خبرنگاران قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا

به گزارش آسمان تو، سنندج - خبرنگاران - ویروس کرونا با شیوع خود در جامعه جهانی بسیاری از فعالیت ها را به حاشیه برد اما کشت بهاره در کردستان با قامت سبز خود مقابل این ویروس قد علم نموده است.

خبرنگاران قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا

همه ساله فصل پاییز و بهار در استان کردستان حدود 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات زراعی، سبزی و صیفی می رود که امسال کشت بهاره در این عملیات ها سهمی 157 هزار هکتاری دارد.

کشاورزان کردستان همانند مردم دیگر مناطق کشور، امسال در کنار استرس های ناشی از خشکسالی با چالشی جدید به نام ویروس کرونا روبرو هستند البته مخاطرات طبیعی همیشه محصولات و عملکرد آن را نشانه گرفته اما این ویروس خود بهره برداران را هدف قرار داده است.

با وجود تمام این مخاطره ها بهره برداران کردستان در فصل بهار به عهدی که با زمین بسته اند پایبند بوده و از اول فروردین فعالیت های کشت بهاره را با تنوع محصولات مختلف پیش روی خود قرار داده و در کوشش هستند با قامتی سبز در برابر مهمان ناخوانده جهانی ایستادگی نمایند.

حدود 20 درصد برنامه کشت بهاره محقق شده است

معاون بهبود فراوریات گیاهسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت های بهاره سال 99 با آغاز کشت های زود هنگام نخود، عدس و گلرنگ در ابتدای فروردین آغاز و تا به امروز بیش از 30 هزار هکتار از اراضی استان تحت کشت این محصولات قرار گرفته است.

محمد صالح احمدی اضافه نمود: طبق برنامه ابلاغی تدوین و ارسال شده به شهرستان ها امسال مقرر شد 15 نوع محصول در بیش از 157 هزار هکتار اراضی استان تحت کشت محصولات بهاره قرار گیرد.

وی با بیان اینکه محصول نخود با حدود 100 هزار هکتار بیشترین میزان سطح کشت بهاره را به خود اختصاص داده است، اضافه نمود: سیب زمینی با هفت هزار هکتار، گلرنگ با سه هزار هکتار، خیار با 2 هزار و 300 هکتار، گوجه فرنگی با یک هزار و 500 هکتار و چغندر قند با حدود یک هزار هکتار در رتبه های بعدی کشت قرار دارند.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: هندوانه، بادمجان، خربزه و بعضی محصولات جالیزی دیگر نیز توسط بهره برداران کردستانی در فصل بهار در اراضی کشت می گردد.

بیش از 12 هزار تن نهاده کشاورزی در کردستان توزیع شد

احمدی یادآور شد: مهمترین مساله برای کشت های بهاره و داشت محصولات پاییزه تامین وتدارک نهاده های کشاورزی کود و بذر است که امسال برابر هماهنگی ها وپیگیری های بعمل آمده تا به امروز 25 تن بذور اصلاح شده ارقام جدید و پرمحصول بین کشاورزان کردستان توزیع شده است.

وی اضافه نمود: بذور اصلاح شده برای محصولاتی همچون نخود، عدس، گلرنگ، آفتابگردان، خلر، اسپرس، سورگوم، کینوا، ذرت، چغندر قند، گوجه فرنگی، خیار و هندوانه تامین ودر اختیار کشاوورزان قرار گرفته است.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی تاکید نمود: همچنین در این مدت 12 هزار و 100 تن انواع کود شیمیایی مورد احتیاج کشاورزان از بندر امام خمینی (ره) بارگیری و به استان منتقل و در بین بهره برداران توزیع شده است.

وی با بیان اینکه توزیع کود شیمیایی در بین کشاورزان بر اساس نسق زراعی توزیع شده است، گفت: با این اقدام پیروز شدیم در کنار حذف نابسامانی های توزیع کودشیمیایی در اسفند سال گذشته، گام های بزرگی نیز در راستای کاهش تاثیرات بازار سیاه کودشیمیایی برداشته شده است.

احمدی اضافه نمود: هم اکنون کود شیمیایی مورد احتیاج کشاورزان کردستان از قرار هر کیسه حدود 54 هزار تومان و به صورت یارانه ای در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی گفت: در سال گذشته نیز از سهمیه 97 هزار تنی کودهای شیمیایی بیش از 76 هزار تن کودهای شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی وسازمان تعاون روستایی شامل 58 هزار تن کود ازته، 13 هزار تن کود فسفاته وچهار هزار و 500 تن کودهای پتاسه تامین وتحویل کشاورزان استان قرار گرفته است.

کارشناسان با کشاورزان به صورت مجازی ارتباط گیری نموده اند

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا یکی از چالش های مهم کشت بهاره در امسال است، اضافه نمود: هم اکنون کارشناسان پهنه های کشاورزی این استان موظف شده اند در راستای عمل به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کروه به صورت مجازی با بهره برداران ارتباط بگیرند.

احمدی یادآور شد: کارشناسان بر اساس این دستورالعمل ها موظف شده اند به علت عدم حضور فیزیکی در مزارع و باغات با همکاری بهره برداران عکس ها و تصاویری از مزارع گرفته و نسبت به آنالیز آفات و بیماری ها اقدام نمایند.

22 دستورالعمل بهدشتی به کشاورزان صادر شده است

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی نیز در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بین کشاورزان گفت: این سازمان در این راستا 22 دستورالعمل بهداشتی در فعالیت های مختلف کشاورزی را به بهره برداران صادر نموده است.

مهدی فتحی اضافه نمود: این دستورالعمل ها در مراکز تحت اختیار سازمان جهاد کشاورزی لازم الاجرا بوده و در روستاها نیز با همکاری دهیاری ها سعی شده در مزارع نیز توسط کشاورزان اجرا گردد.

وی اضافه نمود: این دستورالعمل ها در 2 بخش رعایت بهداشت فردی و بهداشت محل کار (مزرعه) بوده که در آن توصیه هایی از جمله پرهیز از رفت و آمد غیرضروری، استفاده از مواد شوینده، ضدعفونی دستگاه ها و ادواتی که انسان با ان سروکار دارد تاکید شده است.

بارش های کردستان در سال زراعی جاری 38 درصد کاهش یافت

معاون توسعه و پیش بینی مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: بارش نزولات جوی این استان در سال زراعی جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 38 درصد کاهش داشته است.

علی پناهی گفت: در آمار سال زراعی جاری (اول مهر 98 تا آخر فروردین 98) به صورت میانگین 443 میلی متر بارندگی در این استان ثبت شده که در مقایسه با 716 میلی متر مدت مشابه سال گذشته از 38 درصد کاهش برخوردار است.

وی اضافه نمود: میزان بارندگی کردستان در مقایسه با میانگین بلند مدت 30 ساله خود نیز حدود 453 میلی متر برآورد شده که در این بخش نیز 2 درصد کاهش دارد.

پناهی با اشاره به اینکه با وجود کاهش بارندگی در این استان بارش های بهاره تا به امروز به موقع و مثمر بوده است اضافه نمود: در فروردین امسال در هرکدام از شهرستان مریوان و سروآباد 120 میلی متر، بیجار 113 میلی متر، کامیاران و قروه هرکدام 104 میلی متر، بانه 97 میلی متر، دیواندره 89 میلی متر، سنندج 81 میلی متر و سقز 70 میلی متر بارش اتفاق افتاده است.

این استان یک میلیون و 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل 896 هزار و 235 هکتار اراضی دیم معادل 88 درصد و 121 هزار اراضی آبی معادل 12 درصد دارد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 116 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود 2 میلیون و 400 هزار تُن محصولات کشاورزی فراوری می نمایند که 320 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم با حدود یک میلیون تُن در سال است و عمده محصول فراوریی باغی نیز توت فرنگی با حدود 48 هزار تُن است.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1122

به "خبرنگاران قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قامت سبز کشت بهاره کردستان مقابل کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید