کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منابع تسلیحاتی خود را توسعه می دهند

به گزارش آسمان تو، یک موسسه آمریکایی در گزارشی تاکید نمود، به نظر می رسد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که مدت هاست در راستای تقویت امنیت و حفظ حاکمیت خود برای توسعه منابع واردات سلاح کوشش می نمایند، به تازگی منابع خود را توسعه داده اند و روسیه و چین را به منابع تامین نماینده تسلیحاتی خود افزوده اند.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منابع تسلیحاتی خود را توسعه می دهند

به نقل از سایت ارم نیوز، موسسه سیاست های خلیج فارس در واشنگتن با انتشار گزارشی تاکید نمود، خریداران سلاح از میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از ده ها سال قبل با کشورهای غربی توافقی ضمنی درباره نفت مقابل امنیت دارند و این توافق دستاوردهایی برای هر دو طرف داشته است.

در این گزارش آمده است، این توافق به ویژه با افزودن جنگنده های پیشرفته به اسکادران هوایی کشورهای خریدار، امنیت را برای کشورهای حوزه خلیج فارس تامین و همزمان به شکل گسترده ای از صنایع نظامی کشورهای غربی حمایت نموده است.

در ادامه گزارش یاد شده مطرح شده است، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از ابتدا در جهت تقویت امنیت و حفاظت از حاکمیت، توسعه منابع تسلیحاتی و عدم اعتماد به یک منبع را اولویت خود قرار داده اند، در واقع کشورهای یاد شده با این سیاست بلندمدت و عدم اتکای صرف به یک شریک امکان استقلال یافته اند.

در گزارش این موسسه آمریکایی اشاره شده است، این کشورها در عبور از این مشکل پیروز بوده اند به ویژه که به تازگی تصمیم گرفتند منابع تسلیحاتی خود را توسعه دهند اما درباره تاثیر توسعه منابع تسلیحاتی بر عملکرد نیروهای مسلح کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به دلیل عدم هماهنگی میان سلاح های مورد استفاده که از منابع مختلفی تامین می شوند، اختلاف نظر دارند.

همچنین در گزارش یاد شده آمده است، با وجود مسائل فنی که در هماهنگ سازی میان سلاح های مختلف وارداتی این کشورها وجود دارند، به نظر می رسد این مشکل تاثیری بر تصمیم این کشورها نداشته است و آنها نه فقط به ادامه این سیاست بلکه به توسعه آن به شکلی که شامل کشورهای دیگر نظیر روسیه و چین گردد، ادامه می دهند.

در این گزارش تاکید شده است، سیاست توسعه منابع واردات اسلحه به واسطه توافق های ضمنی عدم تجاوز و برخورداری از حمایت سیاسی تعداد بیشتری از کشورها، امکان برقراری امنیت و ثبات را به شکل گسترده ای برای این کشورها فراهم نموده است.

در خاتمه این گزارش مطرح شده است، به تازگی بعضی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با هدف تقویت امنیت و رسیدن به نوعی خودکفایی در حوزه تسلیحات، با ایجاد پایگاه های نظامی مشترک با شرکت های خارجی همانند آنچه در عربستان و امارات دایر است، آغاز به توسعه زیرساخت های صنایع نظامی نموده اند.

همچنین این موسسه آمریکایی در گزارش خود آورد، با وجود طرح هایی که کشورهای شورا برای رسیدن به خودکفایی در پیش گرفته اند، انتظار نمی رود این طرح ها به کاهش چشمگیر مشتریان قدیمی تسلیحات نظامی به ویژه جنگنده ها و سلاح های سنگین منجر شوند.،ایسنا

بیشتر بخوانید،دوحه و ریاض مهمترین دلایل اختلاف را حل و فصل نموده اند

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 743

به "کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منابع تسلیحاتی خود را توسعه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشورهای شورای همکاری خلیج فارس منابع تسلیحاتی خود را توسعه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید