تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

به گزارش آسمان تو، خبرنگاران : نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کردند.

تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، کنندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با 132 رأی موافق، 60 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 227 کننده حاضر در جلسه، کلیات طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساندند.

خاندوزی: ما به دنبال کاهش فعالیت های غیرمولد و دلالی هستیم

سید احسان خاندوزی در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: با این اقدام، گام اساسی برای رونق تولید برداشته می شود و از سوی دیگر، جذابیت فعالیت های دلالی و غیرمولد کاهش می یابد و نقدینگی در حوزه فعالیت های مولد به کار گرفته می شود و رشد و اشتغال را در کشور به دنبال دارد.

وی بیان نمود: بسکمک از کشورها یک قرن است که چه قوانینی را دارند و این کار عامل مؤثری برای تشویق فعالیت های تولیدی و همچنین کاهش فاصله طبقاتی در کشور است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شرح داد: در حال حاضر می بینیم که میزان نوسان و شوک قیمتی در به شکل متناوب و حتی بالاتر از کشور است و این نشان دهنده آن است که جذابیت برای فعالیت های دلالی و غیرمولد بسیار زیاد است و تقاضاهای کاذب باعث افزایش قیمت ها شده است.

خاندوزی ادامه داد: ما سال ها منتظر بودیم تا دولت سال ها این لایحه را به مجلس ارائه کند اما این کار را نکرد و مجلس خودش قدم مهمی در این باره برداشت. این طرح باعث کاهش تقاضاهای کاذب و دلالی و واسطه گری می شود و همچنین بخش های تولیدی هم از آن منتفع می شوند.

وی افزود: از سوی دیگر، این طرح به تولیدکنندگان مسکن و خودرو و همچنین به اکثریت جامعه که به اندازه نیاز خود از کالاهای سرمایه ای بهره مند هستند، ضرری را وارد نمی کند و صرفاً این اقتصادیات از سودگران و واسطه گران اخذ می شود.

نظری: باید با احتکار مبارزه شود

در ادامه جلسه، سید غنی نظری هم در موافقت با کلیات این طرح، گفت: همانطور که معلمان و کارمندان به محض دریافت حقوق اقتصادیات می دهند، باید از دلالان و سوداگران هم اقتصادیات گرفته شود و یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی کشور، افزایش و ایجاد پایه های جدید اقتصادیاتی است.

وی با بیان اینکه تصویب این قانون باعث جلوگیری از سوداگری و رانت خواری می شود، گفت: اگر ما به دنبال رفع مسائل و کمک به محرومان هستیم، باید این طرح را به تصویب برسانیم و این طرح برای مبارزه با احتکار بسیار مهم است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرح داد: اقتصادیات بر عایدی سرمایه باعث می شود که مردم راحت تر سرمایه گذاری کنند و همچنین این طرح یکی از مهم ترین قدم ها در اصلاح ساختار بودجه است.

پورابراهیمی: دولت لایحه اقتصادیات بر عایدی سرمایه را ارائه نداد

در ادامه جلسه، محمدرضا پورابراهیمی درباره طرح اقتصادیات بر عایدی سرمایه، گفت: قطعاً اگر تقاضا برای مسکن و خودرو واقعی باشد، قیمت ها متعادل می شود اما زمانی که تقاضای سفته بازی و دلالی وجود دارد، هر چقدر هم که عرضه شود، باز هم کافی نیست و قیمت ها افزایش می یابد.

وی متذکر شد: از ابتدای تشکیل مجلس یازدهم، ما سابقه رسیدگی به موضوع اقتصادیات بر عایدی سرمایه را مورد بررسی قرار دادیم و دولت هم گفت که لایحه ارائه می دهد اما این کار را انجام نداد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرح داد: کمیسیون اقتصادی موضوعات دیگری از جمله اصلاح قانون بانک مرکزی و توجه به ساماندهی بانکداری را هم در دستور کار خود قرار داده و این موضوع به حل کشور کمک می کند.

نیکزاد: اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد

همچنین علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، درباره این طرح، گفت: اقتصاد ما بیشتر اقتصاد دلالی است درحالی که اقتصاد باید تولیدمحور باشد و تنها راه حل مسائل ما توجه به سیاست های است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی شرح داد: تصویب این طرح می تواند از فعالیت های دلالی و سفته بازی جلوگیری کند و همچنین باعث ایجاد یک پایه جدید اقتصادیاتی می شود و درآمد نفتی از بودجه جدا خواهد شد.

وی گفت: طبق نظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، این طرح دو شوری می شود و کنندگان می توانند پیشنهادات و نکات مورد نظر خود درباره جزئیات این طرح را در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کنند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1866

به "تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید