فراوری نفت ایران تا اسفند به قبل از زمان تحریم بر می شود

به گزارش آسمان تو، خجسته مهر گفت: با اجرای پروژه های چاه محور، ظرفیت فراوری نفت کشور به قبل از زمان تحریم ها بر خواهد گشت.

فراوری نفت ایران تا اسفند به قبل از زمان تحریم بر می شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: اندازه فراوری نفت کشور در حال حاضر متناسب با احتیاج داخلی و بازار صادراتی است و محدودیتی برای فراوری نفت نداریم. افزایش فراوری نفت نیز مستلزم اجرای یکسری پروژه های چاه محور است.

خجسته مهر گفت: بسته های طرح نگهداشت و افزایش فراوری 28 مخزن در منطقه ها نفت خیز جنوب به طور کامل تعریف و قرارداد های آن منعقد شده است. موانع اجرای این طرح که با وقفه همراه شده بود نیز، رفع و مطالبات پیمانکاران آن پرداخت شد.

سال 97، غلامرضا شریعتی استاندار وقت خوزستان اعلام نموده بود که با اجرای طرح توسعه 28 مخزن نفتی، ظرف مدت دو سال، روزانه بین 270 تا 360 هزار بشکه به فراوری نفت کشور افزوده می گردد.

طرح نگهداشت و افزایش فراوری نفت با برآورد سرمایه گذاری بالغ بر 4.3 میلیارد دلاری، در پهنه پنج استان جنوب غرب کشور یعنی، استان های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و ایلام در دست اجراست.

بر اساس مصوبه سال 1395 شرکت ملی نفت ایران، طرح های افزایش ظرفیت فراوری در منطقه ها نفت خیز جنوب از جمله طرح توسعه 28 مخزن، به دو دسته میدان محور و عملیات محور تقسیم شده بودند که حجم سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری احتیاج داشتند و به گفته خجسته مهر، قرار است شرکت ملی نفت ایران برای کاهش هزینه ها، به سمت طرح های چاه محور برای احیای چاه های کم بازده حرکت کند.

اوجی وزیر نفت نیز روز ششم دی، گفته بود: تعداد کل چاه ها 5 هزار و 500 حلقه است که بیش از 700 حلقه از آن ها، اُفت فراوری پیدا نموده اند. هر حلقه چاه در خشکی با تاسیسات همراه آن، بالغ بر 10 تا 12 میلیون دلار هزینه دارد، اما افزایش فراوری از چاه های کم بازدِه، هزینه کمتری دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 29 بهمن 1400 بروزرسانی: 29 بهمن 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2129

به "فراوری نفت ایران تا اسفند به قبل از زمان تحریم بر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نفت ایران تا اسفند به قبل از زمان تحریم بر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید