انحصارگرایی علت اصلی کمبود پزشک در کشور ، اختیار جذب دانشجویان پزشکی برعهده وزارت علوم قرار گیرد

به گزارش آسمان تو، یک کارشناس حوزه سلامت درباره کمبود پزشک عمومی و تخصصی در کشور و دلایل اصلی آن شرح داد و گفت: باید اختیار جذب پزشک از وزارت بهداشت گرفته و به وزارت علوم سپرده گردد.

انحصارگرایی علت اصلی کمبود پزشک در کشور ، اختیار جذب دانشجویان پزشکی برعهده وزارت علوم قرار گیرد

سید حسن موسوی فرد، کارشناس حوزه سلامت در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران پیرامون کمبود پزشک در کشور گفت: مهم ترین مسئله ای که کشور برای بحث سلامت در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می نماید، موضوع کمبود پزشک عمومی و متخصص است. با توجه به این که از اول انقلاب تا به حال، ظرفیت های پزشکی و آموزشی کشور افزایش پیدا نموده و همچینن احتیاج کشور به بحث سلامت نیز بیشتر شده، اما متأسفانه ظرفیت های پزشکی ما کاهش پیدا نموده است.

وی ادامه داد: یعنی در اول انقلاب که از جهت پذیرش دانشجوی پزشکی که نقطه ورود افراد به این موضوع است، شرایط بهتری داشتیم. آمار ها نیز نشان می دهد که بسیاری از دانشگاه های مطرح کشور، دو برابر ظرفیت فعلی در حال تربیت دانشجویان پزشکی بودند و اگر فرایند گذشته ادامه پیدا می کرد، الان جایگاه مطلوبی داشتیم. اما متاسفانه این فرایند ادامه پیدا نکرد. از طرفی فرایند جمعیتی کشور به سوی پیری است و این باعث می گردد احتیاج به خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر گردد.

این کارشناس حوزه سلامت گفت: طبق محاسبات اجرا شده یک فرد سالمند چند برابر فرد سالم احتیاج به مراقبت و رسیدگی دارد. این نکته نیز حائز اهمیت است که افرادی که ابتدای انقلاب به عنوان نسل پزشک تربیت شده اند، رو به پیری رفته اند و از عرصه خدمت کم کم خارج می شوند و این موضوع اهمیت اضافه شدن پزشک تازه به کشور را دو چندان می نماید.

تعارض منافع وزارت بهداشتی ها برای جذب پزشک

وی درباره علت کمبود پزشک بیان نمود: در گذشته همچین تصوری نبود که ما با کمبود پزشک روبرو هستیم و بعضی از مسئولین وزارت بهداشت فکر می کردند پزشک زیاد داریم و حتی اقداماتی نموده بودند تا عده ای از پزشکان را به خارج از کشور بفرستند تا بیکار نمانند. درحالی که بعدا آمار ها نشان داد که این برداشت غلط بوده و سرانه جذب پزشک در کشور به نسبت سایر کشور ها نشان می دهد که ما از آن ها بسیار کمتر پزشک جذب می کنیم.

موسوی فرد اذعان داشت: شواهد میدانی نیز نشان می دهد که هرجایی مراجعه می کنیم، کمبود پزشک متخصص و حتی عمومی داریم و این موضوع در کیفیت پایین خدمات و صف های طولانی نوبت دهی به خوبی قابل مشاهده است. حتی قیمت بالای خدمات پزشکی نیز گواه بر این امر است. در حال حاضر مسئولین برای جذب پایین پزشک این علت را می آورند که ممکن است پزشکان بیکار شوند. اما در حقیقت این دلایل درست نیستند و انحصار گرایی علت اصلی کمبود جذب پزشک در کشور است. تربیت دانشجوی پزشکی نه تنها برای وزارت بهداشت هزینه ندارد، بلکه عایدی هم دارد. چرا که بخش عمده خدمات پزشکی در کشور را دانشجویان ارائه می دهند. پس نه آگاهی و نه ناتوانی وزارت بهداشت علت عدم جذب پزشک نیست. بلکه به نظر می آید علت اصلی این موضوع چیزی جز تعارض منافع مسئولین و مدیران وزارت بهداشت نیست.

موسوی فرد، تعارض منافع در وزارت بهداشت را علت ممانعت این وزارت در جذب پزشک دانست و گفت: متاسفانه علیرغم تمامی تذکراتی که سال گذشته داده شده و دولت نیز یک میثاق نامه درباره تعارض منافع امضا نموده، اما در وزارت بهداشت این مورد اصلا رعایت نشده است. چرا که هم وزیر بهداشت و هم معاونین او پزشک هستند.

وزارت بهداشت در مقابل افزایش دانشجوی پزشکی مقاومت می نماید

وی اضافه نمود: در حقیقت این مدیران در بحث جذب پزشک به طور جدی دچار تعارض منافع شده اند و از سمت همکاران خود تحت فشار هستند و طبیعیست که طرف آن ها را در هر موضوعی بگیرند. با این وجود که بیشتر مردم با مسئله ای جدی در بحث دسترسی به پزشک رو به رو هستند و هزینه های بالایی را متحمل می شوند، اما متاسفانه وزارت بهداشت در مقابل افزایش دانشجوی پزشکی مقاومت می نماید. به همین علت ضروری است برای جلوگیری از تعارض منافع در این موضوع، اختیار جذب دانشجویان پزشکی را از وزارت بهداشت بگیریم و مثل گذشته که ظرفیت دانشجویان پزشکی به وسیله وزارت علوم مشخص می شد، الان نیز این وظیفه را بر عهده وزارت علوم قرار دهیم.

این کارشناس حوزه سلامت در انتها پیرامون کمبود پزشک متخصص در کشور گفت: بحران در شرایط تعداد پزشک متخصص بیشتر از پزشک عمومی است. شواهد نیز نشان می دهد که در عرصه تخصص به طور جدی دچار مشکل هستیم، اما متاسفانه این تعارض منافع باعث شده رزیدنت ها تحت فشار قرار بگیرند و آن قدری کمبود پزشک وجود دارد که کسی نباید نگران بحث درامد خود باشد. با این شرایط فعلی نیز نمی توان خیلی امیدوار بود مسئولان مربوطه تغییر کلی در شرایط پزشکی کشور به وجود آورند و اگر این چنین گردد ضروری است اختیار جذب پزشک از وزارت بهداشت گرفته گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 2063

به "انحصارگرایی علت اصلی کمبود پزشک در کشور ، اختیار جذب دانشجویان پزشکی برعهده وزارت علوم قرار گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصارگرایی علت اصلی کمبود پزشک در کشور ، اختیار جذب دانشجویان پزشکی برعهده وزارت علوم قرار گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید