انواع سقف کاذب و کاربردهای هریک را بشناسید

به گزارش آسمان تو، سقف کاذب یک لایه پوششی برای سقف اصلی است که روی حفاظ های معلق سوار می گردد و ظاهری آراسته به سقف می دهد. سقف کاذب بیشتر برای کارگذاری عایق حرارتی، نصب لامپ و نورپردازی، پوشش سیم ها و لوله های سقف و پوشش سقف های زشت یا با ارتفاع بالا استفاده می گردد. سقف کاذب را می توان نمونه ای شاخص از معماری سبک مدرن با کاربردهای مسکونی و تجاری دانست. در این مطلب به آنالیز انواع سقف کاذب و کاربردهای هرکدام خواهیم پرداخت. همچنین مزایا و معایب سقف کاذب را نیز در سرانجام آنالیز خواهیم کرد. ادامه مطلب را با خبرنگارن، مجله آنلاین خبرنگاران همراه باشید.

انواع سقف کاذب و کاربردهای هریک را بشناسید

جهت دریافت خدمات اجرای پشت بام سبز با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

ساختار سقف کاذب

سقف کاذب از 3 بخش عمده تشکیل شده است. ابتدا حفاظ های معلق به سقف اصلی متصل می شوند. حمال یا تیر افقی به این حفاظ ها متصل می گردد. سپس پنل های اصلی روی حمال سوار شده و ظاهر سقف را دگرگون می نمایند. در تصویر زیر نمای کناری سقف کاذب را مشاهده می کنید.

تقریباً بیشتر سقف های کاذب از همین ساختار و روال پیروی می نمایند. ممکن است بسته به نوع پنل ها (شیشه ای، چوبی و …) بعضی جزئیات تغییر کند اما ساختار اصلی به همین شکل خواهد بود.

انواع سقف کاذب

سقف کاذب بسته به نوع استفاده، جنس استفاده شده و ظاهر آن به انواع مختلفی تقسیم می گردد. با این وجود شاخص ترین انواع سقف کاذب بر اساس جنس سقف به 8 نوع زیر دسته بندی می گردد:

  1. سنگ گچ
  2. گچ پاریسی
  3. الیاف معدنی
  4. چوبی
  5. شیشه ای
  6. فلزی
  7. چرم مصنوعی یا پارچه ای
  8. پی وی سی

در ادامه ویژگی های هرکدام از این سقف های کاذب را آنالیز خواهیم کرد.

سقف کاذب سنگ گچ

سنگ گچ از فشرده شدن و هیدراته شدن کلسیم سولفات به دست می آید. این نوع سقف کاذب سبک، عایق صدا، مقاوم در برابر آتش، نرم و عایق حرارت است. سقف کاذب سنگ گچ به شکل پنل های مربعی شکل عرضه می گردد و از چارچوب فلزی آویزان می گردد.

سقف کاذب گچ پاریسی

گچ پاریسی (Plaster of Paris) عمده ترین ماده استفاده شده در ساخت سقف کاذب است. گچ پاریسی یا POP از حرارت دادن سنگ گچ تا 150 درجه سانتی گراد و خارج کردن 75 درصد آب آن به دست می آید. این نوع گچ از گچ معمولی بسیار زودتر سفت می گردد و در ساخت مجسمه و ارتوپدی نیز استفاده می گردد.

سقف کاذب گچ پاریسی تقریباً نیاز به تعمیر نداشته و از طول عمر بالایی برخوردار است. این نوع سقف کاذب عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است. سقف کاذب گچ پاریسی نه تنها سقف های زشت، کانال های تهویه و لوله ها را پوشش می دهد بلکه ساختار ظریف و صافی به سقف خواهد بخشید.

سقف کاذب الیاف معدنی

سقف کاذب از نوع الیاف معدنی به دلیل هزینه پایین و نصب آسان هواداران بیشماری دارد. جنس این نوع سقف ها عمدتاً از مواد معدنی و کانی های ساختگی است. این نوع سقف دست ساز بوده و شکل ها و طرح های متنوعی را دارا است.

سقف کاذب چوبی

یکی از انواع سقف کاذب سقف کاذب چوبی است. سقف کاذب چوبی به دلیل بافت و ساختار طبیعی آن مورد علاقه بسیاری افراد است. امروزه مهمترین دلیل استفاده از سقف کاذب چوبی ظاهر فوق العاده آن است. به دلیل هزینه بالا، این نوع سقف کاذب در مراکز خرید، بیمارستان ها و ادارات کمتر استفاده می گردد. با این وجود اقامتگاه ها و خانه های ویلایی نامزدهای مناسبی جهت استفاده از سقف کاذب چوبی هستند. در نهایت می توان با رنگ کردن یا بعضی تغییرات دلخواه دیگر به نتیجه ایده آل رسید.

جدای از هزینه بالا، مقاومت پایین در برابر حرارت بالا، مقاومت پایین در برابر تاب خوردن و لزوم کنترل دمای اتاق برای محافظت از چوب از دیگر معایب این نوع سقف کاذب است.

سقف کاذب شیشه ای

یکی از موادی که در ساخت سقف های کاذب استفاده می گردد شیشه است. شیشه یک ماده غیر بلوری با 2 قابلیت عمده شفافیت و شنمایندگی است. با این وجود با افزودن مواد دیگر می توان به نوعی شیشه با استحکام بالا و عدم شفافیت دست پیدا کرد.

از آنجایی که شیشه عایق حرارت خوبی است لذا می توان از آن در سقف کاذب استفاده کرد. از طرف دیگر شیشه به لحاظ زیبایی شناسی جزو مواد برتر برای ساخت سقف کاذب است.

سقف کاذب فلزی

به دلیل سختی و استحکام بالای فلزات، در ساخت سقف کاذب نیز از آنها استفاده فراوانی می گردد. در صورتی که سطح فلز جلا داده گردد ظاهری آراسته و زیبا به دکوراسیون منزل هدیه می دهد. آهن گالوانیزه و آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزات موجود برای ساخت سقف کاذب فلزی هستند.

به دلیل دسترسی آسان به فلز و نصب راحت، قیمت سقف کاذب فلزی پایین است. از آنجایی که پنل های اصلی به سادگی جدا شده و دوباره نصب می شوند، بخش های زیرین این نوع سقف کاذب به راحتی قابل دسترسی هستند. هزینه نگهداری این نوع سقف نیز بسیار پایین است.

سقف کاذب چرم مصنوعی یا پارچه ای

از هر دو نوع چرم مصنوعی یا پارچه نیز می توان در ساخت سقف کاذب استفاده کرد. از آنجایی که این نوع سقف کاذب دست ساز است، می توان خصوصیات سفارشی و ظاهری بسیار متفاوت به نمای داخلی ساختمان بخشید.

این نوع سقف کاذب به دلیل جذب گرد و غبار و انتقال پایین نور هواداران زیادی نداشته و بیشتر در ساختمان های موقت استفاده می گردد. بدون شک هزینه نگهداری این نوع سقف کاذب نیز بالا خواهد بود.

سقف کاذب PVC

پی وی سی (Polyvinyl chloride) نوعی پلاستیک پرکاربرد در صنعت است که امروزه جای بسیاری مواد را گرفته است. سقف کاذب پی وی سی نیز به دلیل نصب آسان، هزینه پایین و وزن اندک هواداران بیشماری پیدا نموده است. با اینکه پی وی سی مزایای بیشماری دارد اما مشکلاتی نیز برای خانه شما در بر خواهد داشت.

یکی از بزرگترین معایب پی وی سی استفاده از کلر در فرآیند ساخت آن است. گازی خطرناک و سمی که عوارض خاص خود را بر جای می گذارد. البته سقف کاذب و لوله های پی وی سی مقادیر زیادی کلر آزاد را در بر ندارند. با این وجود برای احتیاط هم که شده بهتر است انواع دیگر سقف کاذب را مورد نظر داشته باشید.

مزایای سقف کاذب

اکنون که انواع سقف کاذب را به شما معرفی کردیم بد نیست به بیان مزایا و معایب سقف کاذب نیز بپردازیم.

  • ایجاد سقفی یکدست با ظاهری صاف و هموار
  • حفاظت در برابر آتش سوزی به دلیل عایق حرارت بودن
  • یاری به آکوستیک کردن اتاق و جلوگیری از پژواک صدا
  • مخفی کردن سقف های با ظاهر بد ترکیب و معماری ضعیف
  • مخفی کردن بخش های ناخواسته نظیر سیم، لوله و کانال ها
  • قیمت پایین سقف کاذب در مقابل نمونه های سنتی همچون گچ بری

معایب سقف کاذب

  • یکی از بزرگترین عیب های سقف کاذب وجود آفات و حشرات است. آنها بین فضاهای سقف کاذب لانه نموده و فراوری مثل می نمایند و ممکن است نگهداری سقف کاذب را با دشواری روبرو نمایند.
  • هنگام نصب اشیاء دکوراسیون یا آویزها باید مراقب باشید. قدرت تحمل سقف کاذب بسته به نوع آن و نحوه نصب متفاوت است. از این جهت باید از آستانه تحمل سقف باخبر بود.
  • سقف کاذب ارتفاع اتاق ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد. از این رو قبل از اقدام به نصب سقف کاذب از ارتفاع ایده آل خود اطمینان حاصل کنید.

آنچه در مورد سقف کاذب لازم بود با شما در میان گذاشتیم. البته ممکن است انواع دیگری از سقف کاذب نیز وجود داشته باشد. با این وجود در این مطلب به شاخص ترین انواع آن اشاره شد. سقف کاذب را می پسندید یا انواع دیگر سقف با روحیه شما سازگار است؟ سقف خانه شما از کدام نوع ساخته شده است؟ کدام مورد سقف کاذب را پیشنهاد می دهید؟ برای ساخت منزل آینده خود چه نوع سقفی در نظر دارید؟ نظرات، نقدها و پیشنهادات خود را نیز با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

منبع: هومینگ
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1082

به "انواع سقف کاذب و کاربردهای هریک را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سقف کاذب و کاربردهای هریک را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید