت به شمار میرود. بازدید از بعضی جاذبه ها رایگان است، درحالی که برای بقیه باید مبلغ اندکی بپردازید. به طورکلی در سفر به این جزیره متوجه می شوید که اینجا ارزان تر از بسیاری از شهرهای ایران است و درعین حال به همان مقدار جای تماشای و مجذوب نماینده را پیشکش توریستان می نماید.

میراث فرهنگی غیرملموس یونسکو

یونسکو، هنر لنج سازی (قایق های چوبی کوچک) را در لیست میراث فرهنگی ناملموس قرار داده است و برترین مکان برای تماشای این هنر زیبا، کارگاه کشتی سازی نزدیک روستای لافت است. توریستان می توانند فازهای مختلف ساخت این کشتی های ماهیگیری و رنگ آمیزی آن ها را به نظاره بنشینند.

جزیره اسرارآمیز

قشم، جزیره ای اسرارآمیز است. جزر و مدهای جزیره ناز غیرقابل پیش بینی هستند و به همین علت می تواند هر توریست یا فرد بومی را گرفتار نمایند. جنگل حرا هم شرایط مشابهی دارد. علاوه براین افسانه ها حاکی از آن است که دره ستارگان محل سکونت اجنه ها است. درواقع فیلم اژدها وارد می گردد از مانی حقیقی به کنکاش و آنالیز در بعضی از اسرار این جزیره پرداخته است.

اقامت در روستای محلی

امکان اجاره اتاق به همراه صبحانه و سکونت در خانه های محلی جزیره قشم میسر است و بسیاری از آن ها بازدید از نقاط تماشای جزیره را هم در دستور کار خود دارند.

حیات وحش و حیات دریایی

در صورتی که اوایل صبح به جزیره هنگام بروید، احتمالاً می توانید بازی دلفین ها را از نزدیک ببینید. پیاده روی در اطراف جزیره هم امکان برخورد با گوزن های بومی را برای شما فراهم می نماید که مشغول کندن زمین با شاخ هایشان برای پیدا کردن آب تازه هستند. خلیج فارس هم مملو از ماهی های گرمسیری رنگارنگ و لقمه ماهی ها است؛ در جنگل حرا با خرچنگ ها، پلیکان ها و لک لک ها برخورد خواهید کرد. در کل جزیره شاهد حرکت آزادانه گله شترها خواهید بود که معمولاً در کنار ساحل می ایستند یا در آب زانو زده اند و به دریا خیره شده اند.

رفتن به سایر جزایر

جزیره ای با وسعت 1,295 کیلومتر مربع قطعاً می تواند شما را سرگرم نگه دارد؛ اما نزدیکی آن به سایر جزایر خلیج فارس، امکان بازدید از مکان های زیبایی نظیر جزیره هرمز را فراهم می نماید که سرزمینی با پدیده های جغرافیایی شگفت انگیز است و معروف ترین آن ها را می توان دره رنگین کمان نامید. توریستان بعلاوه می توانند با لنج به بندرعباس بفرایند و از این بندر جنوبی ایران تماشا نمایند.

بندر تاریخی لافت

بندر تاریخی لافت در بخش شمالی جزیره قشم را از دست ندهید. بی علت نیست که اینجا را بندر بادگیرها می دانند، اگر بر بلندای تپه ای بایستید، با چشم انداز ای خیره نماینده از بادگیرها روبرو خواهید شد که تعدادشان حتی از شهر یزد هم بیشتر است. چاه ها و آب انبارهای سنتی هم از دیگر جاذبه های این منطقه به تعداد می فرایند.

مساجد

مساجد عظیم اصفهان با کاشی کاری های زیبا اصلاً قابل مقایسه با مساجد ساده قشم نیستند. یکی از مهم ترین تفاوت این مساجد را می توان در تک مناره آن ها دانست. بیشتر مردم جزیره مسلمان سنی هستند و مساجد آن ها ازنظر معماری کلی و تعداد مناره ها فرق دارد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1926

به "13 علت برای سفر به قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 علت برای سفر به قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید