خبرنگاران حضور 8 هزار کودک کار در خیابان طی فصل تابستان

به گزارش آسمان تو، تهران- خبرنگاران- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نتیجه مطالعه دانشگاه علوم بهزیستی، گفت: بر اساس این مطالعه در برخی از ساعت ها در فصل تابستان بین هفت تا هشت هزار کودک در خیابان ها مشغول به کار هستند.

خبرنگاران حضور 8 هزار کودک کار در خیابان طی فصل تابستان

به گزارش روز دوشنبه سازمان بهزیستی کشور، حبیب الله مسعودی فرید درباره آمار بچه ها جمع آوری شده از خیابان اضافه نمود: با همکاری سازمان های مردم نهاد سالانه، حدود سه هزار و 500 کودک در مراکز شبانه روزی و روزانه استان تهران پذیرش می شوند که خدمات مختلفی از جمله حمایت، نگهداری و توانمند سازی به آنان ارائه می شود.

وی به حضور بچه ها در سیستم های بازیافت اشاره کرد و گفت: برخی از پیمانکارانی که با شهرداری همکاری دارند، از بچه ها برای زباله گردی استفاده می کنند که در این زمینه هم بخشنامه ای با عنوان قرار منع به کار گیری بچه ها در فرایند زباله گردی ابلاغ شده است.

مسعودی فرید تاکید کرد: شهفرایندان در صورت مشاهده سوء استفاده از بچه ها زباله گردی می توانند با سامانه های شهرداری تماس بگیرند و موضوع را گزارش بدهند.

وی درباره سلب حضانت از سرپرستان بچه ها کار نیز اضافه نمود: به طور قطع سلب حضانت به یکباره عملی نمی شود و باید در چندین مرحله صورت گیرد، از این رو لازم است ابتدا حمایت های لازم از خانواده صورت گیرد و در صورت تکرار دوباره در سوء استفاده از بچه ها، حضانت سرپرستان با حکم قضایی سلب می شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر تعدادی از بچه های که در مراکز شبه خانواده نگهداری می شوند، دارای سرپرستان غیر موثری هستند که از آنان سلب حضانت شده است.

وی در ادامه به بهره گیری از نیروهای اورژانس اجتماعی در حمایت از بچه ها کار خبر داد و اضافه نمود: پس از شیوه ویروس کرونا از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز، سه هزار و 700 نفر از پرسنل اورژانس اجتماعی به توزیع اقلام بهداشتی و ارائه آموزش های مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در بین بچه ها کار، مشغول شده اند.

مجرم بودن استثمارکنندگان بچه ها کار

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شعار جهانی خیابان جای کودک نیست گفت: حضور بچه ها در خیابان به نوعی کودک آزاری محسوب می شود و افرادی که به عناوین مختلف بچه ها را استثمار و به کار کردن در خیابان وادار می کنند مجرم به شمار می فرایند.

وی با اشاره به عدم بازدارنگی برخوردهای قانونی با این مجرمان گفت: متاسفانه احکام قضایی که برای این جرم در نظر گرفته می شود به اندازه کافی بازدارنده نیستند و لازم است که با جدیت بیشتر با این افراد برخورد شود.

مسعودی فرید درباره علل حضور بچه ها در خیابان نیز گفت: برخی از این بچه ها از راههای قانونی و غیر قانونی به کشور وارد می شوند و در حقیقت اتباع بیگانه هستند و در حدود 80 درصد بچه ها کار و خیابان را نیز همین اتباع بیگانه تشکیل می دهند.

وی به مواردی دیگری نیز اشاره کرد و گفت : به طور مثال بچه های هستند که به دلیل فقر خانوار، اعتیاد پدر و زن سرپرست بودن خانوار مجبور به کسب و کار در خیابان هستند که لازم این برای هر یک از این موارد راهکارهای جداگانه ای در نظر گرفته شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1117

به "خبرنگاران حضور 8 هزار کودک کار در خیابان طی فصل تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حضور 8 هزار کودک کار در خیابان طی فصل تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید