پروژه دوساله دیجیتال سازی تاریخ مشترک، دستور کار یونسکو

به گزارش آسمان تو، مدیرکل یونسکو طی پیامی به مناسبت روز جهانی میراث دیداری شنیداری گفت: این سازمان به عنوان پیشگام در راستا حفظ حافظه جهانی پروژه دوساله ای را با حمایت دولت ژاپن آغاز کرده که در ژوئن سال 2020 به پایان می رسد.

پروژه دوساله دیجیتال سازی تاریخ مشترک، دستور کار یونسکو

ایرنا:در پیام خانم اودری آزوله که در آیین گرامیداشت روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در سالن قلم تالار همایش های کتابخانه ملی قرائت شد آمده است: در سال 1963و 1964 نلسون ماندلا و دیگر رهبران کنگره ملی آفریقا به جرم تلاش برای کارشکنی و خرابکاری در نظام آپارتاید در افریقای جنوبی محاکمه شدند. مبارزات تاریخی آنها علیه نظام حقوقی حاکم توجه جهانی را به اوصاع کشور جلب کرد. این محاکمه که عنوانش پرونده شماره 253/1963 دادگاه کیفری (دولت علیه نلسون ماندلا و دیگران) است در فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شده است.

این اثر شامل تصویر واضحی از حکم بازداشت صادره برای ماندلا و صوت ضبط شده از کل محاکمه است. محافظت از چنین اسناد و سوابقی که به ما این امکان را می دهد تا به بی رحمی نژادپرستی واقف شویم بخش مهمی از ماموریت یونسکو برای ترویج صلح و جلوگیری از تکرار تاریخ است. از سوی دیگر باید در نظر داشت که آثار دیداری و شنیداری به شدت آسیب پذیر هستند. بسکمک از آنها به دلیل روش های نامناسب نگهداری، بلایای طبیعی و حتی درگیری ها از بین رفته اند.

از این رو یونسکو با آرشیویست ها، کتابدارها و دیگر افرادی که به نگهداری و ایجاد دسترسی به این میراث فعالیت می کنند همکاری می کند. یکی از این روش های همکاری از طریق برنامه حافظه جهانی یونسکوست. دیجیتال سازی روش های جدیدی برای پاسداری از این آثار را ارائه کرده و دسترسی به آنها را برای مردم در سراسر جهان فراهم می کند. سازمان یونسکو به عنوان پیشگام در این راستا پروژه دو ساله ای را با حمایت سخاوتمندانه دولت ژاپن آغاز کرده است که در ژوئن سال 2020 به پایان می رسد.

پروژه دیجیتال سازی تاریخ مشترکمان در یونسکو شامل بیش از 15 هزار صدای ضبط شده، 75 ساعت فیلم و برنامه ویدیویی و 5 هزار عکس تاریخی است که به کمک آنها داستان فعالیت سازمان یونسکو برای ترویج همکاری بین المللی و برقراری صلح گفته می شود. در حال حاضر اولین نمونه های دیجیتال شده به صورت برخط قابل دسترسی هستند و در ماه های آینده هزاران مورد جدید به آنها اضافه خواهد شد.

روز جهانی میراث دیداری شنیداری که امسال در مورد پرداختن به گذشته از طریق صدا و تصویر است، فرصتی است برای یادآوری اهمیت آثار دیداری شنیداری برای ارتباط با تاریخ مان و درک هویت امروزمان. قرن گذشته مملو از پیشرفت های بی سابقه بشر و رویدادهای سرنوشت ساز در جهان بود. باید اطمینان حاصل کنیم آموزه های مربوط به آن به نسل آینده منتقل خواهد شد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 683

به "پروژه دوساله دیجیتال سازی تاریخ مشترک، دستور کار یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه دوساله دیجیتال سازی تاریخ مشترک، دستور کار یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید