دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را فراهم کند

به گزارش آسمان تو، ایلنا/ براساس سخنان کارشناس ارشد و فعال صنعت گردشگری، دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را فراهم کند.

دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را فراهم کند

با تاسف باید گفت که در ایران مقوله سفر از سبد زندگی ایرانیان تقریبا حذف شده و تنها در بعضی ایام سال همانند عید یا تعطیلات است که آمار سفر در کشور سیر صعودی به خود می گیرد هرچند که کرونا مزید برعلت است.

حسن حسنپور قادیکلایی می گوید تا زمانیکه جهانگردی داخلی توسعه نیافته و مسائل و معضلات اقامتی - خدماتی در این حوزه مرتفع نگردد، نمی توان به توسعه توریسم خارجی امید بست، چرا که بسیاری از معضلات فراروی سفرهای داخلی از حمل و نقل گرفته تا زیرساخت های ناقص، جدای از جهانگردی داخلی در خصوص جهانگردان خارجی هم مصداق می یابند. این در حالیست که بخش اعظمی از خانوارهای ایرانی متمایل به سفرهای زیارتی بوده و طبق آمارهای موجود نزدیک به 70 درصد از جهانگردان ورودی به ایران هم برای زیارت به ایران می آیند که همین امر وظیفه دست اندرکاران را برای ساخت زائرسراها و مراکز اقامتی مقرون به صرفه قیمت دوچندان می نماید.

بدیهی است که شناخت جاذبه های فرهنگی و تاریخی وطبیعی در سراسر ایران ضمن تحکیم هویت ملی و انسجام اجتماعی ، زمینه اطلاع رسانی و تبلیغ را در سطح بین المللی فراهم آورده و تفاهم ملی در جهت جلب جهانگردان به ویژه مردمان مسلمان و موحد از سراسر گیتی را محقق می سازد. از این رو باید کوشید تا ضمن برطرف موانع تسهیلات لازم را تمهید کرد که در راس آنها انجام فعالیت های فرهنگ ساز و مقرون به صرفه کردن فرایند سفر است. فرایند مقرون به صرفه کردن سفر نکته ای است که نباید از دید رئیس جمهور هم غافل بماند.

در بخش خدمات به جهانگردان و مسافران باید بگونه ای رفتار کرد که خدمات مورد احتیاج مسافر با کیفیت مطلوب، قیمت پایین ومطابق با هر سطحی از عایدی جامعه باشد.

دولت طبق قوانین موظف است تا در خصوص کیفیت زندگی، بهبود فراغت و افزایش کارایی دخالت داشته باشد.

این خانواده ها در صورت برنامه ریزی برای سفر باید بخش اعظم عایدی ماهیانه خود را صرف هزینه های اقامتی کنند. لذا این افراد علاوه بر حمایت دلت به برنامه ریزی جهت استفاده از هتل ها احتیاج دارند.

مردم هنوز به راحت و مقرون به صرفه سفر کردن عادت نکرده اند. بنابر این براساس ذهنیت خود محاسبه می کنند که اقامت در هتل هزینه بیشتری را صرف می نماید. پس به خرید چادر مسافراتی اقدام می کنند. بسیاری از مردم چون استراحت و راحتی در هتل را تجربه نکرده اند، فقط به قیمت آن می اندیشند.

دولت باید همانطور که برای بخش های مختلف معیشتی مانند نان و … یارانه اختصاص می دهد برای مقوله سفر هم یارانه دولتی پرداخت کند.

علاوه بر اختصاص یارانه های دولتی ایجاد انبوه اقامتگاه های مقرون به صرفه قیمت و بعلاوه کمپینگ های جهانگردی با کیفیت و خدمات مناسب مهمترین وسیله برای توسعه سفرهای داخلی بویژه میان اقشار محروم جامعه یک امر ضروری است.

ساماندهی سیستم حمل و نقل و اختصاص وسایل نقلیه زمینی و ریلی به خانواده های کم عایدی به وسیله دولت هم یکی دیگر از اقداماتی است که در توسعه سفرهای داخلی بسیار موثر خواهد بود.

دولت با ساماندهی شرایط تعطیلات سالیانه کشور می تواند علاوه بر کاهش تقاضای سفر در مواقع خاص و بعلاوه کاهش هزینه ها و ارتقای سرویس دهی به مسافرین، زمینه بهره مندی همه مردم از وسایل مسافرت و بعلاوه بهره وری تمامی بخشهای مختلف جهانگردی در طول سال را فراهم کند.

توسعه سفرهای مقرون به صرفه قیمت باید قانونمند و نهادینه گردد، در غیر این صورت در حد یک شعار باقی می ماند.

سفرهای مقرون به صرفه قیمت به معنی ارائه خدمات بی کیفیت نیست، بلکه هدف از این سفرها، کاهش هزینه ها و ارتقای خدمات و سطح کیفی آنها در سطوح گسترده است.

احداث انبوه کمپ های اقامتی و فراهم کردن زیرساخت های اولیه برای جهانگردان در مسیرهای مختلف جهانگردی مهمترین اقدام برای توسعه سفرهای مقرون به صرفه در کشور است.

اگر قصد توسعه صنعت جهانگرد در تمام ایران است، باید بسته های خدمات جهانگردی با تنوع قیمتی بالا برای جهانگردان و مسافران فراهم گردد.

در برنامه چهارم توسعه به این موضوع نصف ونیمه پرداخته شد. مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات اقتصادی دولت مصوبه ای را از تصویب گذراند که براساس آن به کارمندان دولت بن سفر اعطا گردد. در ماده 32 این مصوبه تصریح شدت به منظور توسعه جهانگردی داخلی و حمایت از سفرهای کارکنان دولت (شاغلین، بازنشستگان، موظفین و …) و اعضای درجه یک خانواده آنان به کلیه دستگاه های مشمول ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اجازه داده می گردد در صورت مشارکت صنعت جهانگردی به مقدار 35 درصد و 30 درصد از سوی دستگاه های فوق الذکر هزینه سفرهای مقرون به صرفه قیمت کارکنان خود را در قالب بن سفر از محل اعتبارات رفاهی بودجه مصوب خود، پرداخت کنند.

در خصوص اجرای طرح سفرهای مقرون به صرفه قیمت در کشور مهمترین وظیفه سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی ساخت امکانات و تاسیسات جهانگردی و کمپینگ های اقامتی در کشور مشخص شده است. دولت سیزدهم با مشارکت بخش خصوصی به راحتی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را برای اقشار محروم و میانه فراهم کند.

دولت می تواند مصوبه ای برمبنای برنامه توسعه داشته باشد که هزینه های مربوط به زمین و صدور مجوزها را از سهم خود حذف کند و اجازه دهد بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش گردد و بطور مساوی به همان مقدار که بخش دولتی هزینه نمی گیرد بخش خصوصی هم با سرمایه گذاری نسبت به تاسیس مراکز اقامتی تفریحی و جهانگردی اقدام نماید سپس افراد مدنظر را با حداکثر نصف قیمت تمام شده پذیرش نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1983

به "دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را فراهم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت با مشارکت بخش خصوصی می تواند بستر سفرهای مقرون به صرفه قیمت را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید