استراتژی ریاکارانه ترامپ: خالی کردن پشت کردها و اعزام نیروها به عربستان سعودی

به گزارش آسمان تو، چطور می شود تصمیم آمریکا به خروج از سوریه و خالی کردن پشت کردهای سوری را با تصمیم به اعزام 2 هزار نظامی آمریکایی به عربستان سعودی تنها به فاصله 4 روز را با هم جمع کرد؟

استراتژی ریاکارانه ترامپ: خالی کردن پشت کردها و اعزام نیروها به عربستان سعودی

وزارت دفاع آمریکا دیروز (جمعه) اعلام کرد 2 هزار نیروی نظامی آمریکایی را به منظور مقابله با آنچه که تهدیدات ناشی از ایران خوانده، به عربستان سعودی اعزام می کند.

به گزارش خبرنگاران، این اقدام دولت واشنگتن در حالی است که هفته گذشته ترامپ در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرد معدود نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه را به خانه برمی گرداند؛ تصمیمی که از نظر بسیاری از ناظران و تحلیلگران نوعی چراغ سبز به ترکیه برای عملیات نظامی علیه کردهای سوری تعبیر و تفسیر شد و نقدها گسترده ای را حتی در داخل محافل محافظه کار و جمهوریخواه حامی ترامپ در داخل آمریکا برانگیخت.

وب سایت آمریکایی واشنگتن اگزماینر با انتشار مقاله ای به قلم تام روگان ستون نویس بریتانیایی- آمریکایی خود، این دو تصمیم متضاد دولت آمریکا تنها به فاصله چند روز را به چالش کشیده و آن را ریاکارانه توصیف کرده است.

روگان در مطلب خود نوشته است:

پرزیدنت ترامپ بدون هیچ شک و تردیدی این هفته ثابت کرد که دیدگاه وی برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا در دیگر نقاط دنیا، با ریاکاری عجین است.

روز دوشنبه، ترامپ نیروهای آمریکایی را از شمال سوریه بیرون کشید. هر چند آن نیروها مشغول عملیات مبارزاتی فعال نبودند. ترامپ می گوید دیگر حاضر نیست آمریکا را به جنگ های پیچیده خارجی وارد کند. اما چند روز پس از این اقدام، روز جمعه (دیروز) ، پنتاگون از اعزام 2 هزار پرسنل ارتش آمریکا به عربستان سعودی خبر داد.

من واقعاً در تلاش هستم ببینم که چگونه این دو تصمیم می توانند در راستای یک روایت استراتژیک مشترک باشند.

از سویی، ترامپ می گوید آمریکا نباید درگیر جنگ های پیچیده خارجی در ورای مرزهای خود باشد. ترامپ استدلال می کند که آمریکا نمی تواند ریشه سال ها خصومت فرقه ای (نژادی) ترکیه و کردها را برطرف کند.

فرض می کنیم این گفته ترامپ درست باشد؛ اما باید ببینیم ترامپ چگونه با همین استدلال اعزام 2 هزار نیروی نظامی آمریکا به عربستان سعودی برای مقابله احتمالی با تهدیدات ناشی از ایران را توجیه می کند؟ در حالی که ریشه های دشمنی عربستان سعودی و ایران نیز از نظر ماهیت، فرقه گرایانه است، و به مراتب قدیمی تر از دشمنی کردها و ترکیه است! ریشه این خصومت حتی نزدیک هم نیست: ریشه دشمنی عربستان سعودی و ایران به 1339 سال پیش و به نبرد کربلا بر می شود.

توییت های اخیر ترامپ در توجیه بیرون کشیدن نیروهای نظامی آمریکا از خاورمیانه

ترامپ می گوید این کار آمریکا نیست که با استفاده از نیروی نظامی خود ریشه خصومت چند دهه ای دو دشمن (ترکیه و کردها) را خنثی کند. اما در همان هفته ، ترامپ می گوید این مسئولیت آمریکا است که هزاران سرباز دیگر آمریکایی را راهی سرزمین حجاز کند تا از متحد خود در برابر یک دشمنی با ریشه بیش از هزار ساله (عربستان سعودی و ایران) دفاع کند!

این یک ریاکاری تمام عیار است.

من از روابط نزدیک آمریکا و عربستان سعودی حمایت می کنم (لازم است از نسخه جدید و دوم داعش جلوگیری شود) ، اما عربستان سعودی به مراتب کمتر از کردهای سوری به حمایت نیروهای آمریکایی نیاز دارد. از این گذشته ، در جائیکه سعودی ها یک ارتش قدرتمند با قابلیت های موجود در فضای سایبر، فضا، هوا، زمین و دریا دارند، یگان های مدافع خلق در سوریه (شبه نظامیان کرد سوری) تنها دارای چند یگان ساده مسلح با سلاح های سبک، چند وسیله نقلیه زرهی و معدود سلاح های نیمه سنگین هستند.

دستکم در سال های اخیر، کردها نسبت به سعودی ها، بسیار بیشتر به آمریکا یاری رسانده اند. در جایی که کردها در مبارزه با داعش متحمل هزاران تلفات شدند، سعودی ها به صدها جوان خود اجازه دادند که به مناطق تحت تسلط داعش سفر کرده و به آنها بپیوندند.

هیچ استراتژی فراگیری برای آنچه ترامپ در خاورمیانه انجام می دهد وجود ندارد. او به سادگی با یک دست می بخشد و با دست دیگر می گیرد؛ و مبنای همه این اقدامات او در هوی و هوس فردی اوست.

تصمیم اخیر دولت ترامپ برای اعزام 2 هزار نظامی آمریکایی به عربستان سعودی، برای کردها و دیگر متحدان منطقه ای واشنگتن حامل این پیام است: بله، ایالات متحده به متحدان خود اهمیت می دهد؛ اما فقط در صورتی که آنها مقدار زیادی نفت بفروشند و انبوهی از سلاح های آمریکایی بخرند.

منبع: عصر ایران
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 601

به "استراتژی ریاکارانه ترامپ: خالی کردن پشت کردها و اعزام نیروها به عربستان سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استراتژی ریاکارانه ترامپ: خالی کردن پشت کردها و اعزام نیروها به عربستان سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید