جشن رنگ در هندوستان

به گزارش آسمان تو، جشن هولی، مراسم رنگ پاشی | Holi festival

هولی یکی از جشن های سنتی مردم هند است که در شروع فصل بهار بر اساس تقویم هندی برگزار می گردد. هر ساله گردشگران زیادی خصوصاً در ایام نوروز که مصادف با این جشن است، برای بازدید از این جشن هیجان انگیز، اقدام به خرید تور نوروزی هند می نمایند. این مراسم رنگ پاشی نشانه شادی مردم هند به ادامه زندگی و در واقع خرسندی از پیروزی نیکی ها بر بدی هاست.

جشن رنگ در هندوستان

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

پاشیدن پودرهای رنگی، سطل ها و بادکنک های پر از آب رنگی قابل شستشو بر روی یکدیگر از نشانه های این جشن سنتی در هند است. در جشن هولی که ریشه در باورهای اساطیری هندوها دارد مردم هند از کوچک وبزرگ در آن شرکت و شهروندان غیر هندو نیز به نشانه ابراز دوستی در مراسم جشن رنگ شرکت می کنند. امروزه عده کمی از نسل جوان هند از فلسفه جشن هولی آگاهی دارند و تنها آنرا بهانه ای برای برگزاری جشن و شادی می دانند. در ایام این جشن که به مدت دو روز برگزار می گردد، سراسر هند تعطیل رسمی است.

هولی یکی از زیبا ترین و پرشورترین جشن های باستانی هند است. جشن رنگ ها یکی از محبوبترین جشن های کشور هندوستان است، که هر سال با علاقه و شور و شوق فراوانی از طرف مردم در فصل بهار جشن گرفته می گردد. این جشن قرن ها قبل از میلاد مسیح در هند مرسوم بوده است و بنا به گفته تاریخ نویسان این روز توسط بیشتر آریایی ها در شرق هند جشن گرفته می شد که با انجام این جشن، سال نو می شد و فصل بهار که شروع دوباره حیات در طبیعت است شروع می شد. و روز قبل از هولی آخرین شب سال بوده است.

هولی جشن بزرگی برای کشاورزان است. باتوجه به این که این زمان، فصل درو محصول در هند است. به نوعی جشن فراوانی و نعمت نیز می باشد. در این روز مردم صورت های همدیگر را توسط پودرهای رنگی رنگ می کنند و یا آب های رنگی به طرف همدیگر می پاشند.

این رنگ ها بیشتر طبیعی می باشد که از گل ها و یا میوه ها تهیه می شوند، که نه تنها برای پوست مضر نیست بلکه مفید نیز می باشد. مردم با مراسم خرید یا تهیه رنگ، شادی را به خانه های خود می برند. این جشن برای بچه ها نیز همراه با شادی خاصی می باشد. در این روز کوچک و بزرگ همه در این مراسم شرکت می کنند و با پایکوبی و پایکوبی شادی می کنند. در این روز لباس ها و صورت همه رنگی است و با پاشیدن رنگ به سوی همدیگر در این مراسم شرکت می کنند.

از چند روز قبل از این مراسم همه در تهیه و تدارک پودرهای رنگی هستند و اکثر مغازه ها پودرهای رنگی را با تنوع زیادی می فروشند. در رابطه با فلسفه این جشن می توان گفت که: جشن هولی شکاف ها را پر می نماید و رابطه ها را شیرین تر می نماید و کلاً هولی جشن قلب های جوان است. در این روز، مردم جشن می گیرند و می پایکوبیند و غذاها و نوشیدنی های مخصوص این جشن را می خورند.

این فستیوال یکی از بزرگترین جشن های هند است که همه ساله در اواخر فوریه و اوایل ماه مارچ روز بعد از کامل شدن ماه برگزار می گردد و نشان دهنده زنده شدن دوباره طبیعت و فرارسیدن فصل بهار است. این فستیوال به نام های جشن هولی، جشن رنگ و جشن بهاره نیز معروف است.

این مراسم یکی از قدیمی ترین فستیوال های هندی است که داستان ها و افسانه های مختلف و بسیار جالبی درباره ریشه این فستیوال مطرح شده است. در این روز همه دوست دارند اولین کسی باشند که طرف مقابل خود را رنگی کنند. در این جشن مردم کدورتها را کنار گذاشته و با پختن غذاهای مخصوص این روز را جشن می گیرند. در برخی نقاط هند این جشن تا پنج روز ادامه دارد.

برخی از این رنگ ها از گیاهانی که در فصل بهار شکوفه می دهند مانند گل های درخت شعله جنگل تهیه شده اند، از این رو هندی ها اعتقاد دارند، این پودرها به دلیل خاصیت درمانی و طبیعی بودن از بروز بیماریهای شایع ناشی از تغییرات آب وهوا در فصل بهار مانند سرما خوردگی جلوگیری می کنند و بعضاً این بیماریها را درمان می کنند. این رنگ ها حتی پس از شستن کامل تا چندین روز برسر وصورت افراد باقی می ماند و لباس هایی که رنگی شده اند نیز رنگشان پاک نمی گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 591

به "جشن رنگ در هندوستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن رنگ در هندوستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید