خبرنگاران سنجار، قربانگاه ایزدیان

به گزارش آسمان تو، بغداد - خبرنگاران - شنگال یا سنجار خاستگاه تاریخی ایزدیان، شش سال پیش در چنین روزهایی به قتلگاه آنان تبدیل شد و ماشین کشتار تروریستهای داعش، مرتکب یکی از فجیع ترین جنایت های بشری در این گوشه از خاک عراق شد.

خبرنگاران سنجار، قربانگاه ایزدیان

این گروه تروریستی سیراب از باورهای منحرف تکفیری و وهابی، با چشم پوشی واضح آمریکا، در سوم اوت 2014 (12 مرداد 93) به شهر شنگال (سنجار) حمله برد و دست به کشتار افلیت قومی و دینی ایزدیان زد.

بر پایه گزارش اداره کل امور ایزدیان در وزارت اوقاف دولت محلی اقلیم کردستان عراق، گروه تروریستی داعش در حمله به سنجار، یک هزار و 293 هزار نفر از از این گروه را در همان روزهای نخست اشغال سنجار به قتل رساند.

این گروه تروریستی همچنین شش هزار و 417 ایزدی را ربود که از این عده سه هزار و 548 نفر زن و دختر بودند که بیشتر آنان به بردگی جنسی گرفته شدند و بقیه که اغلب بچه ها و نوجوانان بودند، به پادگان های نظامی داعش انتقال یافتند تا از آنها در آینده، ماشین های کشتار و انتحاری های بی مغز تربیت کند.

سازمان اسناد جنایات داعش علیه ایزدیان عراق امروز (سه شنبه) در بیانیه ای درباره حوادث شش سال پیش، گفت: داعش زنان و دختران را از مردان و بچه ها جدا کرد و همه مردان بالغ را به قتل رساند که اجساد این کشته شدگان بعدها در 83 گور جمعی یافت شد.

این گروه تروریستی، زنان و دختران را به مکان های نامعلومی انتقال داد و اقدام به فروختن آنها به عنوان برده کرد و برخی را نیز در معرض تعرض و برگردگی جنسی به بدترین شیوه های غیر انسانی قرار داد.

سرنوشت شوم بچه ها نیز انتقال به اردوگاه های آموزش نظامی داعش در داخل خاک سوریه بود تا مغزهای آنها شست وشو داده شود و بعدها تبدیل به ماشین های کشتار و عوامل انتحاری این گروه ددمنش شوند.

اکنون پس از گذشت شش سال از این حادثه هولناک، طبق اعلام سازمان اسناد جنایات داعش علیه ایزدیان، سرنوشت دو هزار و 800 زن و کودک از این گروه همچنان در هاله ابهام قرار گرفته است.

داستان فاجعه ایزدیان به همین برهه و تاریخ خاصی ختم نمی شود، بلکه از آن زمان تا به امروز شنگال دیگر هرگز نتوانسته خاستگاه تاریخی این اقلیت دینی کهن شود.

این شهر و بلندی های مشرف به آن، عرصه یکی از شدیدترین رقابت های داخلی، منطقه ای و بین المللی شده که هر طرف می خواهد قدرت های دیگر را از منطقه بیرون کند تا بر منطقه راهبردی شنگال مسلط شود.

شنگال پس از شش سال از فاجعه داعش، این روزها دایه های زیادی پیدا کرده که هر یک ادعای مهربان تر از مادر دارند و فرزندان ایزدی هر یک در آغوش یکی از این دایه ها، خود را افکنده به امید اینکه روزی دوباره سرزمین شان، خاستگاه تاریخی ایزدیان شود.

از یکسو رقابت احزاب حاکم در کردستان عراق (اتحادیه میهنی و دمکرات)، از طرفی آمریکا و در جانب دیگر ترکیه و یک طرف حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و بالاخره دولت مرکزی عراق، همگی در این جنگ ناپیدا باهم رقابت می کنند، به امید اینکه بتوانند رقبای دیگر را از میدان به درکنند.

فاجعه دوم ایزدیان از آنجا آغاز می شود که مردان باقی مانده از این گروه قومی و دینی بین این قدرت های درگیر بر سر غنیمت شنگال، تقسیم شده تا بهانه هر قدرت برای ماندن در این منطقه باشند.

شنگال به عنوان بخشی از مناطق مورد اختلاف به سبب برخوداری از موقعیت کوهستانی ویژه و نزدیکی به ربیعه و مرز سوریه برای عراق، احزاب حاکم در کردستان عراق و ترکیه اهمیت فراوانی دارد.

از طرفی آمریکا این ناحیه را بهترین موضع برای اشراف بر تحرکات روسیه در سوریه و همچنین ترکیه در شمال عراق می داند و همین موضوع سبب شده که سنجار تبدیل به منطقه ای راهبردی شود.

در این شرایط که شنگال تبدیل به آوردگاه پنهان قدرت های مختلف شده، مصیبت ایزدیان در عراق نیز همچنان ادامه دارد.

شش سال است که 160 هزار ایزدی آواره در اردوگاه های شمال عراق، زندگی مرگ بار خود را می گذارنند و هنوز سرنوشت فرزندان و دختران و مادران ایزدی، نامعلوم و 67 گور جمعی نیز هنوز سربسته باقی مانده است.

با وجود اینکه هر ساله دولتمردان عراق به مناسبت این فاجعه بیانیه های سوزناک صادر می کنند و گاهی هم با بخشی از بازماندگان قربانیان ایزدی دیدار و به آنها تسلای خاطر می دهند، اما تا به امروز هیچ گامی برای درخواست آنان که در معرفی جنایت داعش به عنوان نسل کشی، برنداشته اند.

دولت مرکزی عراق تا به امروز و در این سال ها در بازگرداندن جریان عادی زندگی به شنگال ناتوان بوده و همچنان این منطقه راهبردی صحنه جنگ پنهان و آشکار است و باقی مانده ایزدیان یا در اردوگاه ها و یا خارج از عراق، آواره هستند.

اداره کل امور ایزدیان در وزارت اوقاف دولت محلی اقلیم کردستان عراق پیش تر اعلام کرده بود که جمعیت ایزدیان قبل از حمله داعش در عراق 550 هزار نفر بود که در اثر هجوم این گروه تروریستی حدود یکصد هزار نفر به خارج از عراق گریختند و 360 هزار نفر نیز در اردوگاه های شمال عراق مستقر شده اند.

دولت عراق تا به امروز چند بار از آزادی شماری از زنان و بچه ها ایزدی از دست داعش خبر داده که بیشتر با اشک های سوزناک بستگانشان در اردوگاه های شمال عراق استقبال می شوند، ولی ورود آنها به این اردوگاه ها دور تازه ای از نگون بختی را دور از شهر و دیار برایشان به همراه دارد .

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1314

به "خبرنگاران سنجار، قربانگاه ایزدیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سنجار، قربانگاه ایزدیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید