اتمر: طالبان با اعلام آتش بس زمینه اجرای پروژه های زیربنایی را فراهم کند

به گزارش آسمان تو، وزیر امور خارجه افغانستان در خاتمه نشست هرات از طالبان خواست تا با پذیرش آتش بس زمینه اجرای پروژه های ملی از جمله پروژه های مشترک با ترکمنستان را فراهم کند.

اتمر: طالبان با اعلام آتش بس زمینه اجرای پروژه های زیربنایی را فراهم کند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، نشست دو روزه وزرای خارجه افغانستان و ترکمنستان و هیئت های همراه آن ها برای پیشرفت پروژه های مشترک توسعه ای و زیرساختی سرانجام یافت و مهمترین توافقات اجرا شده به توضیح ذیل اعلام شد:

هیئت های دو کشور در خصوص شروع کار عملی خط انتقال لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند (تاپی) به توافقاتی دست یافتند و همچنین نمایندگان دو کشور در خصوص شروع کار عملی پروژه انتقال برق 500 کیلووات ترکمنستان-افغانستان-پاکستان (تاپ 500) و بهره برداری مردم افغانستان از برق تا تکمیل پروژه نیز توافق کردند.

در خصوص شروع و تسریع کار عملی پروژه خط آهن تورغندی-هرات نیز برای تقویت اتصال منطقه ای با معیارهای بین المللی و پیوند آن با راه لاجورد بحث و گفتگو اجرا شده است.

در خصوص سرمایه گذاری ترکمنستان در معدن های سنگ مرمر هرات و صادرات آن به ترکمنستان جهت ساخت شهرهای جدید، طرف ترکمنستان آمادگی اش را برای خرید سنگ مرمر افغانستان گفت و قرار است توافقتنامه ای در زمینه به امضا برسد.

در رابطه با پروژه راه لاجورد، نیز دو طرف روی ایجاد مرکز مشترک لوجستیکی، تسهیل در امور گمرکی و طرح نقشه دیجیتالی و برگزاری نشست سه جانبه افغانستان-ترکمنستان-آذربایجان توافق کردند.

ترکمنستان در این نشست درباره فرایند صلح افغانستان، حمایت خود را از موضع دولت کابل در رابطه به تامین آتش بس دایمی، تامین صلح پایدار و همچنان برنامه مشترک تامین امنیت پرو ژه های انتقال انرژی و اتصال منطقه ای تاکید نمود.

در سرانجام این نشست نیز وزیر خارجه افغانستان بار دیگر از طالبان خواست تا از خشونت دست کشیده و با تامین آتش بس بگذارد زمینه تحقق این پروژه های ملی فراهم گردد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: asemaneto.ir شناسه مطلب: 1864

به "اتمر: طالبان با اعلام آتش بس زمینه اجرای پروژه های زیربنایی را فراهم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتمر: طالبان با اعلام آتش بس زمینه اجرای پروژه های زیربنایی را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید