کمبود اعتبار لازم مشکل جدی اجرای کامل پزشک خانواده، اعتباری بالغ بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده شهری بالای 20 هزار نفر

به گزارش آسمان تو، رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر 7500 نفر یک مراقب و برای هر 2500 نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

کمبود اعتبار لازم مشکل جدی اجرای کامل پزشک خانواده، اعتباری بالغ بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده شهری بالای 20 هزار نفر

مصطفی رضایی گفت: یکی از برنامه های اصلی پزشک خانواده شهری، پوشش بالای 20 هزار نفر است و اعتباری بالغ بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان برای یک سال نیازمند است. بخشی را از این بودجه صندوق های بیمه گر می توانند تقبل نمایند و بخشی دیگر باید در اعتبارات و منابع پایدار دیده شوند.

به گفته وی اگر چه برنامه پزشک خانواده دچار کمبود اعتبار لازم شده است؛ اما سعی وزارت بهداشت این بوده که طرح پزشک خانواده دچار چالش و وقفه نگردد. در راستای اجرای طرح پزشک خانواده در منطقه ها شهری بر حسب اسناد بالادستی در حدود 10 سال پیش این طرح در استان مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرا شد.

او اضافه کرد: طبق برنامه ریزی قرار بود بعد از دو سال اجرای آزمایشی، طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرایی گردد. موانع اعتباری و عدم همکاری در تامین اعتبارات و سازمان های بیمه گر چالش های جدی را داشت و در حال حاضر با بحث پزشک خانواده فاصله زیادی دارد.

او می گوید: در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر 7500 نفر یک مراقب و برای هر 2500 نفر یک پزشک در نظر گرفته و هزینه هایی مانند حقوق و دیگر موارد وجود دارند که اعتبارات لازم که صندوق های بیمه گر در این خصوص گذاشته اند کفایت نمی نمایند.

رضایی اضافه کرد: برنامه پزشک خانواده از سال 84 در منطقه ها روستایی آغاز شده و سپس در فاز بعدی اجرای این طرح شهر های زیر 20 هزار نفر نیز به آن اضافه شده اند و دسترسی قابل قبولی برای این منطقه ها ایجاد شده است. اگر هم کمبودهایی داشته باشیم به وسیله نیروهای طرحی قابل جبران است.

او گفت: وزارت بهداشت پیگیر اجرای کامل پزشک خانواده شهری در قالب یک برنامه معین و تدریجی برای سایر استان ها و دانشگاه ها است.

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1401 بروزرسانی: 24 مرداد 1401 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2287

به "کمبود اعتبار لازم مشکل جدی اجرای کامل پزشک خانواده، اعتباری بالغ بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده شهری بالای 20 هزار نفر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود اعتبار لازم مشکل جدی اجرای کامل پزشک خانواده، اعتباری بالغ بر 15 هزار و 800 میلیارد تومان برای اجرای پزشک خانواده شهری بالای 20 هزار نفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید