افزایش حجم صادرات به آسیای میانه

به گزارش آسمان تو، معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضوی از رشد 28 درصدی صادرات استان طی 5 ماهه سال جاری نسبت به همین زمان در سال گذشته اطلاع داد.

افزایش حجم صادرات به آسیای میانه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، قربان میرزایی با بیان این مطلب، اظهار کرد: حجم صادرات استان در 5 ماهه سال جاری یک میلیون و 118 هزار تن به ارزش 933 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 24 درصد و از نظر ارزشی 31 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سال جاری رشد برنامه ریزی گردیده برای صادرات استان 12 درصد است، اضافه نمود : تاکنون رشد خوبی در این حوزه داشته ایم و امید است این روند حفظ گردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع انسانی استانداری خراسان رضوی عنوان نمود: سال جاری برخلاف سال های گذشته صادرات به کشورهای آسیای میانه از رشد خوبی برخوردار است و به جز ترکمنستان که رشد چندانی نداشته، صادرات به تاجیکستان با رشد ارزشی 9 درصد ، ازبکستان 119 درصد، قزاقستان 12 درصد و قرقیزستان 11 درصد شرایط نسبی خوبی داشته که این امر بیانگر تغییر روند رو به کاهش صادرات ما به آسیای میانه، طی 5 ماهه سال جاری بر عکس گردیده است.

میرزایی توضیح داد: در حوزه صادرات، زعفران همچنان در ردیف اول کالاهای صادراتی استان است. و پس از آن انواع کفپوشها و میوه و سبزیجات ، رب گوجه فرنگی و محصولات فولادی واقع شده است.

وی اعلام نمود: در این مدت همچنین واردات استان هم که عموما مواد اولیه و تجهیزات بود، افزایش نشان می دهد چنانکه 128 هزار تن کالا به ارزش 157 میلیون دلار به استان وارد شد که رشد وزنی آن نسبت به همین زمان در سال قبل 5 درصد و ارزشی 9 درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی ومنابع انسانی استانداری خراسان رضوی گفت: تراز بازرگانی استان طی سال جاری تاکنون مثبت و 776 میلیون دلار است.

میرزایی عنوان نمود: در حوزه واردات هم طی سال جاری ترکیه نخستین، امارات دوم و روسیه سومین کشور وارداتی ما بوده است وعمده کالاهای وارداتی استان کالاهای اساسی و مواد اولیه اعم از دانه های روغنی، حبوبات و پنبه، واگن های روباز و مواد اولیه فراوری و نهاده های دامی از جمله کنجاله سویا، ابریشم ، قطعات فولادی و ماشین آلات صنعتی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 67

به "افزایش حجم صادرات به آسیای میانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش حجم صادرات به آسیای میانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید