اعتراض یونان به ترکیه از بابت اعزام کشتی تحقیقاتی به دریای اژه

به گزارش آسمان تو، یونان بیان کرد به ترکیه از بابت استقرار یک کشتی تحقیقاتی اش در دریای اژه اعتراض نموده و آن را اقدامی غیرضروری خوانده در حالی که همپیمانان در ناتو به دنبال از سرگیری مذاکرات بر سر این مناقشه دریایی هستند.

اعتراض یونان به ترکیه از بابت اعزام کشتی تحقیقاتی به دریای اژه

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

اخیرا یک اعلامیه منتشر شده از سوی نیروی دریایی ترکیه نشان داد که کشتی تحقیقاتی Cesme از 18 فوریه تا دوم مارس قرار است به اجرای تحقیقات هیدروگرافی در یک منطقه از آبهای بین المللی که دو طرف منافع بالقوه در آن دارند می پردازد.

کریستوس تارانتیلیس، سخنگوی دولت یونان به خبرنگاران گفت: این یک اقدام غیرضروری است که احساس مثبتی را به دست نمی دهد. مقامهای دولتی اظهار کردند، وزارت امور خارجه یونان به ثبت یک شکایت شفاهی پرداخته است.

منابع دیپلماتیک ترکیه ای گفتند، آنکارا این منطقه را جزو آبهای بین المللی در نظر می گیرد و تحقیقات اقیانوس شناسی ارتباطی با مناقشه بر سر فلاتهای قاره ای ندارد.

آنها اظهار کردند، کشتی Cesme به اجرای همان مطالعات علمی که یونان اخیرا در منطقه اجرا کرد و توافق 1976 دو کشور اجازه به انجامش داده، میپردازد.

مقامهای یونانی گفتند که اگر چه کشتی Cesme در آبهای بین المللی فعالیت می نماید مسئولیت صدور اعلامیه های دریایی در ارتباط با آن بخش از دریای اژه با یونان است.

مقامهای یونانی و ترکیه ای بعد از یک وقفه پنج ساله و چند ماه تنش بر سر ادعاهای تلاقی یافته آنها بر سر منابع انرژی در حوزه شرق مدیترانه و دریای اژه، روز 25 ژانویه به منظور بحث درباره مشخص حدود مناطق دریایی ملاقات کردند.

ملاقات آنها در شهر استانبول بعد از چند ساعت خاتمه یافت در حالی که این دو کشور که بر سر چند مساله برای چند دهه از جمله ابعاد فلاتهای قاره ای آنها اختلاف دارند، توافق کردند که دوباره در شهر آتن ملاقات نمایند.

آتن با ارسال دعوتنامه ای به آنکارا از این صحبت نموده که مذاکرات اوایل مارس و در آستانه نشست رهبران اروپا از سر گرفته شوند و سخنگوی وزارت خارجه یونان به خبرنگاران گفت که منتظر پاسخ ترکیه هستند.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1664

به "اعتراض یونان به ترکیه از بابت اعزام کشتی تحقیقاتی به دریای اژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض یونان به ترکیه از بابت اعزام کشتی تحقیقاتی به دریای اژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید