رانندگانی که وارد محدوده طرح ترافیک پایتخت می شوندحتما بخوانند

خبرنگاران: سامانه اتوماتیک پرداخت عوارض تردد در شهرداری تهران نیازمند عملیات دستی برای تسویه حساب شهروندان شده است.

رانندگانی که وارد محدوده طرح ترافیک پایتخت می شوندحتما بخوانند

به گزارش خبرنگاران عده ای از شهروندانی که با خودرو در محدوده مرکزی شهر تهران اعم از حلقه اول و دوم طرح ترافیک - که شامل محدوده سابق زوج و فرد نیز می گردد - تردد نموده اند، به دلیل اینکه در زمان تردد شارژ کافی در حساب شهروندی خود نداشته اند، مشمول کسر اتوماتیک بدهی نشده اند و مادامی که به شکل دستی این بدهی را در سامانه مذکور پرداخت ننموده اند، عملیات اتوماتیک کسر بدهی از حساب آنها حتی پس از شارژ حساب انجام نشده است.

اطلاع از این موضوع برای شهروندانی که با خودروی شخصی در محدوده مرکزی شهر تردد می نمایند، اهمیت زیادی دارد، چراکه غفلت از این عملیات دستی می تواند موجب جریمه آنها توسط پلیس به دلیل تاخیر بیش از یک ماه از زمان تردد تا زمان پرداخت عوارض گردد. به گزارش دنیای اقتصاد، سه گروه از شهروندان شامل خودروسوارانی که در محدوده طرح ترافیک تردد می نمایند، ترددنمایندگان در محدوده زوج و فرد بیش از 20 روز در هر فصل و ترددنمایندگان در هر دو محدوده مذکور در یک روز، باید درباره عملیات دستی پرداخت بدهی بابت عوارض تردد آگاهی داشته باشند، چراکه در غیر این صورت خطر جریمه آنها را تهدید می نماید. پس از گذشت بیش از یک سال از اجرای نسخه جدید طرح ترافیک شهر تهران، تردد نمایندگان در محدوده های مرکزی شهر شامل حلقه اول و دوم طرح ترافیک از این موضوع آگاهی یافته اند که برای پرداخت بدهی خود به شهرداری تهران بابت عوارض تردد در محدوده مرکزی شهر باید حساب شهروندی خود را در سامانه اتوماتیک شهرداری تهران که برای این منظور طراحی و معرفی شده است، شارژ نمایند. طبق چیزی که اعلام شده و تاکنون به شکل روال اعمال می شد، این سامانه به شکل اتوماتیک هر روز یا چند روز یکبار بهای عوارض تردد را بر اساس زمان ورود و خروج در محدوده و نوع معاینه فنی خودرو محاسبه و از حساب شهروندی شهروندان کسر می کرد. قاعده ای که از سال گذشته وجود داشت، این بود که اگر حساب یک شهروند با کسری شارژ روبه رو بود، سامانه پس از اینکه شارژ به اندازه کافی صورت می گرفت، بدهی قبلی را نیز از آن کسر می کرد. به این ترتیب تنها کاری که شهروندان باید انجام می دادند، ایجاد یک حساب شهروندی بود و از آن پس فقط کافی بود که حساب خود را متناسب احتیاج تردد خود شارژ نمایند.

اما سال جاری با وجود اینکه سامانه مذکور موسوم به تهران من به امکانات جدیدتری مجهز شده و محاسبه و کسر عوارض تردد در محدوده زوج و فرد سابق از حساب شهروندان نیز به قابلیت های آن افزوده شده است، شکل کاملا اتوماتیک کسر بدهی از حساب شهروندی تغییر نموده و بعضا به مداخله دستی احتیاج پیدا نموده است. شواهدی که از وضعیت حساب شهروندی بعضی از ترددنمایندگان در محدوده مرکزی شهر چه از گروه سهمیه بگیران و چه شهروندان عادی در روزهای اخیر در اختیار دنیای اقتصاد قرار گرفته، اثبات نماینده عدم پرداخت اتوماتیک بدهی بابت عوارض تردد آنهاست. این گروه از شهروندان با تصور اینکه سامانه به شکل اتوماتیک عملیات کسر از حساب را انجام می دهد حساب خود را شارژ نموده اند، غافل از اینکه در بعضی از روزها به دلیل نقص فنی یا هر نوع ضعف کارکرد، این بدهی به صورت اتوماتیک از حساب آنها کسر نشده و پس از گذشت یک ماه، مشمول جریمه 20 هزار تومانی پلیس نیز شده است. ممکن است بعضی از شهروندان در زمان تردد در یک روز معین شارژ کافی در حساب شهروندی خود نداشته اند، اما ماجرا وقتی قابل توجه می گردد که آنها حتی با شارژ دوباره حساب شهروندی خود، شاهد کسر اتوماتیک بدهی قبلی از حساب نیستند و در نتیجه آن بدهی پس از گذشت یک ماه از تاریخ تردد، مشمول جریمه نیز شده است. شهروندانی که پس از مطالعه این گزارش می خواهند از کم وکیف بدهی معوق احتاقتصادی خود بابت عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و جریمه احتاقتصادی پلیس بابت آن آگاه شوند، ابتدا باید وارد نام کاربری خود در سامانه تهران من شوند. در بخش داشبورد من در صفحه اصلی سامانه، کاربران می توانند آخرین وضعیت اقتصادی و حساب شهروندی خود شامل موجودی نقدی، موجودی اعتباری، مبلغ مسدودی و جمع بدهی خود را مشاهده نمایند. چون برای پرداخت بدهی شهروندان مهلت یک ماهه منظور شده، آیکون مبلغ بدهی در این بخش تعریف شده است اما کسر بدهی از این آیکون به صورت اتوماتیک پس از شارژ حساب بعضی از شهروندان انجام نمی گردد و آنها بی اطلاع از این ماجرا، ممکن است تا خاتمه مهلت یک ماهه حساب خود را دوباره چک ننمایند و ندانند که به عنوان بدهکار در سیستم باقی مانده اند. اگر شهروندان از وجود بدهی در حساب شهروندی خود با آنالیز صورت وضعیت اقتصادی در بخش داشبورد من روبه رو شدند، در مرحله بعد باید گزینه مدیریت خودروها را انتخاب نموده و از بخش فهرست تردد، مواردی را که عوارض تردد به صورت اتوماتیک از حساب آنها کسر نشده، مشاهده نمایند. این موارد با آیکون پرداخت بدهی که به رنگ آبی مقابل آنها قرار گرفته، قابل شناسایی هستند. شهروندان باید تمام صفحات فهرست تردد را پیمایش نموده و با کلیک روی گزینه پرداخت بدهی این موارد را یک به یک و به شکل دستی از حساب شهروندی خود کسر نمایند. اگر یک ماه از زمان تردد آنها و عدم کسر بدهی گذشته باشد، در سامانه این پیام را مشاهده می نمایند که تردد مذکور مشمول جریمه پلیس نیز شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، این اولین و آخرین اشکال سامانه تهران من نیست. اشکالات دیگری از جمله عدم کارکرد صحیح بخش 137 نیز در این سامانه وجود دارد. در گذشته تنها راه ارتباطی با سامانه 137 شهرداری تهران، تماس تلفنی با این خط بود؛ اما سامانه تهران من قابلیتی را ایجاد کرد که به واسطه آن می توان به شکل مکتوب نیز برای این سامانه پیام گذاشت. با این حال پیام های ثبت شده در این بخش در بعضی موارد پس از گذشت هفته ها بی پاسخ می ماند. از سوی دیگر بخش اضافه شده به سامانه بابت پرداخت بهای پارک حاشیه ای خودرو نیز اگرچه یک اقدام مترقی برای مدیریت پارک های حاشیه ای محسوب می گردد، اما محیط ساده و کاربرپسندی ندارد تا شهروندانی که سطح مهارت آنها در استفاده از امکانات تلفن های همراه هوشمند متوسط است نیز بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

البته سامانه مذکور امکانات جالبی هم دارد که نظر شهروندان زیادی را به خود جلب نموده است. به عنوان مثال در بخشی از این سامانه می توان رقم عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد سابق را به صورت آنی با وارد کردن اطلاعات مربوط به زمان تردد و نوع معاینه فنی محاسبه کرد. به این ترتیب احتیاجی نیست شهروندان درگیر ضرایب متنوع فرمول محاسبه عوارض طرح ترافیک شوند. براساس فرمول طرح ترافیک جدید که از ابتدای سال گذشته اجرایی شده و سال جاری با اضافه شدن محدوده زوج و فرد به آن، دامنه تنوع بهای عوارض تردد نیز گسترده تر شده است، هزینه تردد در محدوده پرتراکم مرکز پایتخت بر اساس پارامترهایی همچون زمان ورود و خروج در محدوده، نوع معاینه فنی خودرو و نیز فسیلی یا غیرفسیلی بودن سوخت مصرفی خودرو محاسبه می گردد. در نتیجه شناور شدن این نرخ، برای بسیاری از شهروندان جای سوال است که بابت تردد در محدوده طرح ترافیک در یک بازه زمانی معین چقدر باید هزینه نمایند؟ سامانه تهران من به قابلیتی مجهز است که به واسطه آن دیگر احتیاجی به حساب و کتاب بر اساس فرمول عوارض طرح ترافیک به شکل دستی نیست و شهروندان می توانند به وسیله آن، پیش از اینکه تردد نمایند از هزینه ای که بابت این تردد به آنها تحمیل می گردد، باخبر شوند. از آنجا که سال جاری ضریب محل سکونت (داخل یا خارج محدوده های طرح ترافیک و زوج و فرد) و نیز تردد در محدوده زوج و فرد نیز به نسخه جدید طرح ترافیک اضافه شده، این محاسبه به شکل دستی قدری پیچیده تر هم شده است.

نرخ عوارض طرح ترافیک در سال 98 با طی چهار مرحله ساده در این سامانه محاسبه می گردد. هر شهروند با مراجعه به نشانی اینترنتی ابتدا نوع معاینه فنی خودرو را (عادی، برتر، هیبریدی و برقی) معین نموده و سپس محل سکونت خود را انتخاب می نماید. محل سکونت در سه گزینه محدوده طرح ترافیک، محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) و خارج از این دو محدوده مشخص شده است. در مرحله بعد و با معین کردن محدوده تردد (طرح ترافیک یا کنترل آلودگی هوا) و سپس مشخص ساعات ورود و خروج، می توان میزان دقیق عوارض پرداختی را محاسبه کرد. برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا هر پلاک تهرانی 20 روز و هر پلاک شهرستانی 15 روز سهمیه رایگان دارد. همچنین اگر فردی قصد تردد در هر دو محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) را داشته باشد تنها نرخ محدوده طرح ترافیک برای وی محاسبه خواهد شد. ساعات تردد در محدوده های مشخص شده در دو بخش ساعات اوج (6:30 تا 10 و 16 تا 19) و غیراوج (10 تا 16) تعریف شده اند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: بروزرسانی: 21 مهر 1398 شناسه مطلب: 485

به "رانندگانی که وارد محدوده طرح ترافیک پایتخت می شوندحتما بخوانند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رانندگانی که وارد محدوده طرح ترافیک پایتخت می شوندحتما بخوانند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید