پوتین: روابط بین مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود رسیده است

به گزارش آسمان تو، رئیس جمهوری روسیه با اشاره به اینکه برگزاری نشست سران روسیه و آمریکا دیر یا زود بسیار ضروری بود، تأکید کرد: روابط باثبات و قابل پیش بینی بین دو کشور با تحمیل عقاید یک طرف حاصل نمی گردد و احتیاج به سازش دارد.

پوتین: روابط بین مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود رسیده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در آستانه نخستین ملاقات خود با جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی آمریکا یادآور شد که روابط بین مسکو و واشنگتن طی سال های گذشته به پایین ترین سطح خود رسیده و به همین دلیل دیر یا زود لازم بود تا در مورد برگزاری نشست سران جدیدی به توافق رسید.

پوتین در این مصاحبه که متن آن شب گذشته در سایت رسمی کرملین منتشر شد، پیشنهاد کرد تا به توافقی قابل قبول برای هر دو طرف روسی و آمریکایی دست یافت و از آمادگی مسکو برای همکاری با واشنگتن در زمینه فضای سایبری، فضا و امکان تبادل زندانیان دو کشور اطلاع داد.

وی در رابطه با شرایط کنونی روابط روسیه و آمریکا گفت: روابط ما طی سال های اخیر به پایین ترین سطح تنزل یافته، البته هنوز مسائلی وجود دارند که نیازمند هماهنگی و معین کردن مواضع متقابل است، به طوری که جوابگوی منافع مشترک هم روسیه و هم ایالات متحده باشند.

پوتین ثبات و قابل پیش بینی بودن را مهمترین ارزش ها در عرصه روابط بین المللی نامیده و یادآور شد که به عقیده وی، دقیقاً این شرکای آمریکایی هستند که طی سال های گذشته این مسئله را رعایت نکرده اند. وی اضافه نمود: بیایید با هم بنشینیم و به دنبال توافقی و یافتن راه چاره و سازشی باشیم که برای همه طرفین قابل قبول باشد. اینگونه روابط دارای ثبات می گردد. این شرایط با تحمیل نقطه نظرات یک طرف بدست نخواهد آمد.

پوتین: بایدن و ترامپ، دو شخصیت بسیار متمایز از یکدیگر هستند

رهبر روسیه در مقایسه جو بایدن و دونالد ترامپ گفت: من هنوز هم فکر می کنم که آقای ترامپ شخصی بااستعداد و برجسته است و در غیر این صورت نمی توانست رئیس جمهوری ایالات متحده گردد. او فردی کاملاً روشن فکر است، هرچند ممکن است مورد پسند عده ای قرار نگیرد و بسیاری هم روش او را می پسندند. رئیس جمهور بایدن نیز مسلماً بطور اصولی متفاوت از ترامپ است، برای اینکه فردی کاملاً حرفه ای است و تقریباً تمامی عمر خود را در عرصه سیاست سپری کرد و بطور کلی شخصیت این دو فرد با یکدیگر فرق دارد.

وی در مورد اتهامات وارده به روسیه درباره حملات سایبری به آمریکا شرح داد: حرف هایی به نقل از این و آن در این باره گفته می گردد، ولی دلایل و شواهد آن کجاست؟ من در مورد اتهامات بی پایه و اساس فقط به شما این را می گویم: این مسئله به یک مضحکه بی خاتمه تبدیل شده و مصاحبهیی بی فایده است.

روسیه از مبارزه سیاهپوستان آمریکایی برای احقاق حقوقشان حمایت می نماید

ولادیمیر پوتین درباره جنبش زندگی سیاهپوستان هم اهمیت دارد ( Black Lives Matter ) به شوخی گفت: من تعجب می کنم که تا به امروز چرا روسیه به این متهم نشده که تحریک نماینده برپایی این جنبش بوده، چنین اتهامی جهت گیری مناسبی برای حمله بود. البته ما هیچ دخالتی در این قضیه نداشتیم، هرچند از مبارزه سیاهپوستان آمریکایی برای دستیابی به حقوق خود حمایت می کنیم، ولی مخالف هر نوع افراط گرایی و تندرویی هستیم که اکنون نیز متأسفانه شاهد آن هستیم.

وی در مورد توافقنامه ای درباره امنیت سایبری یادآور شد: دلایلی وجود دارد که که ما می توانیم با دولت جدید آمریکا در این عرصه همکاری داشته باشیم و من امیدوارم که اختلافات سیاسی داخلی در ایالات متحده مانعی برای چنین همکاری نگردد.

به عقیده وی، طرف روسی مایل نیست که فضای سایبری نظامی گردد، همانطور که فضای خارج از کره زمین نیز باید غیرنظامی باقی بماند. وی ادامه داد: ضمن اینکه، ما علاقه مند به ادامه همکاری ها با ایالات متحده در عرصه فضا هستیم، اگر شرکای آمریکایی از این همکاری خودداری ننمایند. البته این به منزله آن نیست که ما همکاری های فضایی خود را فقط به ایالات متحده محدود کنیم.

واشنگتن برای درخواست عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها اهمیتی قائل نیست

رئیس جمهوری روسیه درباره دخالت آمریکا در امور داخلی سایر کشورها شرح داد: باید این امکان را به مردم همه کشورهای جهان داد تا به انتخاب خود و با آرامش به سمت توسعه حرکت نمایند. اگر شرایط بحرانی در کشورشان بوجود آید، آنها باید در داخل، بدون دخالت از خارج و خودشان در این باره تصمیم گیری نمایند. البته من فکر می کنم که مطرح کردن چنین درخواستی از دولت ایالات متحده، از جمله دولت کنونی، فایده ای نداشته باشد.

پوتین درباره امکان تبادل زندانیان آمریکایی و روسی در دو کشور نیز تأکید کرد: اگر امکان چنین تبادلی بوجود آید، ما فقط از آن استقبال خواهیم کرد و می توان در این رابطه به توافق رسید. مسلماً ما نیز امکان آزادی شهفرایندان روسی که در زندان های آمریکا بسر می برند، مصاحبه خواهیم کرد و این موضوعی برای مذاکره است.

ناتو وعده خود به اتحاد جماهیر شوروی درباره عدم گسترش به سمت شرق را نادیده گرفته است

ولادیمیر پوتین درباره ناتو نیز گفت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در دوران جنگ سرد به جهان آمد، ولی این مسئله که این سازمان چرا در حال حاضر همچنان به موجودیت خود ادامه داده، جای سئوال است. زمانی بود که در بروکسل گفته میشد که آنها در حال تغییر هستند. این سازمان اکنون به نوعی به فراموشی سپرده شده و وجود یا عدم وجود آن اهمیت خاصی ندارد. در دوره ریاست جمهوری میخائیل گورباچف در اتحاد جماهیر، به او بطور لفظی وعده داده شد که ناتو هرگز به سمت شرق گسترش پیدا نخواهد کرد. این وعده کجا رفته است؟ ما ضرب المثلی در روسیه داریم که باید همه چیز کتبی گردد تا فریب نخورد و این کاملاً درست است.

روسیه هیچ ترسی از ناوهای چینی ندارد و روابط دو کشور محبت آمیز است

وی در مورد روابط روسیه و چین نیز تأکید کرد: ما چنین عقیده ای نداریم که پکن خطری برای ما دارد. چین کشوری دوست برای روسیه است. چرا ما باید از ناوهای هواپیمابر چینی وحشتی داشته باشیم؟ روسیه دارای بزرگترین مرز خاکی با کشور چین است. حال شما فکر می کنید آنها ناوهای خود را برای جنگ با ما اعزام خواهند کرد؟ این مسئله برای ما اهمیتی ندارد. درباره شرایط ایغورها نیز باید بگویم که من در جریان سفرم به چین با نمایندگان آنها ملاقات داشتم و به شما اطمینان می دهم که آنها از سیاست مقامات پکن استقبال می نمایند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین یادآور شد که مقامات مسکو دلیلی نمی بینند که به شرحات مقامات مینسک درباره حادثه فرود اجباری هواپیمای مسافربری اعتماد ننمایند و مسئله ای برای محکوم کردن این رویداد وجود ندارد. وی در عین حال به این نکته اشاره نمود که دقیقاً در زمان فرود اجباری هواپیمای حامل اوا مورالس رئیس جمهوری بولیوی در سال 2013 نیز سکوت جایز نبود، ولی هیچ صدایی از پایتخت های غربی شنیده نشد! در حالیکه آن ماجرا دهها برابر بدتر از اتفاق اتفاق افتاده در فرودگاه شهر مینسک بود.

پوتین در باره فرایند اوضاع در سوریه نیز گفت: دولت سوریه در سایه حمایت روسیه توانسته بیش از 90 درصد از خاک کشور خود را تحت کنترل درآورد. و اکنون تنها ارائه یاری های انسان محبت آمیز و یاری به بازگشت به زندگی عادی مردم سوریه، به رغم مسائل سیاسی در حال اجرا است.

من عادت ندارم دستور قتل مخالفان خود را صادر کنم

وی در پاسخ به سئوال دیگری گفت: چه کسی به شما گفته که من از مخالفان در روسیه می ترسم؟ مطرح کردن این مسئله حتی خنده دار است.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این سئوال که آیا او دستور قتل آلکسی ناوالنی را داده، اضافه نمود: مسلماً نه. ما عادت نداریم کسی را بکشیم. برای من، وی یکی از شهفرایندان روسی است که در دادگاه محکوم به حبس شده، چنین افرادی زیاد هستند. ما نباید استثنایی در این باره قائل شویم، چنین برخوردی درست نیست. همه در برابر قانون برابر هستند.

پوتین ادامه داد: چنین اتهاماتی بسیار شنیده می گردد، به خصوص در جریان رویدادهای دشواری که ما در مبارزه با تروریسم در منطقه قفقاز شمالی داشتیم. من در حل و فصل مسائل تنها به منافع دولت و ملت روسیه توجه می کنم و به این مسئله اهمیتی نمی دهم که به چه چیزی مرا متهم می نمایند یا چه لقبی به من داده می گردد.

وی در مورد جانشین احتمالی خود نیز شرح داد: در روسیه در پی تغییر رئیس جمهور، هیچ شبهی فرو نمی ریزد. اکنون با وجود بعضی مسائل، شرایط با سال 2000 بسیار متفاوت است. اگر من ببینم شخصی، حتی اگر از بعضی تصمیمات من انتقاد کند، به روسیه وفادار است و آمادگی دارد تا نه تنها چند سال، بلکه برای همه عمر خود، به میهن خود خدمت کند، قطعاً از او حمایت خواهم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1863

به "پوتین: روابط بین مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوتین: روابط بین مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح خود رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید