باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود قضات به عرصه وکالت شد

به گزارش آسمان تو، یک وکیل دادگستری با طرح این سوال که آیا ایجاد امتیاز برای قضات و دارندگان سوابق خدمات قضایی جهت اخذ پروانه وکالت، با منطوق و صریح اصل 28 قانون اساسی که تساوی همه افراد و آحاد ملت جهت اختیار مشاغل گوناگون را تصریح نموده مخالف نیست؟ تاکید نمود که باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود قضات به عرصه وکالت شد.

باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود قضات به عرصه وکالت شد

سیدمهدی موسوی شهری در گفت وگو با خبرنگاران درباره قانون مممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: هر چند قانون منع بکارگیری بازنشستگان که اخیرا به تصویب رسیده به دلیل گستردگی استثنائات و معافیتهای آن، عملا در عرصه مدیریتی تغییر چندانی بوجود نخواهد آورد و امیدی در جوان سازی بدنه مدیریتی در چند سال آتی و پیش رو ملاحظه نخواهیم کرد، اما روح کلی و هدف نهایی از وضع قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان ایجاد شرایط مناسب برای ورود جوانان جویای کار به عرصه اشتغال و برطرف معضل بیکاری و به نوعی کاهش هزینه های اجتماعی و مالی دولت و توانمندسازی آن بوده است و همین روح کلی در بقیه عرصه های شغلی همچون وکالت نیز باید تعمیم داده شود.

وی اضافه کرد: مثلا ایجاد امتیاز یا اولویت شغلی وکالت برای بازنشستگان یا دارندگان سوابق خدمات قضایی باید با وضع قوانین مناسب به صورت جدی اصلاح شود. واقعیت این است که در اوایل تاسیس و تشکیل دادگستری نوین، تعداد تحصیل کردگان حقوقی بسیار کم بوده و به تبع آن وکلای دادگستری متناسب با احتیاج جامعه نبوده است لذا در سال 1315 که اولین قانون تفصیلی و جامع در خصوص وکالت به تصویب رسیده است امتیاز خاص برای دارندگان سوابق خدمات قضایی برای اولین بار در مواد 3 و 4 و 5 این قانون جهت اخذ پروانه وکالت ایجاد شد تا بدین شکل احتیاج جامعه به تخصص وکلا به فوریت برآورده شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: سپس در سال 1333 همزمان با به رسمیت شناختن استقلال کانون وکلا، برای دارندگان سوابق خدمات قضایی امتیاز اخذ پروانه وکالت درجه اول را با شرایط جدید موکدا تاکید کردند. بعد از انقلاب هرچند به طور صریح به این امتیاز اشاره نگردیده اما در تبصره 4 ماده 6 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 1376 به طور تلویحی و ضمنی بر تجویز امتیاز دارندگان سوابق خدمات قضایی جهت اخذ پروانه وکالت اشاره گردیده است.

وی با اشاره به ورود قضات بازنشسته به عرصه وکالت گفت: ورود قضات بازنشسته به عرصه وکالت در تحکیم و تقویت نهاد وکالت موثر بوده و هیچکسی نمی تواند نقش مثبت آنها را در شکل گیری و استمرار و صندلی اعتباری امروز کانون های وکلا نادیده بگیرد.

موسوی شهری اضافه کرد: به نظر من تعداد قضات بازنشسته در عمل آنقدر چشمگیر و زیاد نیست که خللی به حقوق سایر داوطلبین شغل وکالت وارد آورد؛ بنابراین ایرادی ازین حیث بر ورود دارندگان سوابق قضایی به عرصه وکالت وارد نیست ولی آنچه که موجبات نگرانی را فراهم نموده ایجاد رانت و نفوذ و مفسده ای است که از روابط دوستانه قضات بازنشسته با همکاران سابقشان حاصل می شود. علاوه بر این، تبعیض در همه اشکال خود مذموم و مردود است.

این وکیل دادگستری اعلام کرد: به موجب اصل 28 قانون اساسی داشتن شغل جزو حقوق اساسی همه آحاد ملت است و همچنین دولت موظف است با رعایت احتیاج جامعه برای همه افراد، شغل ایجاد کند و نیز دولت موظف است شرایط مساوی برای اشتغال افراد فراهم نماید. حال سوال اینجاست، آیا ایجاد امتیاز برای قضات و دارندگان سوابق خدمات قضایی جهت اخذ پروانه وکالت، با منطوق و صریح اصل 28 قانون اساسی که تساوی همه افراد و آحاد ملت جهت اختیار مشاغل گوناگون را تصریح نموده مخالف نیست؟ ایا ایجاد امتیاز برای دارندگان سابقه قضایی یک نوع تبعیض صنفی نیست؟

موسوی شهری اضافه کرد: هم اکنون که تعداد فارغ التحصیلان حقوقی زیاد هستند و احتیاج جامعه به گونه ای نیست که در صورت عدم الحاق قضات بازنشسته یا سایر دارندگان سوابق خدمات قضایی به جرگه وکالت لطمه ای به مردم لطمه وارد شود عملا شان وضع قانون وکالت سال 1315 و لایحه استقلال کانون مصوب 1333 مبنی بر اعطای امتیاز برای دارندگان سوابق قضایی منتفی گردیده است؛ بنابراین با منتفی شدن دلایل ضرورت اعطا یامتیاز برای الحاق قضات و سایر دارندگان سوابق قضایی به حیطه وکالت باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود به قید و شرط قضات و دارندگان سوابق قضایی به عرصه وکالت شد.

وی در سرانجام گفت: از طرف دیگر بی انصافی است که عده ای از مجاری گوناگون دو یا چند در آمد داشته باشند و عده ای جوان آماده به کار از حداقل زندگی بی بهره باشند و حتی یک شغل مناسب نداشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 72

به "باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود قضات به عرصه وکالت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید با تصویب قانونی جدید مانع ورود قضات به عرصه وکالت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید