تعدیل با یک پیغام ساده؛ بروید خانه خبرتان می کنیم! ، پس لرزه های ویدئوی رئیس یک بیمارستان ، واکنش عجیب معاون وزیر

به گزارش آسمان تو، کاهش درآمد بیمارستان های خصوصی به دلیل شیوع کرونا، موجب شده است که آنها قرارداد بسیاری از پرستاران را تمدید نکنند.

تعدیل با یک پیغام ساده؛ بروید خانه خبرتان می کنیم! ، پس لرزه های ویدئوی رئیس یک بیمارستان ، واکنش عجیب معاون وزیر

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت فلزی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهروند، یک پیغام ساده: بروید خانه، خبرتان می کنیم. از اواخر اسفند و اوایل فروردین، بیمارستان های خصوصی ایران شاهد تعدیل تعداد زیادی از پرستاران بوده اند؛ درحالی این روزها تصاویر پرستاران با رد ماسک و عینک روی صورت ، بازنشر و از فداکاری هایشان بسیار گفته می گردد. بهانه برای قطع همکاری، خاتمه قرارداد و خالی شدن بیمارستان از بیماران و ضدعفونی کردن محیط است. بیمارستان های خصوصی در بیشتر شهرها کمترین درگیری را با بیماران مبتلا به کرونا داشته اند.

آنها جزو مراکز درمانی اند که پذیرش بیمار کرونایی ندارند یا اگر هم مانند بعضی از بیمارستان ها پذیرش داشته باشند، مبلغی دریافت می نمایند، آن هم تنها برای شروع درمان. همین هم شده تا بیمارستان های دولتی به عنوان کانون بستری بیماران مبتلا به کرونا مشخص شوند.

آقای میم، پرستار آی سی یوی یک بیمارستان خصوصی درتهران است و می گوید هفتم فروردین ماه به او گفتند فعلا مرخص است تا وقتی دوباره خبرش نمایند. او بیش از 20 سال سابقه پرستاری دارد که چهارسال آن در همین بیمارستان بوده است.

به جز او، حدود 30نفر از همکارانش در همان بخش هم مشمول این تصمیم گیری شده اند: ما شرایط سختی را می گذرانیم و بسیاری از پرستاران امیدوارند که دوره بیکاری موقت باشد و آنها دوباره به سرکارشان برگردند. به همین دلیل خیلی تمایلی به اعتراض ندارند، چون نگران ازدست دادن شغل شان هستند.

آقای میم می گوید، بخش های بیمارستان های خصوصی خالی است اما پرستاران گناهی ننموده اند. آنها اجاره خانه و قسط دارند و پرداخت نشدن نزدیک به 3 ونیم میلیون تومان زندگی شان را با مشکل روبرو می نماید: این اتفاق تنها برای این بیمارستان نیفتاده. بیمارستان های دیگری هم همین تصمیم را برای پرستاران گرفته اند.

او می گوید، همه صحبت از تکریم پرستاران می نمایند درحالی که مدیران بیمارستان های خصوصی، تصمیم به خاتمه همکاری با این افراد گرفته اند. به گفته پرستار آی سی یوی این بیمارستان، قرارداد بیمارستان های خصوصی با پرستاران دو سه ماهه است و پرستار نمی داند بعد از سه ماه آیا باز هم شغلی دارد یا خیر: ما امنیت شغلی نداریم و این ضعف اداره کار است. الان هم برویم شکایتی کنیم، می گویند خودتان قرارداد امضا نموده اید.

او و همکارانش از اینکه در صنف درمان اختلاف درآمدی بالایی وجود دارد، گلایه دارد و می گوید یک کارمند ممکن است نصف مدیرش حقوق بگیرد اما در بیمارستان فاصله با پرستاران خیلی بیشتر است و خیلی راحت از نیروهایشان می گذرند و بیمه و حقوق را قطع می نمایند. همه اینها درشرایطی است که به گفته این پرستار، تعداد زیادی از آنها مبتلا به کرونا شده اند و چاره ای جز خانه نشینی نداشته اند: یکی از همکاران ما مبتلا به کرونا شد و 20روز در خانه قرنطینه شد. جالب است که همان پرستار هم جزو نیروهای تعدیل شده است.

او می گوید، در بیمارستانی به پرستاران گفته اند بروید خانه تان تا خرداد، در این مدت هم خبری از حقوق نیست. در بیمارستان دیگری می گویند پرستاران را کم نموده اند و تنها درصورت حضور آنها حقوق پرداخت می نمایند.

به دنبال انتشار این خبرها، تنها مدیری که خودش این تعدیل را اعلام نموده، رئیس بیمارستان آتیه است که ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن، تصمیم گیری در زمینه تعدیل نیروها را سخت عنوان نموده. او در این ویدیو گفته که ما نمی توانستیم به 1200نفر حقوق بدهیم به همین دلیل قرارداد 50 درصد نیروها را لغو کردیم: برای 50 درصد باقی مانده هم تنها قادر به پرداخت 20روز حقوق بدون کارانه داریم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای ویدئویی که فضای مجازی را پر کرد | تعدیل 50 درصد کادر درمان آتیه و بغض پدرانه رئیس بیمارستان

مطالبات پرستاران حتی در اپیدمی کرونا پرداخت نشد | پای دلالان در میان است؟

  • هر بیمارستان تصمیم خودش را می گیرد

ماجرای تعدیل پرستاران اما تنها به بیمارستان های خصوصی تهران محدود نمی گردد، در شهرهای دیگر هم همین شرایط وجود دارد. محسن حافظی، سرپرستار اتاق عمل بیمارستان دنای شیراز و عضو هیأت مدیره نظام پرستاری این شهر است و حالا در گروه نیروهای تعدیل شده واقع شده است: در این بیمارستان با افرادی که در دو بیمارستان فعالیت می کردند یا بازنشسته شده بودند، قطع همکاری شد و آنهایی هم که ماندند، تنها حقوق پایه دریافت می نمایند. با توجه به اینکه تفاوت زیادی بین حقوق پایه و بیمه بیکاری نیست، پرستاران باقی مانده ترجیح به ماندن در بیمارستان کردند.

به گفته او در کل بیمارستان تنها پنج بیمار بستری اند، مطب ها تعطیل است و پزشکان جراحی ندارند. این درحالی است که هزینه های بیمارستان با انجام جراحی تأمین می گردد. از سوی دیگر 70 درصد بیماران این بیمارستان از شهرهای دیگر می آیند و ممنوعیت تردد عملا منجر به قطع چرخه ورود بیماران شده است. البته به گفته حافظی و سایر همکارانش مشکل مالی بیمارستان ها سبب شده مدیران از شرایط استفاده نمایند و نیروهایی را که از آنها راضی نبودند یا قبلا نسبت به شرایط اعتراضاتی داشتند، در فهرست تعدیلی ها قرار دهند.

محسن حاتمی دیگر عضو هیأت مدیره نظام پرستاری شیراز هم می گوید که پرستار یکی از بیمارستان های نیمه خصوصی شیراز نسبت به ملزومات بهداشتی در برابر کرونا اعتراض نموده بود که نخستین نفر اسمش را در فهرست تسویه حساب دید. او می گوید قرار است این اتفاقات به صورت گزارش مکتوبی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز داده گردد: بعضی از پرستاران با ما تماس می گیرند و گریه می نمایند. آنها پول اجاره خانه شان را هم ندارند. اسفند ماه با آنها تسویه نموده اند.

هر بیمارستان خصوصی تصمیم خودش را دارد، بعضی از آنها به پرستاران اعلام نموده اند سرکارتان بیایید، اما از حقوق خبری نیست.

محمود عمیدی، عضو شورای مرکزی خانه پرستار این نوع برخورد با پرستاران را کاسب کارانه می داند. او می گوید بهتر بود به جای تعدیل این نیروها در بخش دولتی به کار گرفته می شد: ما مدیریت بحران نداریم. تمام افرادی که در مراکز دانشگاهی فعال اند، سهامدار بیمارستان های خصوصی اند و می توانستند فکری به حال این افراد نمایند. وزارت بهداشت به جای توجیه وضع مالی بیمارستان ها بهتر بود که این مشکل را حل می کرد. نیروهای بیکارشده چگونه زندگی نمایند؟

او از این پرستاران می خواهد به اداره کار بروند و شکایت نمایند: وزارت بهداشت متولی پرستاران است، اما کاری نمی نماید. سازمان نظام پرستاری هم موضع وزارت بهداشت را دارد. این تعداد پزشک و پرستار جان شان را از دست دادند چه کردند؟ هیچ.

  • پیگیری موضوع از وزارت کار و قوه قضائیه

اما حمیدرضا عزیزی، دبیر شورای عالی نظام پرستاری کشور و معاون توسعه این سازمان وعده می دهد که حتما این موضوع را از وزارت بهداشت، وزارت کار و قوه قضائیه پیگیری می نمایند.

او از شرایط مالی بیمارستان ها و مسائلی که برای پرستاران ایجادشده، باخبر است و می گوید در جلسه ای که با سازمان برنامه و بودجه داشته اند، این دغدغه ها عنوان شده است: اتاق عمل ها و بخش های درآمدزای بیمارستان های خصوصی از کار افتاده اند و به نظر می رسد پس از کرونا حداقل تا چند ماه هم مردم اعتماد لازم را برای مراجعه به بیمارستان ها و شروع درمان نداشته باشند. از آن طرف هم برای همکاران مان مسائل معیشتی ایجاد شده است و بیمارستان ها نمی توانند به آنها کارانه بدهند.

به گفته او بیمارستان های خصوصی در شرایط عادی درآمدهای بالایی دارند و سود فراوانی به دست می آورند و حالا که این شرایط پیش آمده است، نباید بودجه را قطره چکانی نمایند. این موضوع برای سازمان نظام پرستاری به هیچ وجه قابل قبول نیست.

  • معاون درمان: گزارش رسمی و مکتوبی به دستم نرسیده

وزارت بهداشت کمابیش از این تعدیل ها باخبر است، اما تا به امروز اقدامی ننموده است. پیش از این کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به این خبر گفته بود که اقتصاد بیمارستان های خصوصی شنماینده شده است و آنها در معرض ورشکستگی قرار گرفته اند و با این اظهارات اقدام روسای هیأت مدیره این بیمارستان ها را توجیه کرد. همه اینها در شرایطی است که براساس تصمیم دولت در اواخر اسفند قرار بود 10 هزار نفر که در قالب های مختلف به یاری نظام سلامت آمده اند، استخدام شوند و سهم پرستاران از این ماجرا 45 درصد یعنی 4 هزار و 500 استخدام بود.

جهانپور چند روز پیش گفت که کوشش می گردد در جذب این تعداد، از آن پرستاران هم استفاده گردد.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت که باید در جریان جزییات این قطع همکاری ها باشد، دیروز در نشست خبریگفت که هنوز گزارش مستند رسمی در این زمینه به دست او نرسیده است.

او گفت که با مدیران بیمارستان های خصوصی صحبت هایی داشته، اما گزارش مکتوبی به او نداده اند.

جان بابایی در ادامه هم درباره استفاده از پرستاران تعدیل شده در بیمارستان های دولتی، چنین اتفاقی را ممکن ندانست، چراکه استخدام این افراد در بخش دولتی براساس آیین نامه استخدامی است: ما مصوبه ای در دانشگاه های علوم پزشکی داریم که در شرایط بحران کرونا با پرستاران قراردادهای 89 روزه می بندند تا بعدا برایمان بار قانونی نداشته باشند. او درباره استخدام این نیروها هم گفت اولویت با کسانی است که در بخش کرونا کار نموده باشند.

معاون درمان وزیر بهداشت تنها راهکار را خرید خدمت از بیمارستان های خصوصی و شروع به کار فعالیت این بخش دانست: از امروز (چهارشنبه) آیین نامه هایی به مراکز خصوصی اعلام می گردد تا به تدریج خدمات سرپایی را شروع نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 962

به "تعدیل با یک پیغام ساده؛ بروید خانه خبرتان می کنیم! ، پس لرزه های ویدئوی رئیس یک بیمارستان ، واکنش عجیب معاون وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعدیل با یک پیغام ساده؛ بروید خانه خبرتان می کنیم! ، پس لرزه های ویدئوی رئیس یک بیمارستان ، واکنش عجیب معاون وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید