موبایل خطر تصادف را 4 تا 23 برابر افزایش می دهد

به گزارش آسمان تو، خبرگزاری خبرنگاران- استفاده از تلفن همراه خطر تصادف را چهار برابر افزایش می دهد،اگر همزمان با رانندگی متن تایپ کنیم این خطر 23 برابر می شود و هنگام صحبت با تلفن 50 درصد توان واکنش سریع به خطر کاهش می یابد.

موبایل خطر تصادف را 4 تا 23 برابر افزایش می دهد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، دکتر علیرضا مغیثی در نشست خبری برخط از وزارت بهداشت افزود: حوادث رانندگی سومین عامل مرگ در کشور و اولین آمار مرگ در بچه ها و جوانان است و سالانه با مرگ حدود 17 هزار نفر حدود 6 میلیارد دلار به کشور خسارت می زند.

وی گفت: حوادث ترافیکی هشتیمن علت مرگ در دنیا و بعد از حوادث قلبی و سرطان سومین عامل مرگ در ایران است، 16 سال پیش و از سال 2011 بر اساس اعلام سازمان بهداشت دنیای قرار بود میزان حوادث ترافیکی طی یک دهه 50 درصد کم شود که در دنیا به این هدف نرسیدیم بنابراین برنامه کاهش 50 درصدی مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی در همه دنیا یک دهه دیگر هم تمدید شد و باید تا سال 2030 میزان مرگ این حوادث به 50درصد میزان سال 2011 برسد.

تصادفات هر سال 6 میلیارد دلار به کشور خسارت می زند

وی درباره میزان مرگ ناشی از حوادث ترافیکی گفت: حوادث ترافیکی در ایران سومین عامل مرگ است، سالانه حدود 4 درصد درآمد ناخالص ملی کشور و معادل 6 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می کند، سال گذشته بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی 16 هزار و 946 مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشتیم و در 6 ماهه امسال هم 7891 مرگ ناشی از این حوادث در کشور ثبت شده است که نسبت به سال 98 حدود 16 درصد کاهش داشته و علت آن کاهش تردد بعد از اپیدمی کروناست.

دکتر مغیثی گفت: شعار سازمان بهداشت دنیای برای کاهش حوادث رانندگی راه ایمن است، البته بر اساس آمار موجود حدود 20 درصد حوادث ترافیکی به علت راه های ناایمن است. عامل اصلی این حوادث سرعت بالاست به طوری که هر یک درصد کاهش سرعت 4 درصد خطر تصادف را بیشتر می کند و هر یک کیلومتر سرعت که از 65 کیلومتر در ساعت، سرعت خودرو افزایش پیدا کند، خطر تصادف یا یک عابر پیاده 4 برابر می شود.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث افزود: در گروه سنی بچه ها و جوانان تا 29 سال، حوادث ترافیکی مهمترین علت مرگ است. طبق آمار اگر بچه ها در صندلی مخصوص باشند 60 درصد احتمال مرگ در تصادفات شدید کم می شود. برای کمربند ایمنی قانون داریم، یکی از اثرات مثبت دهه ایمنی راه ها که دهه اول است تاثیر کمربند ایمنی بر کاهش تصادفات است.

مرگ نان آوران در تصادفات رانندگی

وی گفت: بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی در ایران افراد کم درآمد و ضعیف جامعه هستند، بسیاری از آنان مردان نان آور خانواده و تنها نان آور خانواده هستند و مرگ یا حتی مصدومیت آن ها سرنوشت تک تک اعضای یک خانواده را تخت تاثیر شدید قرار می دهد.

وی افزود: 55 درصد قربانیان حوادث ترافیکی عابران پیاده یا راکبان دوچرخه یا موتورسیکلت هستند، همچنین با با وجودی که حدود 20 تا 25 درصد جمعیت کشور ساکن روستا ها هستند، اما حدود 40 درصد مرگ حوادث رانندگی در جاده های روستایی رخ می دهد.

آقای مغیثی گفت: با توجه به تغییر سن جامعه و افزایش آمار قربانیان حوادث رانندگی از بین عابران پیاده، سن قربانیان این حوادث نیز در کشور در حال افزایش است. در هر صورت با وجود کاهش نسبی آمار قربانیان حوادث رانندگی نتوانستیم در یک دهه گذشته به اهداف تعیین شده سازمان بهداشت دنیای در کاهش 50 درصد قربانیان برسیم و باید یک دهه دیگر برنامه کاهش حوادث ترافیکی را در کشور ادامه دهیم.

وی افزود: بیماری های غیر واگیر 81 درصد مرگ کشور را رقم می زنند و عمده مرگ های کشور ناشی از چهار بیماری غیر واگیر است. حوادث ترافیکی سومین علت این مرگهاست و اگر راه ایمن باشد، خودرو ها ایمن باشد و رانندگی با سرعت کمتری رانندگی کنند حتی اگر جاده نا ایمن باشد میزان این حوادث کم می شود بنابراین کاهش سرعت تحرک خودرو ها می تواند یکی از عوامل مهم کاهش حوادث رانندگی باشد.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت افزود: آماری از میزان نقاط حادثه خیز و جاده های ناایمن و همین خودرو های نا ایمن نداریم و مسئولان مربوطه باید در این زمینه پاسخ دهند.

وی گفت: از زمان شیوع بیماری کووید19 میزان حوادث ترافیکی 16 درصد و میزان مرگ های آن چهار درصد کم شده و میزان مصدومیت ها هم 25 درصد کاهش داشته است، اما علت این امر کاهش تردد خودروهاست و بعد از کرونا دوباره با افزایش تردد ها به شرایط قبل بر می گردیم.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث وزارت بهداشت افزود: طبق آمار اگر بچه ها در صندلی مخصوص باشند 60 درصد احتمال مرگ آن ها در تصادفات شدید کم می شود. برای کمربند ایمنی قانون داریم و یکی از اثرات مثبت دهه ایمنی راه ها که دهه اول این برنامه است تاثیر کمربند ایمنی بر کاهش این حوادث است.

دکتر مغیثی افزود: یکی از دستاورد های کشور در کاهش حوادث ترافیکی، بهبود امدادرسانی اورژانس بعد از حوادث است که سازمان اورژانس کشور می تواند در این زمینه اطلاع رسانی کند، اما در هر صورت کاهش سرعت خودرو ها مهمترین اقدام برای کاهش حوادث ترافیکی و مرگ های ناشی از آن است که باید در یک دهه آینده مد نظر باشد.

وی گفت: البته در هر حادثه تصادف یه عامل موثر داریم که شامل راننده، خودرو و جاده است، در مورد جاده هدفی که تعیین شده این است که باید تا سال 2030 همه راه های تازه تاسیس ایمن باشند و 75 درصد تردد خودرو ها نیز باید در جاده های ایمن و استاندارد انجام شود.

دکتر مغیثی درباره غرق شدگی نیز گفت: آمار موارد غرق شدگی را سازمان پزشکی قانونی اعلام می کند، اما برنامه کاهش غرق شدگی در کشور از سه استان شمالی به استان های فارس و مازندران نیز گسترش پیدا کرده است.

وی درباره حوادث سوختگی نیز گفت: 44 درصد مصدومان حوادث کشور در حوادث سوختگی هستند که بیشتر در خانه ها رخ می دهد، سوختگی از جراحات تاثیرگذار در حوزه اجتماعی، سلامت و برای خود شخص است که کاهش آن حمایت های بیشتری نیاز دارد در این زمینه اقداماتی شروع شده، سازمان های مردمی هم همکاری می کنند، اما این اقدامات باید تقویت شود.

آقای مغیثی درباره آمار مصدومیت و تلفات حوادث مین نیز گفت: آمار حوادث مین را در اختیار نداریم و وزارت بهداشت این آمار را جمع آوری نمی کند.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 26 آذر 1399 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1486

به "موبایل خطر تصادف را 4 تا 23 برابر افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موبایل خطر تصادف را 4 تا 23 برابر افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید