فارس من، درخواست دوباره برای حذف ترم تحصیلی، چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟

به گزارش آسمان تو، بعضی کاربران فارس من درخواست حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات را دارند که در پیگیری این مطالبه اعلام شد که دانشجویانی که دسترسی به کلاس مجازی نداشته اند مجاز به حذف ترم یا درس هستند و دانشگاه باید به این خواسته رسیدگی کند.

فارس من، درخواست دوباره برای حذف ترم تحصیلی، چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، بعضی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه خطاب به مسوولان نوشته اند: نیم سال تحصیلی را بدون احتساب سنوات حذف کنید.

این دانشجویان نوشته اند: در زمان شیوع کرونا کلاس های درس به صورت مجازی برگزار گردید و امتحانات میان ترم نیز به صورت مجازی برگزار گردید که نه کیفیت کلاس ها قابل قبول است و نه ارزیابی ها قابل استناد.

دانشجویان پیش از این هم با ثبت سوژه حذف ترم جاری دانشگاه ها به دلیل کرونا پیگیر این مطالبه شده بودند که ابعاد مختلف این مطالبه به طور ویژه و در گزارش های متعددی پیگیری شده است.

دانشجویی که به کلاس مجازی دسترسی نداشته اند مجاز به حذف ترم یا درس است

در پیگیری جدید این موضوع، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران درباره درخواست دانشجویان برای حذف نیم سال تحصیلی بدون احتساب در سنوات، گفت: در این شرایط قبول داریم که تعدادی از دانشجویان به هر دلیل نتوانستند از کلاس مجازی استفاده نمایند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در زمان آموزش های الکترونیکی مشکل داشته اند و به اینترنت و کلاس مجازی دسترسی نداشته اند، این حق را دارند که درخواست حذف درس بدهند یا ترم تحصیلی را بدون احتساب در سنوات حذف نمایند.

به گفته خاکی صدیق، دانشگاه ها ملزم به رسیدگی به این درخواست ها هستند و ما هم به دانشگاه ها توصیه نموده ایم که با این دانشجویان برای حذف ترم بدون احتساب در سنوات تحصیلی مساعدت نمایند.

ظرفیت هر دانشگاه برای ارائه خدمات به دانشجویان معین و محدود است

سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران در آخرین پیگیری از این خواسته بعضی از دانشجویان، به خبرنگار، گفت: در نظام آموزش عالی، ظرفیتی برای دانشگاه های معین شده است؛ برای مثال دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور، سالانه حدود 12 هزار دانشجو پذیرش می نماید و در هر سال تعدادی دانشجو به این دانشگاه وارد و تعدادی دانشجو از دانشگاه خارج می شوند.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال جاری 7 تا 8 هزار دانشجو باید از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شوند تا بتوانیم در مهرماه سال جاری، 12 هزار دانشجوی جدید پذیرش کنیم. همه امکانات دانشگاه از جمله خوابگاه، تغذیه، کلاس و آزمایشگاه باید در موضوع پذیرش ها مدنظر قرار بگیرند.

امکان حذف ترم برای همه دانشجویان نیست

معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: با توجه به همه شرایط و امکانات، دانشگاه امکان حذف ترم برای همه دانشجویان را ندارد. اما می توانیم به درصدی از دانشجویان که از شرایط ناشی از شیوع کرونا در کشور متاثر شده اند یاری کنیم و تمهیداتی را فراهم می کنیم که یک نیم سال به سنوات تحصیلی آنان اضافه گردد؛ اما این امکان برای همه وجود ندارد.

حسینی اضافه نمود: علاوه بر اینکه، نظر وزارت علوم و دانشگاه ها ادامه نیمسال تحصیلی بوده است، موضوع نظام وظیفه هم مطرح است که گاهی دانشجویی که با افزایش نیم سال روبرو می گردد از نظر نظام وظیفه دچار مشکل می گردد.

نظام وظیفه، مشکل دیگر حذف ترم

وی ادامه داد: دانشجوی ارشد از نظر نظام وظیفه تا خاتمه شهریور 99 برای تحصیل مجاز بوده است و سال جاری با مکاتبه با نظام وظیفه، این مهلت را تا خاتمه مهرماه افزایش داده ایم و اعلام نموده ایم تا در آینده در این باره دانشگاه و دانشجو دچار مشکل نگردد.

تاخیر در فارغ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز می گردد

محمدرضا آهنچیان مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در پاسخ به این مطالبه به خبرنگار، گفت: در این باره معاونت آموزشی وزارت علوم از دانشگاه ها درخواست نموده که در چارچوب قوانین و مقررات با دانشجو مساعدت نمایند. البته بعضی از دانشجویان خواهان حذف نیم سال تحصیلی هستند و تعداد زیادی از دانشجویان هم مخالف حذف نیم سال تحصیلی هستند که از این رو نمی توان گفت که این خواسته همه دانشجویان است.

به گفته وی، طبق تقویم دانشگاه ها، در مهر 99 تعداد زیادی داوطلب کنکور کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ورود به دانشگاه برنامه ریزی نموده اند و اگر فارغ التحصیلی دانشجویانی که قرار است این ترم از دانشگاه ها خارج شوند به تعویق بیفتد، ورود دانشجویان جدید یک نیم سال تحصیلی با تاخیر روبرو می گردد و تاخیر در فارغ التحصیلی دانشجویان مشکل ساز خواهد بود.

در این باره ببینید:

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1202

به "فارس من، درخواست دوباره برای حذف ترم تحصیلی، چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، درخواست دوباره برای حذف ترم تحصیلی، چه دانشجویانی مجاز به حذف ترم هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید