فعالان مالی از صندلی لبنان در بازارهای آفریقا غافل نشوند

به گزارش آسمان تو، نشست معارفه کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان روز گذشته با حضور معاون امور بین الملل اتاق ایران، نمایندگان وزارت امور خارجه و سازمان توسعه تجارت و جمعی از فعالان مالی برگزار گردید.

فعالان مالی از صندلی لبنان در بازارهای آفریقا غافل نشوند

جهت دریافت مشاوره خدمات موشن گرافیک از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی سناریو تا ساخت تیزر و موشن گرافیک حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

در این نشست همچنین، گزارش عملکرد یک سال گذشته کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان ارائه شد.

بر این اساس، راه اندازی دفتر کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان در کشور لبنان و استقرار یک نماینده دائم، از مهم ترین اقداماتی بود که در دوره گذشته صورت گرفت.

برگزاری دیدار متعدد با حسن محمد عباس سفیر لبنان به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف تجارت ایران و لبنان، انجام مطالعات تحلیلی در مورد بازار لبنان از سوی تیم تحقیقاتی دانشگاه امیرکبیر، مذاکره با وزیر بهداشت قبلی بهداشت در مورد صادرات محصولات نوشیدنی ایران از دیگر اقدامات انجام گرفته به همت کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان بود.

معاون امور بین الملل اتاق ایران ضمن اشاره به تأسیس این کمیته از سال 97، برگزاری این نشست را گامی در راستای تقویت و تجدید ساختار کمیته مشترک بازرگانی ایران و لبنان معرفی کرد.

به باور محمدرضا کرباسی اقتصاد باز و کمترین میزان دخالت دولت در فعالیت های مالی، قدرت خرید بالای مردم لبنان، موافقت نامه تجارت آزاد با کشورهای عربی، شرایط جغرافیایی و حضور لبنان در کشورهای هم جوار به لحاظ موقعیت خاص لجستیکی و همچنین کشورهای آفریقایی از مهم ترین مزایای تجارت لبنان برای فعالان مالی ایرانی محسوب می گردد.

کرباسی گفت: اولویت اول لبنان در بحث اقتصاد، تجارت است و این کشور هیچ گونه محدودیتی در برقراری مراودات مالی با کشورهای دنیا ندارد. پس ازآن، گردشگری از دیگر مهم ترین اولویت لبنانی ها محسوب می گردد. تا جاییکه به رغم محدودیت های سیاسی و برقراری امنیت در این کشور، لبنان همچنان در صدر کشورهایی واقع شده است که سالانه پذیرای گردشگران خارجی قابل توجهی است.

همچنین معاون امور بین الملل اتاق ایران، صنعت بانکداری بین المللی در لبنان را یکی دیگر از مهم ترین شاخص های مالی این کشور برای توسعه ارتباطات مالی قلمداد کرد و اضافه کرد: بیش از 90 بانک در لبنان فعالیت دارند که کلیه مالکیت این بانک ها متعلق به بخش خصوصی و میزان اندوخته ها و سپرده های بانک های لبانی بیش از 186 میلیارد دلار برآورد شده است.

او همچنین، نفت و انرژی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، بهره برداری از معادن، ایجاد کارخانه های فراوری مواد غذایی، کشاورزی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی را به عنوان مهم ترین حوزه های همکاری مشترک ایران و لبنان دانست.

کرباسی، حجم روابط تجاری ایران و لبنان را 150 میلیون دلار در سال های گذشته و به نفع صادرات ایران اعلام و تأکید کرد: با توجه به تعاملات مالی لبنان با سوریه و عراق، فعالان مالی نباید از همکاری های چندجانبه با تجار لبنانی و به خصوص سرمایه گذاری های مشترک غافل شوند.

او به حاضران در نشست توصیه کرد تا از صندلی لبنان در بازارهای صنعتی، بازرگانی، تجاری آفریقا غافل نشوند. چراکه به باور معاون امور بین الملل اتاق ایران، برعکس ایران، محدودیت های انتقال پول از کشورهای آفریقایی برای لبنان وجود ندارد و به وسیله این کشور می توان ظرفیت های همکاری با کشورهای آفریقایی را توسعه داد.

کرباسی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با تداوم فعالیت این کمیته، در آینده ای نزدیک اتاق مشترک بازرگانی ایران و لبنان تاسیس گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 862

به "فعالان مالی از صندلی لبنان در بازارهای آفریقا غافل نشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان مالی از صندلی لبنان در بازارهای آفریقا غافل نشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید