کوشش اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا

به گزارش آسمان تو، یک هفته پس از پیروزی حزب بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی انگلیس، نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند از دولت لندن خواست تا با واگذاری اختیار قانونی برای برگزاری همه پرسی جدایی این منطقه از انگلیس موافقت کند.

کوشش اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

استرجن امروز (پنجشنبه) طی سخنانی در مقر دولت محلی اسکاتلند بیان کرد که اتفاق نظر برای برگزاری همه پرسی دوباره رو به افزایش است و ملت اسکاتلند حق دارند که برای آینده خود تصمیم گیری نمایند.

وی گفت: از دولت انگلیس می خواهیم که برای واگذاری اختیاری که به مجلس [محلی] اسکاتلند حق تصویب لایحه برگزاری همه پرسی استقلال را اعطا می نماید، مذاکره و موافقت کند.

سروزیر اسکاتلند میخواهد تا در نیمه دوم سال آینده میلادی همه پرسی جدایی این منطقه از انگلیس را برگزار کند. او با استناد به نتیجه انتخابات مجلسی هفته گذشته انگلیس که در جریان آن حزب ملی اسکاتلند پیروز شد 48 کرسی از 59 کرسی متعلق به اسکاتلند را تصاحب کند مدعی است که بهانه لازم برای برگزاری همه پرسی مجدد وجود دارد.

استرجن امروز در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز، برخورداری از حق استقلال عمل برای اسکاتلند را حائز اهمیت توصیف کرد و اضافه نمود: ملت اسکاتلند در انتخابات هفته گذشته به روشنی بیان کردند که تمایلی به خروج از اتحادیه اروپا توسط دولت محافظه کار به رهبری بوریس جانسون ندارند. وی اضافه نمود: اگر از حق برگزاری همه پرسی استقلال محروم شویم، این آینده ای است که در انتظار ما خواهد بود.

اولین همه پرسی استقلال اسکاتلند در روز 18 سپتامبر 2014میلادی (27 شهریور 1393) برگزار گردید که در جریان آن 55 درصد از رأی دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به ترک انگلیس رأی دادند.

استرجن و سایر حامیان برگزاری همه پرسی مجدد در خصوص حق معین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

دولت مرکزی لندن تاکنون با طرح برگزاری همه پرسی دوباره در اسکاتلند مخالفت نموده و معتقد است که بایستی به نتیجه همه پرسی سال 2014 میلادی احترام گذاشته گردد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 732

به "کوشش اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی استقلال از بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید