غریب آبادی: مذاکرات وارد موضوعات مهم شده است

به گزارش آسمان تو، نماینده دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین با بیان این که مذاکرات وارد موضوعات مهم و اساسی شده، گفت: ایران فراتر از برجام، تعهدی را در حوزه هسته ای نمی پذیرد.

غریب آبادی: مذاکرات وارد موضوعات مهم شده است

به گزارش فارس، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین امشب (سه شنبه) در گفت وگویی درباره مذاکرات جاری در وین گفت: مذاکرات وارد موضوعات مهم و اساسی در دو حوزه برطرف تحریم و هسته ای شده است. این چند موضوع باید حتما حل و فصل گردد، هم برای ما از منظر برطرف تحریمی و هم از منظر اقدامات هسته ای که اگر چنانچه برجام احیا گردد باید انجام دهیم.

وی که با شبکه خبر تبادل نظر می کرد، افزود: چنانچه این موضوعات حل و فصل نگردد، طبیعتا تفاهمی هم شکل نخواهد گرفت.

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین گفت: این موضوعات تحت آنالیز است و این امکان وجود دارد که هیأت ها دوباره به پایتخت ها برگردند و مشورت ها انجام و دستورالعمل های لازم اخذ گردد.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین خاطرنشان کرد که نگارش متن از یکی دو دوره قبل در سه حوزه تعهدات برطرف تحریمی، تعهدات هسته ای و شیوه های اجرای این تعهدات، آماده شده و در حال بحث و آنالیز است.

وی ادامه داد: در هر دوره از تبادل نظر ها اختلافات کمتر شد، ولی الان به موضوعات بسیار مهم و کلیدی رسیده است.

غریب آبادی افزود: آن چه برای هیأت جمهوری اسلامی ایران مهم است این است که اگر توافقی صورت بگیرد ایران فراتر از برجام تعهدی را در حوزه هسته ای نخواهد پذیرفت و تمامی تحریم ها هم باید لغو گردد و مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.

لازم به ذکر است روز گذشته نیز سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در اظهاراتی با بیان این که پیشرفت های خوبی تا الان در مذاکرات وین داشتیم و به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیدیم، گفت: شخصا مطمئن نیستم که مذاکرات در این دور، به سرانجام برسد.

دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام 13 فروردین ماه به صورت مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه شنبه 17 فروردین این تبادل نظر ها به صورت حضوری و رو در رو دنبال گردد و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم ها و هسته ای تشکیل و آنالیز ها را انجام دهد.

نتایج آنالیز های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز آدینه 20 فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت های برای تنفس و مشورت به پایتخت ها برمی گردند و مقرر شد روز چهارشنبه 25 فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه 26 فروردین برگزار و مقرر شد که نشست های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام روز شنبه 28 فروردین ماه در وین برگزار گردید و در این چند روز رایزنی ها در سطوح کارشناسی و کارگروه ها ادامه داشت.

نشست بعدی هم روز سه شنبه 31 فروردین ماه در وین برگزار و هیأت های توافق کردند که دوباره تبادل نظر ها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار گردید و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت های ایران و 1+4 در جلسه ای دوباره گردهم آمدند و بعد از آن به پایتخت ها برگشتند و مقرر شد دور جدید نشست روز آدینه 17 اردیبهشت ماه برگزار گردد که این نشست نیز برگزار گردید و 29 اردیبهشت ماه نیز مجدد کمیسیون تشکیل جلسه داد و توافق کردند به پایتخت ها بازگشته و پس از آن چهارم خرداد ماه در وین دوباره مذاکرات از سر گرفته شد که تا به امروز ادامه دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1847

به "غریب آبادی: مذاکرات وارد موضوعات مهم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غریب آبادی: مذاکرات وارد موضوعات مهم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید