خورشید واقعاً چه رنگی است؟

به گزارش آسمان تو، رنگی که ما می بینیم حاصل ترکیب این رنگ های مختلف است که در نتیجۀ کنش متقابل پیچیده ای در سطوح مختلف خورشید به وجود می آید.

خورشید واقعاً چه رنگی است؟

با عبور نور از یک منشور چه رنگ هایی می بینید؟ بله! تمام رنگ های رنگین کمان می تواند رنگ خورشید ما باشد. اگر در مدرسه راجع به منشور ها مطالعه نموده اید و یا معلم درس علوم تان یک منشور را به شما نشان داده است و نور را در آن تابانیده است احتمالاً پاسخ این سؤال را بدانید که خورشید واقعاً چه رنگی است.

خورشید رنگ یکدستی ندارد و هر قسمت از آن با توجه به فعل و انفعالاتی که در آن وجود دارد رنگ مخصوص به خود را دارد. رنگی که ما می بینیم حاصل ترکیب این رنگ های مختلف است که در نتیجۀ کنش متقابل پیچیده ای در سطوح مختلف خورشید به وجود می آید. پس اگر می خواهیم رنگ واقعی خورشید را بدانیم باید تشعشعات خورشید را روی زمین تحلیل و حالات ترکیبی آن را مطالعه کنیم.

محتوای رنگی یک پرتو نور را با عبور دادن آن از یک منشور می توان تشخیص داد. منشور ها یک پرتو نور را تجزیه می نمایند. رنگ در واقع یک طول موج است، و به همین خاطر دانشمندان فرکانس و رنگ را یکی می دانند. قرمز کمترین فرکانس و بنفش بیشترین فرکانس را دارند.

دامنۀ فرکانس های موجود در یک پرتو نور را طیف می نامند. یک روش دیگر برای فهمیدن موضوع استفاده از دوربین ها و سنجش اندازۀ پیکسل های نوری است. از این طریق می توان روشنایی فرکانس های مختلف طیف نور خورشید را اندازه گرفت.

چنین آنالیز هایی نشان می دهند که در نور سفید خورشید، همۀ رنگ ها به مقدار تقریباً برابری حضور دارند. به همین خاطر رنگ ترکیبی خورشید به سفید نزدیک تر است تا نارنجی و زرد.

این باور رایج است که رنگ خورشید را زرد می دانند و واقعیت این است که خورشید متمایل به زرد هم دیده می شود. دلیل آن به اتمسفر زمین بر می شود. نور خورشید وقتی به جو زمین وارد می شود دچار مقداری پراکندگی می شود و همین پراکندگی رنگ نور خورشید را به زرد متمایل می نماید. همین پراکنده شدن نور خورشید در نتیجه وارد شدن به جو باعث می شود که آسمان نیز آبی به نظر برسد.

رنگ های یک منشور، سفید بیشتر!

نکتۀ جالب توجه دیگر در خصوص نور خورشید این است که این نور دارای اشعه ها و طول موج های زیادی است. علاوه بر طیف رنگ های خورشید که برای ما قابل مشاهده هستند، امواجی دیگری نیز در نور خورشید وجود دارند که طول موج آن ها برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

امواجی از قبیل امواج رادیویی، ماورا بنفش، مادون قرمز و اشعۀ ایکس؛ بنابراین نور قابل مشاهدۀ خورشید سفید است، اما اگر همۀ این طول موج ها را در محاسبۀ نهایی در نظر بگیریم احتمالاً خورشید می توان سبز رنگ هم باشد چراکه وقتی پرتو خورشید را از یک منشور عبور می دهیم یک رنگین کمان را می بینیم که طیفی است از رنگ های مختلف که چشم می تواند ببیند.

ترکیب همۀ این رنگ ها در مجموع سفید می شود. باید توجه داشت که اندازه گیری طیف ها و طول موج هایی که در نور خورشید هستند قبل از رسیدن به جو نشان می دهد که خورشید سفید است. همانطور که گفتیم وقتی نور خورشید وارد جو می شود دچار پراکندگی و شکست می شود و تجزیه و تحلیل آن ما را به رنگ واقعی خورشید نمی رساند.

منبع: فرادید
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1539

به "خورشید واقعاً چه رنگی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خورشید واقعاً چه رنگی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید