اهمیت ورزش خانگی در بحبوحه کرونا

به گزارش آسمان تو، شیوع 15 ماهه کرونا، بیشتر مردم را نه فقط با مسائل مالی و رکود کسب وکار که با فقر فعالیت فیزیکی و ورزشی نیز روبه رو نموده است، به خصوص سالمندان که بیرون رفتن شان در این مدت بسیار محدود شده و با آسیب های اسکلتی و عضلانی ناشی از پوکی استخوان و ضعف استخوان ها روبرو شده اند.

اهمیت ورزش خانگی در بحبوحه کرونا

جوان ترها هم با چاقی، اضافه وزن، ضعف و خستگی های عضلانی دست و پنجه نرم می نمایند. در چنین شرایطی موثرترین توصیه برای پیشگیری از این آسیب ها ورزش در منزل یا حیاط معدود خانه های حیاط دار است.

انجام تمرین های هوازی مثل ایروبیک، پیاده روی تند و درجا دویدن در محیط خانه به شدت به تقویت عضلات تنفسی، بهبود عملکرد قلبی و ریوی علاوه بر تقویت عضلات حرکتی بدن یاری می نماید.

با هدف مطلع شدن از اهمیت ورزش خانگی در همه گیری کرونا با احمدرضا فیروزی، فیزیوتراپیست و دبیر شاخه فیزیوتراپی ورزشی انجمن فیزیوتراپی ایران گفت وگو نموده ایم.

چرا در همه گیری کووید 19 بر انجام ورزش خانگی تاکید می گردد؟

شکی نداریم که شیوه بیماری کرونا باعث تغییر عادت های روزانه مردم دنیا شده است و ورزش کردن که عمدتا در محیط های باشگاهی و به صورت دسته جمعی انجام می شد را هم مختل نموده است. با توجه به همه گیری کرونا، تا حد امکان تمرین های ورزشی باید به صورت فردی و در محیط خانه انجام گردد، مخصوصا افراد دارای بیماری خاص و سالمندان باید به شدت به این مسأله توجه نمایند. داشتن زندگی بدون تحرک عامل بیماری های خطرناکی مثل چاقی، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و ... است. در واقع افراد با تحرک و ورزش کردن می توانند زندگی با نشاطی را برای خود رقم بزنند.

این ورزش ها چه اثراتی بر تقویت سیستم اسکلتی عضلانی و نیز پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز دارد؟

ثابت شده که ورزش نکردن و کم تحرکی می تواند سر منشأ بیماری های اسکلتی عضلانی باشد که باید با انجام تمرین های ورزشی ساده در خانه از بروز آن جلوگیری کنیم. ورزش هایی مانند پیاده روی سریع باعث تقویت تراکم استخوان ها می گردد. همچنین تمرین های سبک کششی منجر به افزایش استقامت عضلانی و پیشگیری از بروز پوکی استخوان می گردد.

آیا یک الگوی ورزشی قابل اجرا در آپارتمان برای همه افراد وجود دارد؟

طبق توصیه سازمان بهداشت دنیای بهتر است در دوران همه گیری کووید 19 تمرین های ورزشی به طور روزانه در خانه نهایتا هر جلسه یک تا یک و نیم ساعت انجام گردد. ضروری است افراد قبل و بعد از تمرین از آب و مایعات به مقدار زیاد استفاده نمایند تا بدن آب مورد احتیاج برای متابولیسم خود را در اختیار داشته باشد. همچنین افراد باید از لباس های مناسب که منافذ برای عبور داشته باشد استفاده نمایند و در منزل جایی را انتخاب نمایند که دارای ایمنی مناسب باشد.

بی توجهی به تمرین های کششی پیش از ورزش کردن، افراد را با چه خطراتی روبرو می نماید؟

قبل از شروع هر جلسه تمرین باید ابتدا تمرین های کششی انجام گردد. انجام این تمرین ها یاری می نماید تا سوزش و آسیب دیدگی عضلانی کاهش یابد. پرداختن به تمرین های کششی در شروع و سرانجام حرکات ورزشی الزامی است. هنگام سرد کردن با حرکات کششی، عضلات درگیر در تمرین باعث دفع و کاهش ترشح اسید لاکتیک در عضلات و خون می گردد. در آخر تمرین هم ضروری است حتما حرکات کششی عضلات برای سرد کردن صورت بگیرد تا از بروز آسیب و خستگی زیاد به خاطر تجمع اسید لاکتیک جلوگیری گردد.

موثرترین و قابل اجراترین ورزش های خانگی چیست؟

بعد از حرکات کششی که گفته شد باید بدن را با حرکات هوازی با شدت پایین، گرم کنیم، این تمرین ها شامل دویدن آرام، پرش، بالا آوردن زانو، خم شدن با پاهای صاف و خم کردن زانو با پاهای ایستاده است که باید حدود 5 تا 10 دقیقه تمرین را شامل گردد. بعد از گرم کردن باید تمرین های اصلی را انجام داد که شامل حرکت لانک، شنا، اسکات، پرس بالای سر با دمبل سبک، پل زدن باسن، پلانک های یک طرفه رو به جلو و بالا بردن دست و پای مخالف در حالت چهار دست و پا می گردد.

آیا تمرین های ورزشی خاصی باید در خانه انجام گردد؟

دبیر شاخه فیزیوتراپی ورزشی انجمن فیزیوتراپی ایران در پاسخ به این سوال می گوید: تمرین ها در منزل باید متناسب با شرایط جسمی فرد صورت بگیرد و بهتر است شخص قبل از انجام تمرین ها از طرف فیزیوتراپیست مورد آنالیز و معاینه قرار بگیرد تا تمرین های مناسب با شرایط جسمی اش را بگیرد.

فیروزی می افزاید: افراد به صورت یک روز در میان می توانند تمرین هایی با شدت متوسط را انجام دهند. بهتر است افراد در ابتدای انجام تمرین های اختصاصی با یک متخصص فیزیوتراپی به صورت تلفنی مشورت نمایند تا در صورت بروز درد در عضلات از انجام بعضی تمرین های ورزش منع شوند.

پونه شیرازی - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1840

به "اهمیت ورزش خانگی در بحبوحه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت ورزش خانگی در بحبوحه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید