افزایش 125 درصدی شاخص کل بورس نسبت به سال گذشته

به گزارش آسمان تو، خبرنگاران: شاخص کل بورس تهران در خاتمه هفته سوم خردادماه امسال با 125 درصد افزایش نسبت به خاتمه سال 1398، مقدار یک میلیون و 153 هزار واحد را ثبت کرد.

افزایش 125 درصدی شاخص کل بورس نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگاران به نقل از بازار سرمایه ایران، ارزش کل بازار اوراق بهادار شامل ارزش بازارهای بورس، فرابورس، بورس انرژی و کالا در انتها هفته سوم خردادماه امسال بالغ بر 57 هزار و 173 میلیارد ریال شد که در مقایسه با انتها خردادماه سال قبل 365.5 درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین ارزش بازار اوراق بهادار در انتها سال 1398 بیش از 26 هزار و 149 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با انتها سال 1397 حدود 177 درصد افزایش یافت.

ارزش معاملات

ارزش معاملات انواع اوراق بهادار در بازارهای بورس، فرابورس، بورس کالا و انرژی از ابتدای امسال تا انتهای هفته سوم خردادماه 7 هزار و 487 میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با سه ماهه اول سال 1398 بیش از 421 درصد افزایش داشته است.

همچنین مقدار این شاخص مهم در بازار سرمایه در 12 ماهه سال 1398 در مجموع بیشتر از 10 هزار و 132 میلیارد ریال بوده که مقایسه آن با سال 1397 حاکی از رشد 177 درصدی آن است. از طرفی، متوسط ماهانه ارزش معاملات در دو ماهه نخست سال 1399 بالغ بر 2 هزار و 766 میلیارد ریال بوده که از این نظر نسبت به متوسط ماهانه ارزش معاملات در سال 1398، 228 درصد افزایش داشت.

شاخص ­های بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران در انتها هفته سوم خردادماه امسال با 125 درصد افزایش نسبت به انتها سال 1398، مقدار یک میلیون و 153 هزار واحد را ثبت کرد. همچنین این شاخص در انتها سال 1398 با ثبت مقدار 512 هزار و 900 واحد نسبت به انتها سال 1397 حدود 187 درصد افزایش یافت.

شاخص کل فرابورس نیز در انتها هفته سوم خردادماه امسال با ثبت مقدار 12.871 واحد نسبت به انتهای سال گذشته 95 درصد افزایش را نشان می دهد، ضمن اینکه در انتها سال گذشته با ثبت مقدار 6 هزار و 591 واحد نسبت به انتها سال 1397 حدود 182 درصد افزایش داشته است.

ارزش جذب و تجهیز منابع

ارزش جذب و تجهیز منابع اقتصادی به وسیله بازار سرمایه تا انتها اردیبهشت­ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1 هزار و 470 درصد افزایش یافته و مقدار آن بیش از 713 هزار میلیارد ریال است. این مقدار در 12 ماهه سال گذشته 2 هزار و 650 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با 12 ماهه سال 1397 بیشتر از 111 درصد افزایش داشت. با گذشت 2 ماه از امسال نیز، 27 درصد از عملکرد کل سال گذشته در جذب و تجهیز منابع اقتصادی به وسیله بازار سرمایه محقق شد.

ارزش مانده اوراق بدهی منتشره

ارزش مانده اوراق بدهی منتشر شده در بازار سرمایه در انتها اردیبهشت ­ماه امسال 1 هزار و 597 میلیارد ریال بود که از این مقدار، ناشر 84.2 درصد اوراق، دولت، 12 درصد اوراق شرکتی و 3.9 درصد اوراق، شهرداری ها هستند. از منظر نوع اوراق نیز، اسناد خزانه اسلامی با 44 درصد، بیشترین سهم از اوراق منتشره را دارا بوده و پس از آن اوراق منفعت با 20.2 درصد است.

تعداد شرکت­ ها

تا انتها هفته سوم خردادماه امسال مجموعا سهام 636 شرکت در بازارهای بورس و فرابورس معامله و بخش مهمی از تأمین اقتصادی خود را به وسیله این بازار انجام می دهند. گفتنی است تعداد این شرکت ها در انتها سال گذشته مجموعاً 629 و در انتها سال 1397 بالغ بر 599 شرکت بوده است.

تعداد کدهای سهامداری

از منظر توسعه و مشارکت عمومی، از ابتدای امسال برای 1.2 میلیون نفر کد بورسی جدید صادر شده و به این ترتیب مجموع کدهای بورسی سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه به بیش از 11 میلیون رسید و با احتساب کدهای بورسی مشمولان سهام عدالت مجموعاً حدود 47 میلیون کد بورسی صادر شد.

اهم اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار در 5 محور اصلی شامل:

توسعه کمی و کیفی ابزارهای اقتصادی: اقداماتی چون راه اندازی و توسعه ابزارهای مشتقه (آینده سبد سهام، آینده زعفران، اختیار معاملات) و ابزارهای تأمین اقتصادی اسلامی، راه ­اندازی مکانیزم فروش تعهدی اوراق بهادار و تدوین و ابلاغ مقررات به منظور توسعه نهادهای اقتصادی، از جمله اقدامات در جهت توسعه کمی و کیفی ابزارهای اقتصادی بود.

ارتقای شفافیت

در جهت ارتقای شفافیت بازار سرمایه، ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی و افشای صورت های اقتصادی نهادهای اقتصادی مشمول مقررات نهادهای اقتصادی، طی سال گذشته صورت پذیرفته است.

ظرفیت­ سازی برای افزایش تأمین اقتصادی

جهت ظرفیت­ سازی برای افزایش تأمین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار کشور ضوابط استفاده از رتبه بندی اعتباری جهت انتشار اوراق بدهی بدون ضامن با کاهش وثایق را در سال گذشته تدوین و اجرایی کرد، همچنین بعضی ارکان انتشار اوراق، اطلاعات و مستندات دارای همپوشانی کاهش یافت یا اختیاری شد تا فرآیند انتشار اوراق بدهی تسریع و تسهیل گردد. اقداماتی نیز جهت تشویق ناشران به افزایش سرمایه به وسیله روش صرف سهام به همین دلیل صورت پذیرفت.

بهبود نقدشوندگی

در راستای بهبود نقدشوندگی بازار سرمایه، با بازنگری مقررات و اصلاح فرآیندهای مرتبط، اقدامات موثری بمنظور کاهش تعداد و زمان توقف نمادها انجام گرفت، از طرفی بستر عملیات آزادسازی سهام عدالت با هدف تسهیل واگذاری برای مشمولان فراهم، و بالغ بر 47 میلیون کد سهامداری جدید جهت آزادسازی سهام عدالت در سال گذشته صادر شد.

توسعه و تعمیق بورس­ های کالایی

به منظور اجرای ماده 33 قانون بهره ­وری، طی سال گذشته از ظرفیت­ های بورس کالای ایران جهت فراهم کردن امکان فروش سریع محصولات کشاورزان استفاده شد و به این ترتیب ضمن منتفع­ شدن کشاورزان در اثر این اقدام، هزینه­ های دولت نیز جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی کاهش یافت. همچنین عرضه فرآورده ­های اصلی نفت توسط شرکت ملی پخش فرآورده­ های نفتی ایران در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران با هدف توسعه و تعمیق بورس­ های کالایی صورت پذیرفت.

یاری به تأمین اقتصادی دولت و شرکت های فعال در حوزه انرژی به وسیله ابزار های نوین اقتصادی از قبیل صندوق سرمایه­ گذاری پروژه و اوراق سلف موازی استاندارد، از دیگر اقدامات اجرا شده در بستر بازار سرمایه بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1242

به "افزایش 125 درصدی شاخص کل بورس نسبت به سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 125 درصدی شاخص کل بورس نسبت به سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید